Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Lista Przebojów Książkowych: Notowanie V – luty 2011

Esensja.pl
Esensja.pl
Nadeszła historyczna chwila – po raz pierwszy w dziejach naszej Listy Przebojów Książkowych książka obroniła pierwsze miejsce. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami piątego już notowania.

Esensja

Lista Przebojów Książkowych: Notowanie V – luty 2011

Nadeszła historyczna chwila – po raz pierwszy w dziejach naszej Listy Przebojów Książkowych książka obroniła pierwsze miejsce. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami piątego już notowania.
Po raz pierwszy w historii listy zwycięzca poprzedniego notowania obronił swoją pozycję w kolejnym. Książką tą był oczywiście „Król Bólu” Jacka Dukaja, czyli, przy okazji, książka zeszłego roku w głosowaniu czytelników „Esensji”.
W styczniu wydawcy nie rozpieszczali nas, większość propozycji nie dała więc rady przebić się na wysokie miejsca i lista bardzo przypomina lutową. Ale za miesiąc z pewnością czekają nas duże zmiany.
Kolejna lista propozycji do głosowania pojawi się już w czwartek 10 lutego.
A oto oficjalne wyniki piątego notowania Listy Przebojów Książkowych. W nawiasach po tytule – ilość miesięcy na naszej liście i awans/spadek na liście.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Wszyscy przecież czujemy koniec czasów człowieka. Czujemy, że usuwa się nam ziemia spod nóg; na czymś stać trzeba, więc budujemy rusztowania; ale im my wyżej, tym one chybotliwsze; im my potężniejsi, tym one wątlejsze. Wszystko się wali.
Przyszłość retro, futurystyczna przeszłość, inna współczesność – i inna literatura o przyszłości.
W tej obszernej kolekcji prozy Dukaj jak zawsze oczarowuje: pomysłem, rozmachem kreacji, nowatorską formą, kompozycyjną precyzją i pytaniami, których postawienie nie przyszłoby nam do głowy.
Jak bardzo jesteś w stanie zbliżyć się do drugiego człowieka? Wejdziesz mu do głowy? Poznasz myśli? Poznasz uczucia? Nigdy. Ciało to detal; to czy tamto, bez znaczenia. Ale wstyd ciała, ale bariera nagości, fizycznej i psychicznej, bariera zażenowania, lęku przed odsłonięciem, przed opuszczeniem maski – ona oddziela sytuacje konwencjonalne od sytuacji intymności. Ten ból, który czasami nazywamy wstydem, czasami zdradą, czasami upokorzeniem, ten ból nie jest więzieniem, z którego za wszelką cenę musisz się wyrwać – on jest pierwszym warunkiem intymności.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Norman Davies zabiera nas w oszałamiającą podróż przez wieki dziejów. Pokazuje egzotyczne stolice i mówiące niemal wymarłymi językami narody. Przedstawia nam nieznaną historię Europy, ale i opowiada o nas samych: o Galicji, Prusach, Wielkim Księstwie Litewskim. Czy jakiś inny historyk miałby na tyle wyobraźni, żeby połączyć ze sobą upadek ZSRR, historię Gdańska i państwo barbarzyńskich Wizygotów? Po lekturze „Zaginionych Królestw” nikt już nie będzie mógł traktować uporządkowanego świata historii ze szkolnych podręczników jak prawdy objawionej. Burgundia nie będzie kojarzyć się wyłącznie z winem, a Aragonia z Aragornem z Tolkienowskiego „Władcy pierścieni”.
Nie trzeba już chyba nikogo przekonywać, że proza Normana Daviesa to literacka uczta. Ale Norman Davies potrafi też dzięki swoim książkom czegoś nas nauczyć. Zaginione Królestwa uzmysławiają, że historia nieustannie kotłuje się i bynajmniej nie zmierza do „końca”. Wręcz przeciwnie, nie miejmy wątpliwości, świat wokół nas wcześniej czy później odejdzie w przeszłość. Tak jak odeszły światy, które Norman Davies ożywia w „Zaginionych Królestwach”.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
W przeciwieństwie do „Gottlandu”, który opowiadał o Czechach między rokiem 1882 a 2003, „Zrób sobie raj” jest książką przede wszystkim o Czechach współczesnych. To opowieść o narodzie, który stworzył sobie kulturę jako antydepresant. Jeśli – jak twierdzi Michel Houellebecq – nasze czasy najlepiej charakteryzuje słowo „posępność”, to Czesi w interpretacji Szczygła są społeczeństwem, które tę posępność umie imponująco usunąć z pola widzenia.
„Zrób sobie raj” jest opowieścią o tym, co zafascynowało autora w czeskiej kulturze. W kulturze radości smutku. Śmiech jest tu pokazany jako maska tragicznej bezradności. Reportera Szczygła najbardziej fascynują Czesi, którzy nie wierzą w Boga. „Jak się państwu żyje bez Boga?” – to pytanie, czasem wyrażone wprost, a czasem ukryte, jest refrenem tej książki, łączącej osobisty pamiętnik z esejem, felietonem i reportażem.
„Jeśli to nie jest zmyślone, to mogło zdarzyć się tylko w Czechach” – pisze Mariusz Szczygieł. „Zrób sobie raj” może być też czytany jako kolekcja takich przypadków.
4. Wojciech Cejrowski ‹Podróżnik WC› (1)(-)
5. Wojciech Mann ‹RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą› (3)(-1)
6. Henning Mankell ‹Niespokojny człowiek› (2)(+4)
7. Neal Stephenson ‹Cryptonomicon› (2)(0)
8. Arthur Conan Doyle ‹Księga wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa› (3)(-2)
9. Paolo Bacigalupi ‹Nakręcana dziewczyna. Pompa numer sześć› (1)(-)
10. Jacek Piekara ‹Ja, inkwizytor. Dotyk zła› (2)(-1)
11. Haruki Murakami ‹1Q84› (3)(0)
12. Umberto Eco, Jean-Claude Carriere ‹Nie myśl, że książki znikną› (4)(-7)
13. China Miéville ‹Miasto i Miasto› (3)(+2)
14. Jerzy Kosiński ‹Malowany ptak› (1)(-)
15. Anna Brzezińska ‹Wiedźma z Wilżyńskiej Doliny› (3)(-2)

16. Dmitry Glukhovsky ‹Metro 2034› (3)(-13)
17. Janusz Głowacki ‹Good Night Dżerzi› (1)(-)
18. Agnieszka Osiecka ‹Czytadła. Gawędy o lekturach› (2)(-6)
19. Ken Follet ‹Filary Ziemi› (1)(-)
20. Ozzy Osborne ‹Ja, OZZY. Autobiografia› (1)(-)
21. Robert Makłowicz ‹Café Museum› (3)(-7)
22. Kate Griffin ‹Szaleństwo aniołów› (1)(-)
23. ‹Wielka księga Science Fiction› (1)(-)
24. Warłam Szałamow ‹Opowiadania kołymskie› (1)(-)
25. Jerzy Kosiński ‹Randka w ciemno› (1)(-)
26. Clive Barker ‹Everville› (1)(-)
27. Czesław Miłosz ‹Rozmowy polskie 1999-2004› (1)(-)
28. Wojciech Żukrowski ‹Porwanie w Tiuturlistanie› (1)(-)
29. Jerzy Kosiński ‹Pasja› (1)(-)
30. Jerzy Kosiński ‹Wystarczy być› (1)(-)
• • •
Ciekawostki:
  • Najwyżej notowana nowość – Wojciech Cejrowski ‹Podróżnik WC› (4 miejsce – po raz pierwszy nie mamy nowości na czele listy)
  • Ilość nowych pozycji w pierwszej 15-tce – 3.
  • Największy skok w ramach listy – Mariusz Szczygieł ‹Zrób sobie raj› (5 pozycji do góry)
  • Największy spadek w ramach listy – Dmitry Glukhovsky ‹Metro 2034› (13 miejsc w dół)
  • Najdłużej na liście (po raz czwarty) – Umberto Eco, Jean-Claude Carriere ‹Nie myśl, że książki znikną›
• • •
Upominki książkowe wylosowali:
  • Jola Prusakowska, Szczecin
  • Marcin Cylke, Sochaczew
  • Radosław Wandzel, Lipowa
  • Marek Krysiak, Częstochowa
  • Agnieszka Konieczna, Wrocław
koniec
7 lutego 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Okładka <i>Amazing Stories Quarterly</i> z wiosny 1929 r. to portret jednego z Małogłowych.<br/>© wikipedia

Stare wspaniałe światy: Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
Andreas „Zoltar” Boegner

11 IV 2024

Czy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, powieść, której tytuł wykorzystałem dla stworzenia nazwy niniejszego cyklu, oraz ikoniczna „1984” George’a Orwella bazują po części na pomysłach z „After 12.000 Years”, jednej z pierwszych amerykańskich antyutopii?

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (24)
Andreas „Zoltar” Boegner

7 IV 2024

Kontynuując omawianie książek SF roku 2021, przedstawiam tym razem thriller wyróżniony najważniejszą nagrodą niemieckojęzycznego fandomu. Dla kontrastu przeciwstawiam mu wydawnictwo jednego z mniej doświadczonych autorów, którego pierwsza powieść pojawiła się na rynku przed zaledwie dwu laty.

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (23)
Andreas „Zoltar” Boegner

14 III 2024

Science fiction bliskiego zasięgu to popularna odmiana gatunku, łącząca zazwyczaj fantastykę z elementami powieści sensacyjnej lub kryminalnej. W poniższych przykładach chodzi o walkę ze skutkami zmian klimatycznych oraz o demontaż demokracji poprzez manipulacje opinią publiczną – w Niemczech to ostatnio gorąco dyskutowane tematy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pizza za 136 tysięcy złotych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

O tym, czego nie boi się Dukaj
— Mieszko B. Wandowicz

Człowiek przeżywający
— Joanna Kapica-Curzytek

Przeczytaj to jeszcze raz: My nie marzniemy
— Anna Nieznaj

Przeczytaj to jeszcze raz: Dryf
— Beatrycze Nowicka

Nanomagia i chłopięce marzenia
— Beatrycze Nowicka

Wieczność porasta rdzą
— Justyna Lech

Scena za ciasna na Lód
— Karolina „Nem” Cisowska

Esensja czyta: Styczeń 2012
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Maj 2011
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.