Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Lista Przebojów Książkowych: Notowanie IV – styczeń 2011

Esensja.pl
Esensja.pl
Zapraszamy do zapoznania się z wynikami czwartego już notowania Listy Przebojów Książkowych. Znów nowość na pierwszym miejscu, ale czołówka zaskakująco stabilna.

Esensja

Lista Przebojów Książkowych: Notowanie IV – styczeń 2011

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami czwartego już notowania Listy Przebojów Książkowych. Znów nowość na pierwszym miejscu, ale czołówka zaskakująco stabilna.
W tym miesiącu zwycięzca nas nie zaskoczył – już wcześniej widać było, że nowa książka Jacka Dukaja będzie cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. W ten sposób też po raz czwarty na naszej liście zwycięża nowość. Czy „Królowi Bólu” uda się przełamać tę passę i za miesiąc ponownie triumfować? Poza miejscem pierwszym mamy tu jednak zaskakująco małe ruchy w czołówce, a to chyba oznaka, że nasza lista zaczyna się stabilizować.
Czy musimy dodawać, że mieliśmy kolejny rekord? Blisko 500 głosujących i blisko 2000 typów – piękny wynik, który trzeba przebić w styczniu.
A oto oficjalne wyniki czwartego notowania Listy Przebojów Książkowych. W nawiasach po tytule – ilość miesięcy na naszej liście i awans/spadek na liście.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
1. Jacek Dukaj ‹Król Bólu› (1) (–)
Wszyscy przecież czujemy koniec czasów człowieka. Czujemy, że usuwa się nam ziemia spod nóg; na czymś stać trzeba, więc budujemy rusztowania; ale im my wyżej, tym one chybotliwsze; im my potężniejsi, tym one wątlejsze. Wszystko się wali.
Przyszłość retro, futurystyczna przeszłość, inna współczesność – i inna literatura o przyszłości.
W tej obszernej kolekcji prozy Dukaj jak zawsze oczarowuje: pomysłem, rozmachem kreacji, nowatorską formą, kompozycyjną precyzją i pytaniami, których postawienie nie przyszłoby nam do głowy.
Jak bardzo jesteś w stanie zbliżyć się do drugiego człowieka? Wejdziesz mu do głowy? Poznasz myśli? Poznasz uczucia? Nigdy. Ciało to detal; to czy tamto, bez znaczenia. Ale wstyd ciała, ale bariera nagości, fizycznej i psychicznej, bariera zażenowania, lęku przed odsłonięciem, przed opuszczeniem maski – ona oddziela sytuacje konwencjonalne od sytuacji intymności. Ten ból, który czasami nazywamy wstydem, czasami zdradą, czasami upokorzeniem, ten ból nie jest więzieniem, z którego za wszelką cenę musisz się wyrwać – on jest pierwszym warunkiem intymności.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
2. Norman Davies ‹Zaginione królestwa› (2) (-1)
Norman Davies zabiera nas w oszałamiającą podróż przez wieki dziejów. Pokazuje egzotyczne stolice i mówiące niemal wymarłymi językami narody. Przedstawia nam nieznaną historię Europy, ale i opowiada o nas samych: o Galicji, Prusach, Wielkim Księstwie Litewskim. Czy jakiś inny historyk miałby na tyle wyobraźni, żeby połączyć ze sobą upadek ZSRR, historię Gdańska i państwo barbarzyńskich Wizygotów? Po lekturze „Zaginionych Królestw” nikt już nie będzie mógł traktować uporządkowanego świata historii ze szkolnych podręczników jak prawdy objawionej. Burgundia nie będzie kojarzyć się wyłącznie z winem, a Aragonia z Aragornem z Tolkienowskiego „Władcy pierścieni”.
Nie trzeba już chyba nikogo przekonywać, że proza Normana Daviesa to literacka uczta. Ale Norman Davies potrafi też dzięki swoim książkom czegoś nas nauczyć. Zaginione Królestwa uzmysławiają, że historia nieustannie kotłuje się i bynajmniej nie zmierza do „końca”. Wręcz przeciwnie, nie miejmy wątpliwości, świat wokół nas wcześniej czy później odejdzie w przeszłość. Tak jak odeszły światy, które Norman Davies ożywia w „Zaginionych Królestwach”.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
3. Dmitry Glukhovsky ‹Metro 2034› (2) (-1)
Rok 2034. Od pamiętnych wydarzeń, które początek i finał miały na stacji WOGN, minął niespełna rok. Czarni, ponoć śmiertelne zagrożenie dla tych nielicznych, którzy w czeluściach moskiewskiego metra przetrwali atomową apokalipsę, zniknęli na dobre, zgładzeni przez Artema i jego towarzyszy. Na drugim krańcu metra mieszkańcy Sewastopolskiej toczą walkę o przetrwanie z nowymi formami życia, wdzierającymi się do tego ostatniego schronienia ludzkości. Los stacji i jej mieszkańców zależy od dostaw amunicji, a te nagle ustają. Karawany giną bez wieści, urywa się łączność. Z zadaniem wyjaśnienia zagadki i przywrócenia dostaw wyruszają: młody Ahmed, leciwy, niespełniony kronikarz metra Homer i Hunter, który niegdyś zaginął wśród czarnych, a teraz się odnalazł, choć jego tożsamość budzi wątpliwości… Do wyprawy dołącza Sasza, córka wygnanego naczelnika Awtozawodskiej. Kim naprawdę jest Hunter? Czy odwzajemni uczucie, jakim obdarzyła go Sasza? Jaką ta-jemnicę skrywają mroczne tunele? I czy garstce śmiałków uda się ocalić tych nielicznych, którzy przetrwali zagładę?
4. Wojciech Mann ‹RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą› (2)(+2)
5. Umberto Eco, Jean-Claude Carriere ‹Nie myśl, że książki znikną› (3)(-2)
6. Arthur Conan Doyle ‹Księga wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa› (2)(-2)
7. Neal Stephenson ‹Cryptonomicon› (1)(–)
8. Mariusz Szczygieł ‹Zrób sobie raj› (2)(+2)
9. Jacek Piekara ‹Ja, inkwizytor. Dotyk zła› (1)(–)
10. Henning Mankell ‹Niespokojny człowiek› (1)(–)
11. Haruki Murakami ‹1Q84› (2)(-2)
12. Agnieszka Osiecka ‹Czytadła. Gawędy o lekturach› (1)(–)
13. Anna Brzezińska ‹Wiedźma z Wilżyńskiej Doliny› (2)(-6)
14. Robert Makłowicz ‹Café Museum› (2)(0)
15. China Miéville ‹Miasto i Miasto› (2)(-3)

16. ‹Kroki w nieznane. Almanach fantastyki 2010› (1)(–)
17. Maja Lidia Kossakowska ‹Zbieracz Burz. Tom II› (3)(-4)
18. Robert M. Wegner ‹Opowieści z meekhańskiego pogranicza. Wschód – Zachód› (4)(-3)
19. Jeffery Deaver ‹Pożegnanie smutnej gwiazdy› (1)(–)
20. Carlos Ruíz Zafón ‹Książę Mgły› (2)(-15)
21. Ted Chiang ‹Siedemdziesiąt dwie litery› (4)(-10)
22. Jarosław Grzędowicz ‹Księga jesiennych demonów› (3)(-14)
23. Mario Vargas Llosa ‹Jak ryba w wodzie› (1)(–)
24. Emilia Batura ‹Komeda. Księżycowy chłopiec› (1)(–)
25. Robert Silverberg ‹Król Snów› (1)(–)
26. Marcin Wolski ‹Wilk w owczarni› (1)(–)
27. Jarosław Grzędowicz ‹Popiół i kurz› (1)(–)
28. Poul Anderson ‹Genesis / Olśnienie› (1)(–)
29. S.T. Joshi ‹H.P. Lovecraft. Biografia› (1)(–)
30. Zygmunt Bauman ‹Żyjąc w czasie pożyczonym. Rozmowy z Citlali Rovirosa-Madrazo› (1)(–)
• • •
Ciekawostki:
  • Najwyżej notowana nowość – Jacek Dukaj ‹Król Bólu› (1 miejsce)
  • Ilość nowych pozycji w pierwszej 15-tce – 5.
  • Największy skok w ramach listy – Wojciech Mann ‹RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą› i Mariusz Szczygieł ‹Zrób sobie raj› (2 pozycje do góry)
  • Największy spadek w ramach listy – Carlos Ruíz Zafón ‹Książę Mgły› (15 miejsc w dół)
  • Dwie książki – Robert M. Wegner ‹Opowieści z meekhańskiego pogranicza. Wschód – Zachód› i Ted Chiang ‹Siedemdziesiąt dwie litery› pojawiły się we wszystkich czterech dotychczasowych notowaniach, ale nie udało im się już zakwalifikować do następnego.
• • •
Upominki książkowe wylosowali:
  • Katarzyna Klauza, Poznań
  • Mirosław Cieleń, Rzeszów
  • Anna Iwaniak, Niedrzwica Duża
  • Michał Trusewicz, Dębno
  • Weronika Panek, Łowicz
koniec
3 stycznia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Okładka <i>Amazing Stories Quarterly</i> z wiosny 1929 r. to portret jednego z Małogłowych.<br/>© wikipedia

Stare wspaniałe światy: Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
Andreas „Zoltar” Boegner

11 IV 2024

Czy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, powieść, której tytuł wykorzystałem dla stworzenia nazwy niniejszego cyklu, oraz ikoniczna „1984” George’a Orwella bazują po części na pomysłach z „After 12.000 Years”, jednej z pierwszych amerykańskich antyutopii?

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (24)
Andreas „Zoltar” Boegner

7 IV 2024

Kontynuując omawianie książek SF roku 2021, przedstawiam tym razem thriller wyróżniony najważniejszą nagrodą niemieckojęzycznego fandomu. Dla kontrastu przeciwstawiam mu wydawnictwo jednego z mniej doświadczonych autorów, którego pierwsza powieść pojawiła się na rynku przed zaledwie dwu laty.

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (23)
Andreas „Zoltar” Boegner

14 III 2024

Science fiction bliskiego zasięgu to popularna odmiana gatunku, łącząca zazwyczaj fantastykę z elementami powieści sensacyjnej lub kryminalnej. W poniższych przykładach chodzi o walkę ze skutkami zmian klimatycznych oraz o demontaż demokracji poprzez manipulacje opinią publiczną – w Niemczech to ostatnio gorąco dyskutowane tematy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

O tym, czego nie boi się Dukaj
— Mieszko B. Wandowicz

Człowiek przeżywający
— Joanna Kapica-Curzytek

Przeczytaj to jeszcze raz: My nie marzniemy
— Anna Nieznaj

Przeczytaj to jeszcze raz: Dryf
— Beatrycze Nowicka

Nanomagia i chłopięce marzenia
— Beatrycze Nowicka

Wieczność porasta rdzą
— Justyna Lech

Scena za ciasna na Lód
— Karolina „Nem” Cisowska

Tunele i stacje, ludzie i mutanty
— Teresa Reśniewska

Esensja czyta: Kwiecień-czerwiec 2010
— Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Luty-marzec 2010
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Daniel Markiewicz, Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.