Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Scott Westerfeld
‹The Risen Empire›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Risen Empire
Data wydaniasierpień 2004
Autor
Wydawca TOR
CyklSuccession
ISBN978-0-7653-4467-0
Format352s. 4,2×6,75″
Cena7,99$
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Cudzego nie znacie: Imperator nie żyje i ma się dobrze
[Scott Westerfeld „The Risen Empire”, Scott Westerfeld „The Killing of Worlds” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czasem nie potrzeba wznosić się na wyżyny wyrafinowania i innowacyjności, by napisać dobrą książkę. „Succession”, wydana w dwóch tomach („The Risen Empire” i „The Killing of Worlds”) space opera Scotta Westerfelda jest przykładem właśnie takiej opowieści: szybkiej, intrygującej i bardzo satysfakcjonującej.

Michał Kubalski

Cudzego nie znacie: Imperator nie żyje i ma się dobrze
[Scott Westerfeld „The Risen Empire”, Scott Westerfeld „The Killing of Worlds” - recenzja]

Czasem nie potrzeba wznosić się na wyżyny wyrafinowania i innowacyjności, by napisać dobrą książkę. „Succession”, wydana w dwóch tomach („The Risen Empire” i „The Killing of Worlds”) space opera Scotta Westerfelda jest przykładem właśnie takiej opowieści: szybkiej, intrygującej i bardzo satysfakcjonującej.

Scott Westerfeld
‹The Risen Empire›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Risen Empire
Data wydaniasierpień 2004
Autor
Wydawca TOR
CyklSuccession
ISBN978-0-7653-4467-0
Format352s. 4,2×6,75″
Cena7,99$
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Nieumarły Imperator włada Osiemdziesięcioma Światami od 1600 lat. Kluczem do jego władzy jest opracowana przezeń technologia nieśmiertelności, jednak nie wszyscy uważają, że stagnacja, powiązana ze zwiększającą się elitą martwych, jest tym, co najlepsze dla ludzkości. Zwłaszcza że Imperium zagrażają cyborgiczne Rix, a także kilka innych odmian dawnego homo sapiens. Laurent Zai, kapitan nowej międzygwiezdnej fregaty „Lynx”, musi bardzo ostrożnie dobierać słowa i czyny, gdyż zdaje się, że na Legis XV i swym okręcie ma wrogów nawet wśród przyjaciół.
Westerfeld wziął do serca radę Hitchcocka: zaczyna od opisu porwania siostry Imperatora i akcji komandosów, mających ją uwolnić. Następnie stawki rosną, a intrygi zataczają coraz szersze kręgi, sięgając najwyższych władz. Kosmiczne bitwy, potyczki na powierzchni planet, a także polityczne zmagania na forum Senatu – czytelnik jest stale przerzucany między różnymi aspektami i perspektywami, a informacje dotyczące Imperium czy bohaterów są niejako przemycane przy okazji rozwoju wydarzeń, co pozwala utrzymywać napięcie i emocje. Jest też romans (a nawet dwa), rozkwitający w niesprzyjających okolicznościach. Powieść nie usiłuje udawać hard SF – nie uświadczymy tu uprawdopodobniających „naukawych” opisów wynalazków, pozwalających na osiągnięcie nieśmiertelności, ani szczegółów napędu międzygwiezdnego (ale trzeba podkreślić, że Westerfeld trzyma się einsteinowskich zasad, nie pozwalając statkom na nadświetlne prędkości). To czysta space opera – szybka akcja, dużo broni i przestrzeni, a do tego quasi-feudalne porządki i galaktyczne imperium, utrzymywane w karbach dzięki nieśmiertelności i kwantowej komunikacji.

Scott Westerfeld
‹The Killing of Worlds›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Killing of Worlds
Data wydanialuty 2005
Autor
Wydawca TOR
CyklSuccession
ISBN978-0-7653-4749-7
Format432s. 4,2×6,75″
Cena7,99$
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Stworzone przez Westerfelda Imperium nawiązuje do tradycji Cesarstwa Rzymskiego: Senat jest oddzielony od reszty planety pasem Rubikonu, którego przekraczać nie mogą legiony Imperatora, Imperator czczony jest jako bóstwo, a lojalnym żołnierzom nadawane są dobra ziemskie. Jednak fabuły nie da się Lemowską brzytwą okroić z fantastyki – poza okrętami i barbarzyńcami mamy wszak także globalne sztuczne inteligencje, których zasiewaniem (i kultem) zajmują się Rix, no i samą, wymagającą wcześniejszej śmierci, nieśmiertelność. Zatem jeśli kojarzyć powieść Westerfelda z innymi imperiami, to z Herbertowską Diuną, Asimovowskim Imperium Galaktycznym (oba słusznie przywołane na okładce drugiego tomu) oraz – przede wszystkim – Williamsowskim Praxis. Z tym ostatnim zresztą „Succession” wiąże podobieństwo głównego bohatera – błyskotliwego wojskowego, który walczy nie tylko z wrogiem, ale też z zasadami panującymi w armii.
Bohaterowie to mocny punkt powieści – choć oczywiście można dopatrywać się i tu pewnych klisz. Dzielny dowódca Laurent Zai musi przezwyciężyć traumę z przeszłości; swoje przeszła także senator Nara Oxham, obdarzona niecodzienną zdolnością empatii. Niejednoznaczne są też postacie równie ważne, choć nie tak pierwszoplanowe – czy chodzi o komandoskę Rix, czy o pierwszą oficer „Lynxa”, zawsze obdarzone są cechami nieoczywistymi (swoją drogą, poza Zaiem i Imperatorem, największą rolę w wydarzeniach mają kobiety – to nieco mniej kojarzące się z tradycyjną space operą rozwiązanie). Osobowości bohaterów są na tyle ciekawe, że potrafią zaskoczyć dokonywanymi wyborami i nawiązywanymi sojuszami.
Space opera w wykonaniu Westerfelda różni się znacznie od tych autorstwa Banksa czy Reynoldsa. Banks w cyklu o Kulturze bardziej bawi się swymi bohaterami i wielkoskalowością konwencji, zaś Reynolds tę konwencję doprawia o gorzkie refleksje na temat znikomości ludzkiego życia. Tymczasem Westerfeld to – zachowując wszelkie proporcje – Wegner space opery: nie bawi się konwencją, a raczej traktuje ją zupełnie serio, podobnie jak na poletku polskiego fantasy czyni właśnie Robert Wegner. Walka na śmierć i życie, ideały, lojalność, zdrada, kosmiczne odległości i perspektywa śmierci miliardów istnień – to u Westerfelda nie jest wzięte w żaden nawias. I jest to ujęcie bardzo odświeżające. „Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi” – a wtedy tak schematyczne nurty literackie jak fantasy czy space opera okażą się pełne potencjału na dobrą lekturę.
koniec
14 listopada 2010

Komentarze

14 XI 2010   10:35:40

Jest w planach polskie wydanie?

14 XI 2010   10:39:30

Dzięki za recenzję, zanotuję sobie tytuły w pamięci. Czy cykl jest już zamknięty, czy przyjdzie nam czekać na dalsze tomy?

22 XI 2010   08:42:55

Z tego, co wiem, to jest całość. Oba tomy ukazały się w 2003 r., w 2005 - jak donosi wiki - "Succession" została wydana w jednym tomie, jako "The Risen Empire", co oznacza, że od 7 lat autor nie napisał nic w tym świecie.

22 XI 2010   08:46:17

I nie, nic nie wiem o zakusach polskich wydawców na Westerfelda. Ale i nie mam kontaktu z wydawcami.

23 XI 2010   01:25:59

No i przez Ciebie zamówiłem. I pierwszy tom jakiegoś innego cyklu tego autora takoż. Jestem na głodzie książkowym :P

07 XII 2010   11:45:48

bio nie chwalił innych tworów Westerfelda, ja nie próbowałem. Łykasz na własną odpowiedzialność :D

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Z tego cyklu

Wampirze wojny
— Miłosz Cybowski

Wiedźmy wszystkich krajów
— Miłosz Cybowski

Powrót na Wyspę Księcia Edwarda
— Joanna Kapica-Curzytek

Krew ojców
— Miłosz Cybowski

Długa droga do zwycięstwa
— Miłosz Cybowski

Sukces nie jest grą przypadku
— Joanna Kapica-Curzytek

Bizantyjski przepych
— Miłosz Cybowski

Przychodzimy w pokoju, obcy bambusie
— Miłosz Cybowski

Kosmiczny grzyb w natarciu
— Miłosz Cybowski

Raz lepiej, raz gorzej
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Gwiezdne wojny: Nowa układanka ze starych klocków
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Mroziuk, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.