Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Stephen King
‹Full Dark, No Stars›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFull Dark, No Stars
Data wydania9 listopada 2010
Autor
Wydawca Scribner
FormatKindle; 568KB
Cena19,— $
Gatunekgroza / horror
Zobacz czytniki w
Skąpiec.pl
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Cudzego nie znacie: Powrót Króla
[Stephen King „Full Dark, No Stars” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Stephen King starzeje się jak wino. I nie idzie o szlachetność trunku, ile o tę nutkę goryczy, która pojawia się w najnowszym zbiorze „Full Dark, No Stars” (w Polsce jako „Czarna bezgwiezdna noc”, premiera 18 maja 2011 r.). A wino nadal smaczne i uderza do głowy.

Michał Kubalski

Cudzego nie znacie: Powrót Króla
[Stephen King „Full Dark, No Stars” - recenzja]

Stephen King starzeje się jak wino. I nie idzie o szlachetność trunku, ile o tę nutkę goryczy, która pojawia się w najnowszym zbiorze „Full Dark, No Stars” (w Polsce jako „Czarna bezgwiezdna noc”, premiera 18 maja 2011 r.). A wino nadal smaczne i uderza do głowy.

Stephen King
‹Full Dark, No Stars›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFull Dark, No Stars
Data wydania9 listopada 2010
Autor
Wydawca Scribner
FormatKindle; 568KB
Cena19,— $
Gatunekgroza / horror
Zobacz czytniki w
Skąpiec.pl
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
King jest zadziwiająco wszechstronnym pisarzem: udają mu się zarówno króciutkie opowiadania, dłuższe nowele, opasłe powieści, a nawet wielotomowe cykle (choć w tym wypadku można mieć akurat najwięcej wątpliwości). Najnowszy zbiór, „Full Dark, No Stars” to zestaw trzech dłuższych tekstów, uzupełnionego jednym krótkim. I właściwie tylko ten krótki zawiera bezdyskusyjny wątek nadprzyrodzony, pozostałe pozostają na tej cienkiej granicy pomiędzy horrorem a thrillerem, na której kwestią interpretacji jest uznanie np. wątku słyszanych przez bohaterkę głosów za efekt mentalnej konfuzji albo kontaktów z Drugą Stroną. King wygrywa na tym subtelnym i niejednoznacznym podejściu. Czytelnicy programowo odrzucający elementy fantastyczne mogą go bowiem w spokoju ducha czytać, zaś fani horroru nie będą zawiedzeni. Seryjny morderca, żyjący spokojnie z żoną i dziećmi, brutalnie zaatakowana autorka kryminałów, przegrywający walkę z rakiem urzędnik bankowy, kochający swą ojcowiznę farmer – King z jednej strony pisze tak, jak zwykle, z drugiej wciąż odnajduje nowe wątki bądź nowe sposoby na ukazanie wątków bardzo starych. Czym bowiem jest „Fair Extension”, jeśli nie parafrazą targów Daniela Webstera czy Edelsteina, nie wspominając już o Fauście?
W omawianym zbiorze zdaje się przebijać nuta goryczy, autor wydaje się okrutniejszym – czy to subiektywne wrażenie niżej podpisanego, czy może faktycznie sześćdziesięcioczteroletni pisarz zmienia styl na mroczniejszy? Jego opowiadania nadal nie zawierają tej dozy turpistycznych opisów i bestialstwa, co proza Jacka Ketchuma – i całe szczęście! – ale jakaś zmiana zaszła. Może to tylko błędne wrażenie, ale do tej pory bohaterowie Kinga raczej stykali się ze złem niż to zło czynili, raczej bronili się przed zemstą niż chęci odwetu ulegali. W tym zbiorze jest inaczej – narrator jednej opowieści morduje żonę (spokojnie, to nie spoiler – informacja o tym fakcie pojawia się w drugim zdaniu tekstu), inna główna postać wykorzystuje wiedzę do wyśledzenia swego kata i wymierzenia własnej sprawiedliwości. Jakby King oglądał namiętnie filmy z serii „Życzenie śmierci” i podziwiał postać graną przez Charlesa Bronsona. Autor jest jednak świadom tej właściwości zebranych tekstów – w posłowiu pisze bowiem, zwracając się do Stałego Czytelnika: „Historie zawarte w tej książce są okrutne. W pewnych fragmentach mogą wydać ci się trudne w lekturze. Jeśli tak, bądź pewien, że miejscami były dla mnie równie trudne do napisania”. Nic z tej trudności nie zmienia faktu, że Kinga nadal czyta się świetnie. Jego wyczucie realiów, właściwa dawka czarnego humoru i aluzji popkulturalnych wspaniale „zagnieżdżają” akcję opowiadań w świadomości czytelnika i – pomimo wspominanych mocnych opisów – przyciągają aż do ostatniego zdania. A to nadchodzi nieuchronnie i zawsze zbyt wcześnie.
koniec
11 maja 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

PRL w kryminale: W kamienicy na Złotej
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

W 1957 roku, na fali październikowej „odwilży”, swój powieściowy debiut opublikowała – dotychczas zajmująca się głównie dziennikarstwem – Anna Kłodzińska (w tym momencie miała już czterdzieści dwa lata). Wtedy nikt jeszcze nie mógł przewidywać, że za sprawą książki „Śledztwo prowadzi porucznik Szczęsny” na literacką scenę wkroczy jedna z najbardziej znanych postaci peerelowskiej literatury kryminalnej.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Konrad Wągrowski

Zło złem zwyciężaj
— Jędrzej Burszta

Z tego cyklu

Wampirze wojny
— Miłosz Cybowski

Wiedźmy wszystkich krajów
— Miłosz Cybowski

Powrót na Wyspę Księcia Edwarda
— Joanna Kapica-Curzytek

Krew ojców
— Miłosz Cybowski

Długa droga do zwycięstwa
— Miłosz Cybowski

Sukces nie jest grą przypadku
— Joanna Kapica-Curzytek

Bizantyjski przepych
— Miłosz Cybowski

Przychodzimy w pokoju, obcy bambusie
— Miłosz Cybowski

Kosmiczny grzyb w natarciu
— Miłosz Cybowski

Raz lepiej, raz gorzej
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Krótko o książkach: Upływ czasu
— Joanna Kapica-Curzytek

Wybawca lekki jak piórko
— Dominika Cirocka

Sir Roland pod Mroczną Wieżą stanął
— Katarzyna Piekarz

Pudełko nie czarno-białe
— Dominika Cirocka

Esensja czyta: Lipiec 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Katarzyna Piekarz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Czerwiec 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja czyta: Maj 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Katarzyna Piekarz

Esensja czyta: Styczeń 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Tym razem bez koszmarów
— Dominika Cirocka

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Gwiezdne wojny: Nowa układanka ze starych klocków
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Mroziuk, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.