Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Enrique Sánchez Abulí, Jordi Bernet
‹Torpedo #1›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTorpedo #1
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2009
RysunkiJordi Bernet
Wydawca Taurus Media
CyklTorpedo
ISBN978-83-60298-42-8
Cena45,00
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Był sobie cyngiel
[Enrique Sánchez Abulí, Jordi Bernet „Torpedo #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pierwsze skojarzenie podczas lektury „Torpedo” nasuwa się automatycznie – „Miasto Grzechu” Franka Millera. Historia w klimacie noir, z mafijnymi cynglami, zdemoralizowanymi bogaczami, skorumpowanymi gliniarzami i kobietami fatalnymi, na dodatek rysowana w czerni i bieli. Ale to skojarzenie nieco mylące.

Konrad Wągrowski

Był sobie cyngiel
[Enrique Sánchez Abulí, Jordi Bernet „Torpedo #1” - recenzja]

Pierwsze skojarzenie podczas lektury „Torpedo” nasuwa się automatycznie – „Miasto Grzechu” Franka Millera. Historia w klimacie noir, z mafijnymi cynglami, zdemoralizowanymi bogaczami, skorumpowanymi gliniarzami i kobietami fatalnymi, na dodatek rysowana w czerni i bieli. Ale to skojarzenie nieco mylące.

Enrique Sánchez Abulí, Jordi Bernet
‹Torpedo #1›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTorpedo #1
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2009
RysunkiJordi Bernet
Wydawca Taurus Media
CyklTorpedo
ISBN978-83-60298-42-8
Cena45,00
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pierwsza podstawowa różnica – akcja „Torpedo”, komiksu kryminalnego twórców hiszpańskich Enrique Sánchez Abulíego i Jordiego Berneta toczy się w 1936 r., podczas gdy „Sin City” to czasy w miarę współczesne. Ale ważniejsze jest ujęcie tematu czarnego kryminału w obu seriach. „Sin City” to czysty postmodernizm – ponieważ wszystko już było, Frank Miller uznał, że schematy gatunku należy pokazywać w sposób skrajnie przesadny, groteskowo przerysowany. Mordercy nie są zwykłymi cynglami na zlecenie – są potworami, sadystami, zboczeńcami, a nawet kanibalami. Kobiety fatalne są kobietami złymi do szpiku kości. Komiksowa przemoc jest również skrajna – ćwiartowanie mieczami to wyjątkowo łagodna kara za błędy w Mieście Grzechu. W porównaniu do „Sin City” „Torpedo” jest, rzec można, klasyczne. Ameryka, lata 30., świat mafii, główny bohater Luca Torelli, zwany Torpedo, to niedrogi zabójca na zlecenie. Krew leje się często, ale jednak metody Torpedo nie wybiegają ponad standardowy strzał z pistoletu w jeden z kluczowych organów wewnętrznych swego celu. Gdy Frank Miller chce bawić się konwencją, sprawdzając, jak daleko można się posunąć, Abulí chce po prostu opowiadać historie kryminalne. Klasyczne, mocno osadzone w realiach (przynajmniej tych znanych z popkultury) czasów Wielkiego Kryzysu (a właściwie już jego schyłku), najczęściej z zaskakującym twistem na końcu.
Pod jednym względem „Torpedo” idzie jednak dalej niż „Miasto Grzechu”. Frank Miller zdaje się być optymistą – w jego opowieściach, wśród setek ludzkich szumowin, pojawia się przeważnie wyrazisty bohater pozytywny. Bohater w najgorszym razie trzymający się swego rodzaju kodeksu (Marv), ale także bohater będący po prostu porządnym gościem (Dwight), albo wręcz chodzący ideał (Hartigan). Abulí nie daje nam tej przyjemności – w „Torpedo” porządnych ludzi w zasadzie brak, a jeśli jakiś się gdzieś przemknie, nie zagości na długo na kartach komiksu.
Najciekawszy jest w tym wszystkim oczywiście główny bohater. Torpedo to – szczerze powiedziawszy – prymitywny osiłek. Niewykształcony, wciąż nieprawidłowo używający słów i przekręcający trudniejsze pojęcia, bez przyjaciół (przynajmniej takich, których by sam w którymś momencie nie zabił), bez zasad (poza podstawowymi – przeżyć i nachapać jak najwięcej kasy), wobec kobiet brutalny (nie cofający się przed braniem siłą tego, co uważa za mu należne), nie gardzący żadnym zleceniem. Jeśli zdarza się mu uczynić coś dobrego, to raczej przez przypadek. Tym ciekawszy jest fakt, że mimo tego, czytelnik podczas lektury przyjmuje optykę łotra i szczerze mu kibicuje. To efekt z jednej strony pierwszoosobowej narracji (Luca przedstawia „z offu” dużo własnych komentarzy), z drugiej oczywiście talentu twórców, którzy potrafili narzucić odbiorcy specyficzny punkt widzenia.
Za pierwszym wydanym w Polsce albumem (obejmującym 3 zeszyty oryginału) stoi w gruncie rzeczy dwóch rysowników. Pierwszym był Amerykanin Alex Toth, który zilustrował dwie pierwsze historyjki. Gdy na skutek różnicy zdań co do koncepcji nastąpiło rozstanie, grafikę przejął Hiszpan Jorki Bernet. Była to zmiana na lepsze. Widać wyraźnie, że Toth preferował bardziej „miękką” kreskę, wyraziste kontury, mniej szczegółów w tle, natomiast Bernet nadał całości wyrazu szorstkości i dynamiki, lepiej pasującej do charakteru bohaterów i treści opowiadanych historii.
Komiks czyta się bardzo dobrze, jak to zwykle bywa przy zbiorach komiksowych opowiadań. Historyjki kryminalne nie są błahe, każda ma solidnie przygotowany, unikający klisz scenariusz, wyraziste postacie, a także dużo humoru (najczęściej w wersji czarnej). Atutem też jest oczywiście klimat lat 30., czyli czasów, które na popkulturze odcisnęły szczególne piętno. Do dziś ukazały się w Polsce dwa zbiorcze albumy przygód Luki „Torpedo” Torellego, na jesieni zapowiadana jest trzecia część.
koniec
22 marca 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

20 IV 2024

Powieść „Podróż do wnętrza Ziemi” Juliusza Verne′a została opublikowana w 1864 roku i choć nawet wówczas zaprezentowane w niej teorie miały w sobie o wiele więcej z fantastyki niż nauki, to do dziś zachwyca kolejne pokolenia czytelników. Dla tych, którzy wolą rysunki od żywego tekstu, Egmont przygotował jej wierną adaptację komiksową.

więcej »

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Kobiety Dzikiego Zachodu
— Maciej Jasiński

Ach, ta Cicca!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pani od seksu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Głupi ma szczęście
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Lipiec 2011
— Esensja

Esensja czyta dymki: Maj 2011
— Esensja

Wpuszczeni w kanał
— Konrad Wągrowski

Gwałcić i być gwałconym
— Konrad Wągrowski

Gwałty, morderstwa, kazirodztwa
— Konrad Wągrowski

Torpedo w celu
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.