Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Pożegnania 2020 (1/4)

Esensja.pl
Esensja.pl
1 2 3 »
Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2020 roku. Dziś miesiące styczeń-marzec.

Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (1/4)

Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2020 roku. Dziś miesiące styczeń-marzec.
Tradycyjnie na początku roku proponuję smutne rozliczenie strat w popkulturze, poniesionych przez upłynione dwanaście miesięcy. Wśród twórców o międzynarodowej – czy choćby krajowej – sławie, którzy od nas odeszli, na liście znalazły się i osoby mniej znane, niekiedy niezwiązane z procesami twórczymi. Zaręczam jednak, że posiadają one odpowiednio bogaty dorobek zawodowy bądź dokonania, które swego czasu odbiły się szerokim echem po sporej części globu, by się na tę listę zakwalifikować. Ba! Jest tu nawet nie byle jaki kot!
Zdaję sobie oczywiście sprawę, że wielu osób próżno tu szukać. Niestety, liczba odchodzących od nas pisarzy, muzyków, aktorów czy specjalistów związanych z branżą filmową z roku na rok rośnie. W tej chwili zaczynają wymierać twórcy związani z Bondami, ze Spielbergiem, z „Gwiezdnymi wojnami”, z zespołami muzycznymi święcącymi triumfy już nawet nie w latach 60., ale nawet 70. i 80., i coraz trudniej będzie o chwilę oddechu i zadumy. Przy tym zeszły rok był szczególnie bolesny, bowiem na nieuchronny proces wymiany pokoleń nałożyła się dodatkowo epidemia COVID-19, kosząca jeśli nawet nie bezpośrednio, przez wirusa, to z pewnością utrudniająca regularny dostęp do usług medycznych. A to skutkuje zgonami na schorzenia niekiedy jak najbardziej uleczalne. Jak by nie było, zapraszam do lektury.
W styczniu odeszli:
2. – Bogusław Polch, rysownik znany głównie z trzech komiksowych serii: „Bogowie z kosmosu” (na podstawie Ericha von Dänikena), „Funky Koval” (ze scenariuszem Macieja Parowskiego i Jacka Rodka) i „Wiedźmin” (na bazie prozy wiadomo kogo).
7. – Neil Peart, kanadyjski perkusista rockowy i tekściarz, od 1974 roku nierozerwalnie związany z zespołem Rush.
7. – Elizabeth Wurtzel, amerykańska pisarka i dziennikarka, która zaistniała autobiograficzną książką „Kraina prozaca”, będącą gorzkim, osobistym rozliczeniem z depresją. W 2001 na jej motywach nakręcono „Pokolenie P” z Christną Ricci w roli głównej.
8. – Buck Henry, a właściwie Henry Zuckerman. Amerykański aktor, scenarzysta i reżyser, nominowany do Oscara za reżyserię filmu „Niebiosa mogą zaczekać” (wespół z Warrenem Beatty, grającym tam też główną rolę) oraz scenariusz „Absolwenta” z Dustinem Hoffmanem (tym razem wespół z Calderem Willinghamem). Autor scenariusza do „Paragrafu 22” z Alanem Arkinem w roli głównej.
9. – Mike Resnick, amerykański pisarz science fiction, znany przede wszystkim z szeregu space oper łączących się w obszerne uniwersum Historii Przyszłości (m.in. „Kły”, „Mroczna Pani”, „Santiago”, „Pożeracz Dusz”). Nominowany za swoją twórczość do nagrody Hugo 37 razy, którego to wyniku jeszcze długo pewnie nikt nie pobije, zaś do Nebuli – 11 razy. Statuetek otrzymał jednak tylko pięć w przypadku Hugo i jedną w przypadku Nebuli, przy czym wszystkie za opowiadania („Kirinyaga”, „Manamouki”, „Siedem spojrzeń na Wąwóz Olduvai”, „Czterdzieści trzy dynastie antaryjskie” i „Podróże z moimi kotami”).
11. – Genowefa Czekała-Mucha, autorka książkowych reportaży z podróży do krajów arabskich i afrykańskich, m.in. „Nafta, wino i marabuci”, „Uhuru”, „Królestwa na piasku” i „Różne barwy Sahelu”.
16. – Christopher Tolkien, brytyjski wykładowca akademicki, przez całe życie opracowujący spuściznę pozostawioną przez swojego ojca, Johna Ronalda Reuela Tolkiena. To właśnie dzięki niemu światło dzienne ujrzał „Silmarillion”, „Niedokończone opowieści” i dwunastotomowa „Historia Śródziemia”.
18. – Joe Shishido, japoński aktor zwany Wiewiórką ze względu na chirurgicznie powiększone kości policzkowe. Dzięki specyficznemu wyglądowi pozbył się propozycji grania amantów i zrobił karierę w filmach gangsterskich, spośród których z pewnością należy wspomnieć „Namaszczonego do zabijania”, „Młodość bestii” i „A Colt is My Passport”.
21. – Terence Graham Parry Jones, czyli po prostu Terry Jones. Drugi po Grahamie Chapmanie Python, który odszedł bawić ludzi po tamtej stronie światła. Zostały nam wyreżyserowane przezeń filmy (m.in. „Monty Python i Święty Graal”, „Żywot Briana”, „Sens życia według Monty Pythona”, „Eryk Wiking”, „O czym szumią wierzby” z 1996), humorystyczna powieść („Krążownik »Titanic« Douglasa Adamsa”) i szereg niezapomnianych kreacji aktorskich.
31. – Mary Higgins Clark, amerykańska autorka poczytnych kryminałów i thrillerów, z których większość wydano w Polsce, w tym te napisane wespół z córką, Carol Higgins Clark. Z tych lepszych warto wymienić „Krzyk pośród nocy”, „Dom nad urwiskiem”, „Zatańcz z mordercą” i „Sen o nożu”.
1 2 3 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Okładka <i>Amazing Stories Quarterly</i> z wiosny 1929 r. to portret jednego z Małogłowych.<br/>© wikipedia

Stare wspaniałe światy: Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
Andreas „Zoltar” Boegner

11 IV 2024

Czy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, powieść, której tytuł wykorzystałem dla stworzenia nazwy niniejszego cyklu, oraz ikoniczna „1984” George’a Orwella bazują po części na pomysłach z „After 12.000 Years”, jednej z pierwszych amerykańskich antyutopii?

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (24)
Andreas „Zoltar” Boegner

7 IV 2024

Kontynuując omawianie książek SF roku 2021, przedstawiam tym razem thriller wyróżniony najważniejszą nagrodą niemieckojęzycznego fandomu. Dla kontrastu przeciwstawiam mu wydawnictwo jednego z mniej doświadczonych autorów, którego pierwsza powieść pojawiła się na rynku przed zaledwie dwu laty.

więcej »

Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (23)
Andreas „Zoltar” Boegner

14 III 2024

Science fiction bliskiego zasięgu to popularna odmiana gatunku, łącząca zazwyczaj fantastykę z elementami powieści sensacyjnej lub kryminalnej. W poniższych przykładach chodzi o walkę ze skutkami zmian klimatycznych oraz o demontaż demokracji poprzez manipulacje opinią publiczną – w Niemczech to ostatnio gorąco dyskutowane tematy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.