Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Philip Pullman
‹Dobry człowiek Jezus i łotr Chrystus›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDobry człowiek Jezus i łotr Chrystus
Tytuł oryginalnyThe Good Man Jesus and the Scoundrel Christ
Data wydania4 maja 2010
Autor
PrzekładLudwik Stawowy
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-388-7
Format224s. 135×211mm; oprawa twarda
Cena35,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Chrystus zostawił Jezusa na pustyni
[Philip Pullman „Dobry człowiek Jezus i łotr Chrystus” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wyjściowy pomysł najnowszej powieści Philipa Pullmana jest równie prosty co pociągający: jak wyglądałaby historia tworzenia się chrześcijaństwa, gdyby zamiast jednego syna Maria urodziła bliźniaków – Jezusa i Chrystusa? „Dobry człowiek Jezus i łotr Chrystus” to odważna reinterpretacja historii znanej z ewangelii. Odważna, ale wcale nie tak kontrowersyjna, jak chcieliby tego liczni krytycy powieści.

Jędrzej Burszta

Chrystus zostawił Jezusa na pustyni
[Philip Pullman „Dobry człowiek Jezus i łotr Chrystus” - recenzja]

Wyjściowy pomysł najnowszej powieści Philipa Pullmana jest równie prosty co pociągający: jak wyglądałaby historia tworzenia się chrześcijaństwa, gdyby zamiast jednego syna Maria urodziła bliźniaków – Jezusa i Chrystusa? „Dobry człowiek Jezus i łotr Chrystus” to odważna reinterpretacja historii znanej z ewangelii. Odważna, ale wcale nie tak kontrowersyjna, jak chcieliby tego liczni krytycy powieści.

Philip Pullman
‹Dobry człowiek Jezus i łotr Chrystus›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDobry człowiek Jezus i łotr Chrystus
Tytuł oryginalnyThe Good Man Jesus and the Scoundrel Christ
Data wydania4 maja 2010
Autor
PrzekładLudwik Stawowy
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-388-7
Format224s. 135×211mm; oprawa twarda
Cena35,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Dobry człowiek Jezus i łotr Chrystus” napisany został z myślą o międzynarodowej serii „Mity” (z rodzimych autorów serię wsparła Olga Tokarczuk, wydając w 2006 roku „Annę In w grobowcach świata”, w zapowiedziach jest również nowelka Jacka Dukaja). Podobnie jak pozostali autorzy, Pullman wziął na warsztat mitologiczną historię i opowiedział ją na nowo; w tym wypadku zdecydował się na temat – z oczywistych względów – o wiele pikantniejszy.
Nowelka Pullmana przedstawia losy dwóch braci, Jezusa i Chrystusa, poczynając od ich narodzin w Betlejem, poprzez dzieciństwo, tworzenie zrębów nowej wiary (wydarzenia opisane w Biblii), kończąc zaś na męczeńskiej śmierci domniemanego Mesjasza – domniemanego, bo w interpretacji autora, zadeklarowanego agnostyka nie szczędzącego Kościołowi ostrej krytyki, historia synów Marii w wielu miejscach podważa obowiązujące, dogmatyczne odczytania Biblii. Już sam tytuł powieści ujawnia po części jej treść. Z dwóch braci to Jezus okazuje się Wybrańcem. Przyjmuje rolę Mesjasza pod wpływem boskich znaków (dopiero spotkanie z Janem Chrzcicielem sprawia, że Jezus godzi się ze swoim przeznaczeniem), i pomimo targających nim wątpliwości zbiera wokół siebie grono wyznawców, głosząc swoje posłannictwo. W kolejnych rozdziałach autor ukazuje najważniejsze etapy formowania się przesłania Jezusa, równolegle do zdobywania przez niego coraz większego rozgłosu i popularności w ojczystych stronach. Z pozoru fabuła powieści jest niczym więcej jak mało pasjonującym powtórzeniem historii takiej, jaką znamy z relacji ewangelistów. Kluczowa dla powieści jest jednak postać Chrystusa, który jak cień towarzyszy bratu w jego naukach. Ignorowany bądź pogardzany, przekonany o niesprawiedliwości swego położenia, w wersji wydarzeń zaproponowanej przez Pullmana to właśnie Chrystus odgrywa najważniejszą rolę w spektaklu, jakim było życie Jezusa.
Pod wpływem tajemniczego nieznajomego Chrystus zaczyna spisywać historię Jezusa. Kierujące nim motywy nie są jednoznaczne, a jego postać może podlegać skrajnie różnym odczytaniom. Bez wątpienia podstawa konfliktu między braćmi – a zarazem przedmiot refleksji nowelki – opiera się na opozycji prawdy i historii. Chrystus przekształca opisywane wydarzenia, kierując się specyficznie pojętą licentia poetica, i zgodnie z sugestiami nieznajomego (którego tożsamość sama w sobie stanowi pole do interpretacji) modyfikuje czyny i słowa Jezusa tak, by lepiej oddać jego nauki. Stanowisko Pullmana można chyba sprowadzić do następującego założenia: nawet gdyby opisane w Biblii cuda nigdy nie miały miejsca, należałoby je wymyślić i opisać. Kapitalna jest scena, w której Jezus udaje się na pustynię, a kusicielem okazuje się nie kto inny jak Chrystus – zwodzi on brata wizją Królestwa na Ziemi, które w jego słowach zarysowuje się jako zhierarchizowany, dogmatyczny, potężny Kościół. I choć Jezus nie pochwala dążeń Chrystusa, jego los – źródło i fundament wiary chrześcijańskiej – okaże się nierozerwalnie związany z wyborami jego brata.
Styl powieści zgodny jest z treścią – Pullman pisze nieskomplikowanym, klarownym językiem, pod względem konstrukcji odwołującym się do stylu biblijnego, przez co nowelka sprawia wrażenie, jak gdyby stanowiła jeszcze jeden apokryf, kolejne świadectwo „z epoki”. W momencie publikacji książka wywołała sporo kontrowersji, część krytyków oskarżała autora o szarganie świętości, chociaż osobiście widziałbym w tym oznakę niezrozumienia intencji autora. Pullman potraktował Biblię nie jako świętą księgę, ale zwyczajną opowieść, mit, który rządzi się swoimi prawami, i który – jak wszystkie inne mitologiczne narracje – może być zaledwie zaczątkiem, inspiracją dla zupełnie innej historii.
koniec
26 lipca 2010

Komentarze

26 VII 2010   23:30:13

Zmieniająca się okładka w gifie? Nowy standard Esensji czy Prószyńskiego?

27 VII 2010   02:09:34

Wydali z dwiema okładkami i – o ile mi wiadomo – jednym ISBNem… Co mieliśmy zrobić? 8)
Zresztą był juz precedens – „Lalka” Alisy Mun http://esensja.pl/ksiazka/ksiazki/obiekt.html?rodzaj_obiektu=2&idobiektu=3473

27 VII 2010   15:26:41

A już myślałem, że wydawcy zaczynają produkować mrugające okładki:)

31 VII 2010   19:09:26

Mrugająca okładka, a w mruganiu ukryty przekaz podprogowy ;-) Strach się bać.
Książka wydaje się ciekawa, a że "Mroczne Materie" podobały mi się, więc i tej pozycji poszukam w księgarni.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

PRL w kryminale: W kamienicy na Złotej
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

W 1957 roku, na fali październikowej „odwilży”, swój powieściowy debiut opublikowała – dotychczas zajmująca się głównie dziennikarstwem – Anna Kłodzińska (w tym momencie miała już czterdzieści dwa lata). Wtedy nikt jeszcze nie mógł przewidywać, że za sprawą książki „Śledztwo prowadzi porucznik Szczęsny” na literacką scenę wkroczy jedna z najbardziej znanych postaci peerelowskiej literatury kryminalnej.

więcej »

Destrukcyjne układy
Joanna Kapica-Curzytek

11 IV 2024

W czeskiej powieści kryminalnej „Pięć martwych psów” najważniejsze są zwierzęta, i to nie tylko te tytułowe. Zespół śledczych z Ołomuńca musi poradzić sobie z trudnym zadaniem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz

O malarstwie i rewolucji
— Jędrzej Burszta

Cień dawnej świetności
— Jędrzej Burszta

Polska inna, a jednak ta sama
— Jędrzej Burszta

Szaleństwo na zamku Gormenghast
— Jędrzej Burszta

Nadduszo, zlituj się!
— Jędrzej Burszta

Czarownica jaka jest, każdy widzi…
— Jędrzej Burszta

Michel Houellebecq, pisarz
— Jędrzej Burszta

W tym szaleństwie nie ma metody
— Jędrzej Burszta

Żony i mężowie
— Jędrzej Burszta

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.