Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Alice Munro
‹Za kogo ty się uważasz?›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZa kogo ty się uważasz?
Tytuł oryginalnyWho Do You Think You Are?
Data wydania26 września 2012
Autor
PrzekładElżbieta Zychowicz
Wydawca W.A.B.
ISBN978-83-7747-720-5
Format352s. 135×202mm
Cena39,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Obca
[Alice Munro „Za kogo ty się uważasz?” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To jedna z wcześniejszych książek kanadyjskiej pisarki Alice Munro, laureatki Man Booker Prize w 2009 roku za całokształt twórczości. Autorka porównywana jest do Czechowa i od jakiegoś czasu – stale wymieniana wśród „pewnych” kandydatów do nagrody Nobla.

Joanna Kapica-Curzytek

Obca
[Alice Munro „Za kogo ty się uważasz?” - recenzja]

To jedna z wcześniejszych książek kanadyjskiej pisarki Alice Munro, laureatki Man Booker Prize w 2009 roku za całokształt twórczości. Autorka porównywana jest do Czechowa i od jakiegoś czasu – stale wymieniana wśród „pewnych” kandydatów do nagrody Nobla.

Alice Munro
‹Za kogo ty się uważasz?›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZa kogo ty się uważasz?
Tytuł oryginalnyWho Do You Think You Are?
Data wydania26 września 2012
Autor
PrzekładElżbieta Zychowicz
Wydawca W.A.B.
ISBN978-83-7747-720-5
Format352s. 135×202mm
Cena39,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Znakiem firmowym pisarstwa Alice Munro jest interesująca forma, sytuująca się pomiędzy powieścią a opowiadaniami. Ta nietypowa forma literacka wydaje się bardziej pojemna niż tom niepowiązanych ze sobą opowiadań, zaś spojrzenie pisarki jest bardziej wyostrzone i skoncentrowane na detalach niż zwykle w powieści, co zasługuje na uwagę. Można powiedzieć, że „Za kogo ty się uważasz?” to cykl opowiadań, przedstawiającym tę samą bohaterkę na różnych etapach jej życia. Rose wychowuje się w prowincjonalnym miasteczku West Hanratty z macochą i oddalonym od niej emocjonalnie ojcem.
Autorka utrwala bardzo szczególny etap obyczajowych przemian w drugiej połowie XX wieku. Pisze o czasach, gdy kobiety nie mogły cieszyć się pełnią swobód. Ich życiowe wybory były skrępowane surowymi obyczajami, tradycją i zwyczajnym wścibstwem spod znaku „co ludzie powiedzą”. Jednocześnie budziło się już w nich poczucie niezależności. Kobiety coraz bardziej zdecydowanie aspirowały do wolności, eksperymentowały z nią, mniej lub bardziej śmiało zbliżając się do jej granic. Dzięki pisarstwu Alice Munro, z perspektywy naszych czasów jesteśmy w stanie dostrzec rewolucyjne zmiany obyczajowe: kto na przykład jeszcze pamięta, że stosunkowo niedawno nie wolno było nie-małżenstwom wynająć wspólnego pokoju w hotelu?
W książce pojawia się częsty w literaturze motyw kształtowania się kobiecej osobowości pod wpływem rodziny i kontaktów społecznych. Głównym problemem Rose jest, zaakcentowany w tytule „Za kogo ty się uważasz?”, ułożenie sobie relacji z macochą Flo, wywierającą dominujący wpływ na jej całe życie oraz poradzenie sobie ze stygmatem pochodzenia z małego miasteczka. Warto wspomnieć, że ten tom ukazał się w USA pod tytułem „The Beggar Maid” [Żebraczka], co uwydatnia jeszcze inny ważny motyw występujący w opowiadaniach. Rose przez całe swoje życie jest żebraczką – nie chodzi jednak o pieniądze, ale o uczucie i zrozumienie. Jest petentką, stale upominającą się o swój kawałek życia – na swój rachunek i na własnych warunkach. Błaga, żeby toczyło się prosto, bez upokorzeń i bez przeciwności losu.
Alice Munro udało się uchwycić ten szczególny odcień smutku, gdy bohaterka doświadcza poczucia obcości. Rose wszędzie czuje się obca – w relacjach z macochą, w szkole, na stancji i w college’u, z mężem i jego rodziną. Bariera obcości pojawia się w jej relacjach z córką i z kochankami. Zawsze jest coś, co przeszkadza, albo pechowo się nie układa. Obcość potęgowana jest przez poczucie odrzucenia, gdy Rose pozostawiana jest samej sobie, bo ktoś zapomniał, coś źle zrozumiał albo – umarł. „Za kogo ty się uważasz” można odczytać jako uniwersalną opowieść o wyobcowaniu i samotności.
Mam jednak problem, aby dostrzec w pisaniu Alice Munro coś odkrywczego, porywającego, przykuwającego uwagę bez reszty. Jej styl jest przejrzysty, wręcz kliniczny, koncentrujący się na detalach, widać, że autorka ma wyostrzony zmysł obserwacji. Jej pisanie jest sprawne, ale aż do bólu tradycyjne, chwilami nawet ciężkie, wszystko zostaje tu powiedziane od A do Z. Bez wątpienia, mamy do czynienia z solidną rzemieślniczą pisarską robotą, która bardzo mi przypomina makatkę wyszywaną krzyżykami. Zapełniony jest na niej każdy centymetr powierzchni, podziwiamy imponującą technikę i pracowitość, ale jednocześnie mamy wrażenie, że czegoś nam tu brakuje: przestrzeni, lekkości lub jakiejś formy finezji? Być może tę wątpliwość rozstrzyga fakt, że „Za kogo ty się uważasz?” ukazało się w 1978 roku. Całkiem prawdopodobne, że ten akurat tom prozy Alice Munro przechodzi po prostu próbę czasu.
koniec
9 grudnia 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Oblicza strachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.