Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Anna Zielińska-Elliott
‹Haruki Murakami i jego Tokio›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHaruki Murakami i jego Tokio
Data wydania9 maja 2012
Autor
Wydawca Muza
ISBN978-83-7495-550-8
Format200s. 145×205mm
Cena34,99
Gatunekpodróżnicza / reportaż
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Między miejscami
[Anna Zielińska-Elliott „Haruki Murakami i jego Tokio” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czytelnicy Harukiego Murakamiego wiedzą z pewnością, że to pisarz doskonale budujący klimat opisywanego przez siebie miasta. Anna Zielińska-Elliot, polska tłumaczka większości z jego książek, postanowiła skonfrontować powieściowe opisy Tokio z rzeczywistością, oddając w ręce czytelników literacki przewodnik po niezwykle barwnej stolicy Japonii.

Daniel Markiewicz

Między miejscami
[Anna Zielińska-Elliott „Haruki Murakami i jego Tokio” - recenzja]

Czytelnicy Harukiego Murakamiego wiedzą z pewnością, że to pisarz doskonale budujący klimat opisywanego przez siebie miasta. Anna Zielińska-Elliot, polska tłumaczka większości z jego książek, postanowiła skonfrontować powieściowe opisy Tokio z rzeczywistością, oddając w ręce czytelników literacki przewodnik po niezwykle barwnej stolicy Japonii.

Anna Zielińska-Elliott
‹Haruki Murakami i jego Tokio›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHaruki Murakami i jego Tokio
Data wydania9 maja 2012
Autor
Wydawca Muza
ISBN978-83-7495-550-8
Format200s. 145×205mm
Cena34,99
Gatunekpodróżnicza / reportaż
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Autorka podzieliła książkę na dziesięć rozdziałów-wycieczek, będących najczęściej zbiorem opisów kilku położonych dość blisko siebie miejsc znanych z twórczości Murakamiego. Zielińska-Elliot nie narzuciła sobie przy tym żadnych szczególnych ograniczeń - pokazała wybrane obszary ze wszystkich chyba powieści, zbiorów opowiadań, także z tekstów nieprzetłumaczonych na nasz język. Każdy, kto zdecyduje się wziąć do rąk ten przewodnik, będzie mógł zatem podążyć na przykład śladami bohaterów "Norwegian Wood" i odwiedzić akademik, w którym mieszkał główny bohater. Dzięki sporej wiedzy tłumaczki, połączonej z naprawdę licznymi fotografiami, poszerzanie wiedzy o miejscach charakterystycznych dla prozy Murakamiego jest przyjemne i na pewno mniej kłopotliwe niż samodzielne poruszanie się po Tokio. Choć również do tego przygotowuje - w końcu, jak głosi podtytuł, mamy do czynienia z "przewodnikiem nie tylko literackim". Poszczególne zakątki są więc zaopatrzone w dane adresowe, a narracja prowadzona jest w taki sposób, jakbyśmy poruszali się po japońskiej stolicy.
Trzeba przyznać, że poszukując realnych odpowiedników miejsc powieściowych autorka wykonała solidną pracę i tam, gdzie Murakami nie był w swoich opisach dość konkretny, sama próbuje znaleźć na mapie punkty, które mogłyby odpowiadać prozie. A jeśli takowe już nie istnieją, o co - jak zauważa - wobec ogromnej dynamiki Tokio jest wcale nietrudno, stara się wyszukać przynajmniej w jakimś stopniu podobne zakątki, będące przeważnie knajpkami i barami. Bo i też o nich bezustannie pisze autor "Przygody z owcą", co sprawia, że przewodnik "nie tylko literacki" jest bardzo często przewodnikiem kulinarnym.
Z rzeczy nieliterackich warto wspomnieć o pożytecznych wskazówkach, jakimi dzieli się z czytelnikiem Zielińska-Elliott. Dla kogoś, kto planuje swoją pierwszą podróż do Japonii, bezcenne mogą okazać się rady "restauracyjne" - by płacić przy kasie i nie dawać napiwku, a spożywając makaron głośno siorbać, bo w przeciwnym wypadku ktoś może pomyśleć, że danie nam nie smakuje. Tłumaczka jest specjalistką nie tylko od samego Tokio, ale japońskiej kultury w ogóle i aż szkoda, że takich ciekawostek nie umieściła w książce więcej. Choć oczywiście rozumiem, że koncept, czyli podróże śladem bohaterów Murakamiego, był nieco inny. Niemniej na końcach rozdziałów udało się zmieścić również odpowiedzi pisarza na zadawane przez czytelników pytania, które publikował kiedyś na swojej stronie internetowej. Te krótkie fragmenciki pokazują, jak dużym humorem odznacza się autor "Norwegian Wood", ale też dają niejakie pojęcie o jego gustach filmowych - zapytany o ulubionych reżyserów wymienia aż dziesiątkę i w tym momencie wydaje się, że odpowiada zupełnie poważnie (nas może szczególnie zainteresować fakt, że na swojej liście pisarz umieścił również Andrzeja Wajdę). Kolejną wartością dodaną przewodnika są tłumaczenia fragmentów artykułów i esejów Murakamiego, które przybliżają nieco życie osobiste pisarza, szczególnie okres jego młodości. Dowiadujemy się na przykład, że świeżo po ślubie robił zakupy tylko na jeden dzień, ponieważ nowożeńcy nie dorobili się jeszcze lodówki.
Mimo wszystkich zalet przewodnik pozostawia jednak lekki niedosyt. Niecałe trzysta stron wypełniają przede wszystkim zdjęcia i obszerne fragmenty z prozy Japończyka. Oba rozwiązania są jak najbardziej udane, szkoda jednak, że książki nie dało się jeszcze poszerzyć o dodatkową wiedzę na temat Tokio i samego Murakamiego. Wiedzę, którą Zielińska-Elliott niewątpliwie posiada, co dobitnie wynika z kolejnych rozdziałów. Zarzut ten jednak blednie wobec radości, jaka bez wątpienia zostanie wywołana u fanów pisarza, którzy zdecydują się po ten przewodnik sięgnąć. I to właśnie przede wszystkim do nich jest skierowane to kolorowe, pełne fotografii i nawiązań powieściowych cacko.
koniec
23 maja 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz

Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz

Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz

Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz

Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz

Trudna miłość
— Daniel Markiewicz

Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz

Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.