Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Lista Przebojów Książkowych: Notowanie III – grudzień 2010

Esensja.pl
Esensja.pl
Lista rośnie w siłę – trzecie wydanie znów rekordowe! Kilka zaskakujących awansów i spadków, niektóre pozycje trzymają się mocno. Zobaczcie sami, a już w piątek głosujcie ponownie.

Esensja

Lista Przebojów Książkowych: Notowanie III – grudzień 2010

Lista rośnie w siłę – trzecie wydanie znów rekordowe! Kilka zaskakujących awansów i spadków, niektóre pozycje trzymają się mocno. Zobaczcie sami, a już w piątek głosujcie ponownie.
W trzecim notowaniu zagłosowało aż 409 osób – to kolejny rekord naszej zabawy. Mamy do czynienia z dużymi przetasowaniami – do tej pory dominująca fantastyka raczej w odwrocie, króluje literatura faktu. Po raz kolejny liderowi nie udało się utrzymać pierwszego miejsca. Trzecim zwycięzcą Listy Przebojów Książkowych jest książka doskonale znanego Normana Daviesa „Zaginione królestwa”, wydana przez Znak.
Jak zwykle do następnego notowania kwalifikuje się pierwszych 15 pozycji z naszej listy, które zostaną uzupełnione minimum 15 nowościami. Propozycje do kolejnego notowania przedstawimy już w najbliższy piątek.
A oto oficjalne wyniki trzeciego notowania Listy Przebojów Książkowych. W nawiasach po tytule – ilość miesięcy na naszej liście i awans/spadek na liście.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
1. Norman Davies ‹Zaginione królestwa› (1) (–)
Norman Davies zabiera nas w oszałamiającą podróż przez wieki dziejów. Pokazuje egzotyczne stolice i mówiące niemal wymarłymi językami narody. Przedstawia nam nieznaną historię Europy, ale i opowiada o nas samych: o Galicji, Prusach, Wielkim Księstwie Litewskim. Czy jakiś inny historyk miałby na tyle wyobraźni, żeby połączyć ze sobą upadek ZSRR, historię Gdańska i państwo barbarzyńskich Wizygotów? Po lekturze „Zaginionych Królestw” nikt już nie będzie mógł traktować uporządkowanego świata historii ze szkolnych podręczników jak prawdy objawionej. Burgundia nie będzie kojarzyć się wyłącznie z winem, a Aragonia z Aragornem z Tolkienowskiego „Władcy pierścieni”.
Nie trzeba już chyba nikogo przekonywać, że proza Normana Daviesa to literacka uczta. Ale Norman Davies potrafi też dzięki swoim książkom czegoś nas nauczyć. Zaginione Królestwa uzmysławiają, że historia nieustannie kotłuje się i bynajmniej nie zmierza do „końca”. Wręcz przeciwnie, nie miejmy wątpliwości, świat wokół nas wcześniej czy później odejdzie w przeszłość. Tak jak odeszły światy, które Norman Davies ożywia w „Zaginionych Królestwach”.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
2. Dmitry Glukhovsky ‹Metro 2034› (1) (–)
Rok 2034. Od pamiętnych wydarzeń, które początek i finał miały na stacji WOGN, minął niespełna rok. Czarni, ponoć śmiertelne zagrożenie dla tych nielicznych, którzy w czeluściach moskiewskiego metra przetrwali atomową apokalipsę, zniknęli na dobre, zgładzeni przez Artema i jego towarzyszy. Na drugim krańcu metra mieszkańcy Sewastopolskiej toczą walkę o przetrwanie z nowymi formami życia, wdzierającymi się do tego ostatniego schronienia ludzkości. Los stacji i jej mieszkańców zależy od dostaw amunicji, a te nagle ustają. Karawany giną bez wieści, urywa się łączność. Z zadaniem wyjaśnienia zagadki i przywrócenia dostaw wyruszają: młody Ahmed, leciwy, niespełniony kronikarz metra Homer i Hunter, który niegdyś zaginął wśród czarnych, a teraz się odnalazł, choć jego tożsamość budzi wątpliwości… Do wyprawy dołącza Sasza, córka wygnanego naczelnika Awtozawodskiej. Kim naprawdę jest Hunter? Czy odwzajemni uczucie, jakim obdarzyła go Sasza? Jaką ta-jemnicę skrywają mroczne tunele? I czy garstce śmiałków uda się ocalić tych nielicznych, którzy przetrwali zagładę?
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
3. Umberto Eco, Jean-Claude Carriere ‹Nie myśl, że książki znikną› (2) (-3)
Czy świat bez książek to tylko futurystyczna wizja czy realne zagrożenie i efekt daleko idącej technizacji życia? Czy rzeczywiście grozi nam „bibliocaust”, a jeśli nawet, czy byłoby to wydarzenie bez precedensu? Wiadomo przecież, że od dawien dawna książki dławił pożar, palono je na stosach i poddawano ingerencji cenzury. Słowo pisane było także wydane na pastwę ludzkiej ignorancji i głupoty. To zaś, co zastało jako spuścizna, jest ledwie strzępem twórczości minionych pokoleń.
Dwaj bibliofile, Umberto Eco i Jean-Claude Carrière, diagnozują zjawiska współczesnej kultury, to znaczy internet i elektroniczne nośniki pamięci. Według autorów Nie sądź, że książki znikną, nowe formy, choć coraz bardziej powszechne, nie wyprą tradycyjnych woluminów. Czy taka dość optymistyczna wizja nie jest jednak tylko marzeniem intelektualistów?
4. Arthur Conan Doyle ‹Księga wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa› (1) (–)
5. Carlos Ruíz Zafón ‹Książę Mgły› (1) (–)
6. Wojciech Mann ‹RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą› (1) (–)
7. Anna Brzezińska ‹Wiedźma z Wilżyńskiej Doliny› (1) (–)
8. Jarosław Grzędowicz ‹Księga jesiennych demonów› (2) (-4)
9. Haruki Murakami ‹1Q84› (1) (–)
10. Mariusz Szczygieł ‹Zrób sobie raj› (1) (–)
11. Ted Chiang ‹Siedemdziesiąt dwie litery› (3) (+1)
12. China Miéville ‹Miasto i Miasto› (1) (–)
13. Maja Lidia Kossakowska ‹Zbieracz Burz. Tom II› (2) (-6)
14. Robert Makłowicz ‹Café Museum› (1) (–)
15. Robert M. Wegner ‹Opowieści z meekhańskiego pogranicza. Wschód – Zachód› (3) (-13)

16. Ken Follett ‹Upadek gigantów› (2) (-7)
17. Fannie Flagg ‹Wciąż o tobie śnię› (1) (–)
18. Sean Connery, Murray Grigor ‹Być Szkotem. Autobiografia› (2) (-10)
19. Jakub Ćwiek ‹Krzyż Południa. Rozdroża› (3) (-16)
20. Arthur C. Clarke ‹Fontanny raju› (1) (–)
21. Eduardo Mendoza ‹Lekka komedia› (1) (–)
22. Shahriar Mandanipour ‹Irańska historia miłosna. Ocenzurowano› (2) (-12)
23. Wit Szostak ‹Chochoły› (3) (-17)
24. Catherynne M. Valente ‹Palimpsest› (3) (-19)
25. Marco Polo ‹Opisanie świata› (3) (-12)
26. George R.R. Martin ‹Ostatni rejs „Fevre Dream”› (3) (-15)
27. Yoani Sánchez ‹Cuba libre. Notatki z Hawany› (1) (–)
28. Orson Scott Card ‹Ender na wygnaniu› (3) (-13)
29. Salman Rushdie ‹Luka i ogień życia› (1) (–)
30. Marcin Ciszewski ‹Mróz› (1) (–)
• • •
Ciekawostki:
  • Najwyżej notowana nowość – Norman Davies ‹Zaginione królestwa› (1 miejsce)
  • Ilość nowych pozycji w pierwszej 15-tce – 9.
  • Największy (i jedyny) skok w ramach listy – Ted Chiang ‹Siedemdziesiąt dwie litery› (1 pozycja do góry)
  • Catherynne M. Valente ‹Palimpsest› (19 miejsc w dół)
  • Osiem pozycji widnieje na naszej liście od początku jej istnienia – ale tylko dwie mają szansę kontynuować passę w przyszłym miesiącu
• • •
Upominki książkowe wylosowali:
  • Anna Polit, Olecko
  • Gabriela Przywojska, Wrocław
  • Zofia Kuras, Lwówek Śląski
  • Bartosz Gador, Kraków
  • Adriana Osadowska, Gdańsk
koniec
7 grudnia 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Okładka <i>Amazing Stories Quarterly</i> z wiosny 1929 r. to portret jednego z Małogłowych.<br/>© wikipedia

Stare wspaniałe światy: Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
Andreas „Zoltar” Boegner

11 IV 2024

Czy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, powieść, której tytuł wykorzystałem dla stworzenia nazwy niniejszego cyklu, oraz ikoniczna „1984” George’a Orwella bazują po części na pomysłach z „After 12.000 Years”, jednej z pierwszych amerykańskich antyutopii?

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (24)
Andreas „Zoltar” Boegner

7 IV 2024

Kontynuując omawianie książek SF roku 2021, przedstawiam tym razem thriller wyróżniony najważniejszą nagrodą niemieckojęzycznego fandomu. Dla kontrastu przeciwstawiam mu wydawnictwo jednego z mniej doświadczonych autorów, którego pierwsza powieść pojawiła się na rynku przed zaledwie dwu laty.

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (23)
Andreas „Zoltar” Boegner

14 III 2024

Science fiction bliskiego zasięgu to popularna odmiana gatunku, łącząca zazwyczaj fantastykę z elementami powieści sensacyjnej lub kryminalnej. W poniższych przykładach chodzi o walkę ze skutkami zmian klimatycznych oraz o demontaż demokracji poprzez manipulacje opinią publiczną – w Niemczech to ostatnio gorąco dyskutowane tematy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Teologia bez iskier
— Sławomir Grabowski

Podróż
— Joanna Kapica-Curzytek

Powieść zgoła krzywozwierciadlana
— Joanna Kapica-Curzytek

Fantazja w elaboracie zamknięta
— Kamil Armacki

Przechadzając się praskim cmentarzem
— Wojciech Kryska

Brakuje tylko cyklistów
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Listopad 2011
— Jędrzej Burszta, Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka

Tunele i stacje, ludzie i mutanty
— Teresa Reśniewska

Esensja czyta: Kwiecień-czerwiec 2010
— Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Przemyślność wyliczania
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.