Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Philip K. Dick
‹Inna Ziemia›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułInna Ziemia
Tytuł oryginalnyThe Crack in Space
Data wydania1999
Autor
PrzekładMarta Koźbiał
Wydawca Amber
SeriaMistrzowie SF i Fantasy
ISBN83-7169-965-4
Format177s.
Cena17,80
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Na rubieżach rzeczywistości: „I Have a Dream”

Esensja.pl
Esensja.pl
Po fantasmagorycznej i wpędzającej w konfuzję podróży przez mroczny umysł Palmera Eldritcha przyszła pora na coś bardziej przystępnego. „Inna Ziemia” jest powieścią „Dicka zaangażowanego” w sprawy polityczne i społeczne. Autor nie kwestionuje tu rzeczywistości ani razu – odchodzi od swego idée fixe, aby skomentować sytuację na świecie i podzielić obawami co do jego przyszłości.

Marcin Knyszyński

Na rubieżach rzeczywistości: „I Have a Dream”

Po fantasmagorycznej i wpędzającej w konfuzję podróży przez mroczny umysł Palmera Eldritcha przyszła pora na coś bardziej przystępnego. „Inna Ziemia” jest powieścią „Dicka zaangażowanego” w sprawy polityczne i społeczne. Autor nie kwestionuje tu rzeczywistości ani razu – odchodzi od swego idée fixe, aby skomentować sytuację na świecie i podzielić obawami co do jego przyszłości.

Philip K. Dick
‹Inna Ziemia›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułInna Ziemia
Tytuł oryginalnyThe Crack in Space
Data wydania1999
Autor
PrzekładMarta Koźbiał
Wydawca Amber
SeriaMistrzowie SF i Fantasy
ISBN83-7169-965-4
Format177s.
Cena17,80
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Inna Ziemia” to kolejna powieść, która powstała jako rozszerzenie wcześniej napisanego, krótszego tekstu. Sytuacja jest tu jednak jeszcze ciekawsza niż poprzednio. W 1954 roku Dick napisał krótką historię o facecie, który używa urządzenia zwanego „jiffi–scuttlerem”, służącego to przenoszenia się na dowolną odległość z wykorzystaniem zakrzywienia czasoprzestrzeni (!). „Prominent Author” (w Polsce znany jako „Wybitny autor” ze zbioru „Wariant drugi”) to jednak nie jedyna inspiracja. W „Raporcie mniejszości” znajdziemy jeszcze dwa inne opowiadania – „Rezerwowy” oraz jego sequel zatytułowany „Co zrobimy z Raglandem Parkiem?” – w których poznajemy historię bardzo nietypowej kampanii prezydenckiej i inwazji z kosmosu na świat rządzony przez zdehumanizowaną technokrację.
We wrześniu 1963 roku Dick miał już gotowy tekst do noweli (jeszcze nie finalnej powieści), która łączyła wątki z trzech wspomnianych opowiadań – kilka miesięcy później „Cantata 140” ukazuje się drukiem w słynnym magazynie „The Magazine of Fantasy & Science Fiction”. Autor postanowił po jakimś czasie rozbudować tę historię – jako dwukrotnie dłuższa i pełnoprawna powieść ukazuje się ona nakładem „Ace Books” w 1966 roku pod tytułem „The Crack in Space”. I dokładnie tę wersję znamy w Polsce pod tytułem „Inna Ziemia”.
Mamy rok 2080, świat walczy z kryzysem ekonomicznym i gigantycznym przeludnieniem. Miliony ludzi zostały „uśpione” i czekają w podziemnych bunkrach na lepsze czasy – dziwnym trafem są to sami Latynosi, Murzyni i inne mniejszości etniczne (noszące miano „Cols” od „coloured”). Aborcja jest wskazana i wręcz zalecana a nad planetą krąży „rozwiązanie” kwestii ogólnoświatowego popędu seksualnego. Są to „Złote Wrota Chwil Rozkoszy”, czyli wielka asteroida–dom publiczny z tysiącami specjalnie wyselekcjonowanych pracownic (czemu nie pracowników?). Ma ona za zadanie skanalizować ludzką (czyli męską) chuć i hamować tym sposobem przyrost naturalny. Na tragicznej sytuacji naszej planety korzystają wielkie korporacje – oprócz wspomnianego, wielkiego burdelu na orbicie, funkcjonują też firmy zajmujące się usypianiem nadmiarowej części populacji oraz te, które zarabiają na aborcji. Jeszcze innym przedsiębiorstwem jest firma zajmująca się serwisem jiffi–scuttlerów. Jeden z jej pracowników, podczas naprawy takiego urządzenia, znajduje w nim tytułowe „pęknięcie w przestrzeni” – wrota prowadzące do miejsca, które okazuje się później naszą planetą, ale z innego, równoległego wszechświata.
„Inna Ziemia” jest typowym przykładem powieści z olbrzymią liczbą bohaterów i wątków pobocznych. Najważniejszą postacią, niosącą tak naprawdę większość dickowego przesłania, jest Jim Briskin, pierwszy czarnoskóry kandydat na prezydenta w historii Stanów Zjednoczonych. Briskin jest tradycjonalistą, któremu nie podoba się kierunek w jakim podążyła cywilizacja. Jego celem jest wybudzenie uśpionych, znalezienie im nowego obszaru do życia, delegalizacja aborcji oraz zakończenie działalności „Złotych Wrót”, czyli miejsca, które odebrało seksualności jej tradycyjną, pierwotną rolę – prokreację. Briskin jest oczywiście sam przeciw wszystkim – biznesmeni żyjący z problemów przeludnionej Ziemi, nie mogą pozwolić sobie na takiego prezydenta. Gdy Briskin dowiaduje się o odkryciu przejścia do równoległego świata, wydaje mu się, że znalazł rozwiązanie światowego problemu – uśpieni mogą przecież skolonizować alternatywną Ziemię. Niestety okazuje się ona zamieszkała przez potomków pitekantropów, które w tej wersji rozwoju naszej planety wyparły homo sapiens i przejęły ją we władanie. Ich cywilizacja jest o wiele mniej rozwinięta niż nasza, więc mogą tylko skorzystać na naszej obecności. Będzie wspaniale, prawda? Prawda?
Philip K. Dick wyraźnie odniósł się w tej powieści do sytuacji politycznej i społecznej współczesnej mu Ameryki. On po prostu pisze o swoich czasach przeniesionych do roku 2080, kiedy to być może będzie można wybrać Afroamerykanina na stanowisko prezydenta USA – co w latach sześćdziesiątych było nie do pomyślenia. Dick przestrzelił tutaj o siedemdziesiąt dwa lata, w końcu Barack Obama już w 2008 roku z okrzykiem „Yes, we can!” chciał zmieniać Amerykę. Jim Briskin mierzy się jednak z zupełnie innymi problemami niż Obama. Czy ma szansę realizację swoich postulatów? Dick twierdzi, że „No, he can’t”.
O czym pisze autor „Innej Ziemi”? Po pierwsze o niesprawiedliwości ekonomicznej, nierównym dostępie do korzyści wynikających z rozwoju gospodarczego, kumulacji dóbr u wąskiej grupy społecznej i uzależnieniu Amerykanów od rynku i pieniądza. Ludzie w powieści zachowują się w większości przypadków jak automaty, przedkładające rachunek zysków i strat ponad moralność i humanizm. Gdy w powieści pojawia się latynoska para, która po prostu chce urodzić dziecko i wychować je na przeludnionej Ziemi, wydaje się ona oderwana od rzeczywistości. Nikt nie jest zainteresowany zmianą status quo – ba, wręcz przeciwnie, taka zmiana uderzyłaby w interesy najbardziej wpływowych korporacji.
Dick zastanawia się też nad mechanizmami demokracji. Jim Briskin wydaje się być kandydatem, który może reprezentować interesy naprawdę szerokiej społeczności, głównie tego jej marginalizowanego do tej pory odłamu. Ale gdy ostatecznie zostaje wybrany na to stanowisko i tak nie ma realnej możliwości zmiany zastałej sytuacji. Polityka ignoruje bowiem rozsądek i człowieczeństwo – ludzie są przedmiotem rozgrywek władzy na najwyższych szczeblach, gdzie nie liczy się nic poza jej utrzymaniem. Briskin może i jest pełen dobrych chęci, ale w ostatecznym rozrachunku nie ma szans na faktyczną realizację swoich postulatów.
Jeszcze innym zagadnieniem poruszanym w powieści jest rasizm. Partia Czystości popierająca obecnie rezydującego prezydenta Billa Schwarza (swoją drogą nazwisko nadane wyjątkowo przekornie) zrobi wszystko, aby Jim Briskin nie został jego następcą. Jednak wszystkie rasowe uprzedzenia bledną w momencie, gdy ludzkość uświadamia sobie kto dokładnie zamieszkuje alternatywną Ziemię. „Nowi ludzie”, te słabo rozwinięte małpoludy, stają się ofiarami nowej polityki kolonizacyjnej świata. Ich obecność daje nowe pole popisu dla rasizmu i uprzedzeń – różnice między białymi, żółtymi i czarnymi przestają istnieć w obliczu takiej odmienności. Ludzie przyszłości są jak konkwistadorzy (powracamy tu ideowo do omawianej już powieści – „Dr Futurity”), wszyscy nagle stają się jednokolorowi, a „tamci” – dzikusy z drugiej strony pęknięcia w przestrzeni – są teraz Murzynami wszechświata. A raczej multiwszechświata.
„Inna Ziemia” została napisana w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych. W Stanach Zjednoczonych zaczynała się rewolucja seksualna, a ruch praw obywatelskich maszerował na Waszyngton. Philip K. Dick powtarza słowa wielkiego lidera ruchu, Martina Luthera Kinga – „I Have a Dream”. Ten sen jest jednak zupełnie pozbawiony optymizmu.
koniec
27 października 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Okładka <i>Amazing Stories Quarterly</i> z wiosny 1929 r. to portret jednego z Małogłowych.<br/>© wikipedia

Stare wspaniałe światy: Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
Andreas „Zoltar” Boegner

11 IV 2024

Czy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, powieść, której tytuł wykorzystałem dla stworzenia nazwy niniejszego cyklu, oraz ikoniczna „1984” George’a Orwella bazują po części na pomysłach z „After 12.000 Years”, jednej z pierwszych amerykańskich antyutopii?

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (24)
Andreas „Zoltar” Boegner

7 IV 2024

Kontynuując omawianie książek SF roku 2021, przedstawiam tym razem thriller wyróżniony najważniejszą nagrodą niemieckojęzycznego fandomu. Dla kontrastu przeciwstawiam mu wydawnictwo jednego z mniej doświadczonych autorów, którego pierwsza powieść pojawiła się na rynku przed zaledwie dwu laty.

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (23)
Andreas „Zoltar” Boegner

14 III 2024

Science fiction bliskiego zasięgu to popularna odmiana gatunku, łącząca zazwyczaj fantastykę z elementami powieści sensacyjnej lub kryminalnej. W poniższych przykładach chodzi o walkę ze skutkami zmian klimatycznych oraz o demontaż demokracji poprzez manipulacje opinią publiczną – w Niemczech to ostatnio gorąco dyskutowane tematy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Z tego cyklu

Uwięzieni w słowach
— Marcin Knyszyński

„Sen bowiem jest istnością też…”
— Marcin Knyszyński

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Narkotykowy trip z robalami w rolach głównych
— Sebastian Chosiński

Wasale i robale
— Katarzyna Piekarz

Wzloty i upadki
— Katarzyna Piekarz

Staronarodzeni i złowrodzy agenci Biblioteki
— Anna Nieznaj

Ziemia zginie. Na milion sposobów
— Jacek Jaciubek

Wyprawa poprzez umysły
— Jacek Jaciubek

Kopalnia pomysłów
— Jacek Jaciubek

Esensja czyta: Październik 2013
— Kamil Armacki, Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Paweł Micnas, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Lipiec 2013
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Paweł Micnas, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Moje paranoje
— Jacek Jaciubek

Tegoż autora

Oto koniec znanego nam świata
— Marcin Knyszyński

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Miecze i sandały
— Marcin Knyszyński

Z rodzynkami, czy bez?
— Marcin Knyszyński

Hola, hola, panie Straczynski!
— Marcin Knyszyński

Żadna dziura nie jest dość głęboka
— Marcin Knyszyński

Uczta ekstremalna
— Marcin Knyszyński

Straczynski Odnowiciel
— Marcin Knyszyński

Niekoniecznie jasno pisane: Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Cztery wywiady, coś tam pomiędzy i pogrzeb
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.