EKSTRAKT: | 50% |
---|---|
WASZ EKSTRAKT: | |
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Atlas Chmur |
Tytuł oryginalny | Cloud Atlas |
Data wydania | 7 listopada 2012 |
Autor | David Mitchell |
Przekład | Justyna Gardzińska |
Wydawca | MAG |
Seria | Uczta Wyobraźni |
ISBN | 978-83-7480-274-1 |
Format | 544s. 135×202mm; oprawa twarda |
Cena | 45,— |
Gatunek | mainstream, obyczajowa |
WWW | Polska strona |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Pod nieboskłonem siadłem i na kres cywilizacji czekałem |
EKSTRAKT: | 50% |
---|---|
WASZ EKSTRAKT: | |
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Atlas Chmur |
Tytuł oryginalny | Cloud Atlas |
Data wydania | 7 listopada 2012 |
Autor | David Mitchell |
Przekład | Justyna Gardzińska |
Wydawca | MAG |
Seria | Uczta Wyobraźni |
ISBN | 978-83-7480-274-1 |
Format | 544s. 135×202mm; oprawa twarda |
Cena | 45,— |
Gatunek | mainstream, obyczajowa |
WWW | Polska strona |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
„Brak całościowego sensu tej powieści” może wynikać z tego, że go rzeczywiście tam nie ma, albo, co równie prawdopodobne, Atlas nie jest tak oczywisty, jak się niektórym wydaje :P. Należy zawsze brać pod uwagę obie opcje, bo „wina” niekoniecznie musi leżeć po stronie książki. Równie często, jak słaba literatura, trafiają się czytelnicy i recenzenci na 50-60%.
Bardzo popularny argument - nie podoba ci się książka, bo to ty jesteś do dupy, ale książka genialna. Dlaczego? Bo ja tak piszę, a mnie się podobała. No więc skoro tobie się nie podobała, to musisz być do dupy, bo przecież mnie się podoba, a ja nie jestem na 50-60%.
Zabawny wywód, jednak nie rozstrzygam jak jest w tym przypadku, sugeruję tylko, że należy brać pod uwagę wszystkie opcje :P. Odkrywanie znaczeń, smaczków, tropów to crème de la crème obcowania z literaturą i to powinien zrobić każdy sam we własnym zakresie... Dlatego nie chce nikomu narzucać własnego poglądu na Atlas chmur.
W "Pod nieboskłonem siadłem i na kres cywilizacji czekałem" przeszkadza mi wyłącznie to, że mamy do czynienia ze słabym tekstem krytycznym (trzeba byłoby zapytać nieocenionego Jacka Dukaja czy to w ogóle recenzja czy już fikcja literacka :)), zaś sam autor poza niewątpliwą znajomością tekstów Jacka Kaczmarskiego, ma spore braki w innych dziedzinach. Choćby „Adama Ewinga Dziennik Pacyficzny”, to opowieść „stylizowana” na Melville’a (o czym Mitchell często wspomina), którego Moby Dick ukazał się drukiem mniej więcej w rok po wydarzeniach opisanych w tej historii. Wspomniany przez Pana Markiewicza Conrad to inna bajka i przede wszystkim inna epoka literacka (w 1850 roku Conrada nie było jeszcze na świecie). Nie wiem skąd się tu wziął, trudno mi jednak traktować te i inne przemyślenia autora "Pod nieboskłonem siadłem i na kres cywilizacji czekałem" z należytą powagą, gdy widzę, że ten już od samego początku bredzi, jak w malignie.
Wadą tej i innych "recenzji" na esensji ostatnimi czasy jest ich cząstkowość, skupienie się na wymyślonej tezie (tutaj bajeranckiej formie) i dopasowywanie do niej elementów fabuły. nie twierdzę, że to celowe, taka maniera po prostu. "Atlasu..." jeszcze nie czytałem, przymierzam się. Z dwojga do wyboru, wybieram stanowisko Karburatora, instynktownie czuję, że pod oczywistym przesłaniem dla czytelników na 50-60% kryją się właśnie rozmaite smaczki do wyniuchania dla czytelników 100%.
„Afryka to nie państwo” zrywa z tradycyjnym wizerunkiem Afryki, kontynentu niedocenianego i postrzeganego przez pryzmat uprzedzeń. Czy skutecznie? Lektura pozostawia pewien niedosyt.
więcej »Przygoda Emilii Cassa-Kasickiej, pod którym to pseudonimem ukrywała się Zofia Woźnicka, z powieścią kryminalną zaczęła się od „Kindżału z Magiroty”. To w niej zadebiutowali jako oficerowie prowadzący śledztwo kapitan Krupczyński i porucznik Sępołowicz, jak również młoda farmaceutka Rita, która w przyszłości zostanie żoną tego ostatniego. Co ciekawe, śledztwo prowadzą jednak nie w Polsce, lecz… nad Adriatykiem.
więcej »Powieść „Ostatni” można odczytać jako portret pokolenia dorastającego w okresie transformacji ustrojowej oraz psychologiczną analizę męskości – czy w kryzysie?
więcej »Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Esensja czyta: Grudzień 2012
— Kamil Armacki, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski
Esensja czyta: Styczeń 2018
— Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski
Znak firmowy
— Dawid Kantor
Rok ostrokrzewu
— Beatrycze Nowicka
Opowieść o wszystkim
— Tomasz Kujawski
Dorastanie w Japonii
— Eryk Remiezowicz
Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz
Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz
Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz
Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz
Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz
Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz
Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz
Trudna miłość
— Daniel Markiewicz
Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz
Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz
Może dałbym raczej 60% niż 50%, ale po lekturze "Atlasu Chmur" zabrakło mi jakiegoś całościowego sensu tej powieści. Przeczytałem, odłożyłem, lecę dalej.
Idea reinkarnacji - jest, sekstet - jest, koło dziejów - jest, tylko co z tego?