Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Patrick deWitt
‹Bracia Sisters›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBracia Sisters
Tytuł oryginalnyThe Sisters Brothers
Data wydania6 lutego 2013
Autor
PrzekładPaweł Schreiber
Wydawca Czarne
SeriaProza Świata
ISBN978-83-7536-500-9
Format336s. 125×205mm
Cena39,90
Gatunekhistoryczna, mainstream, przygodowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Sentymentalny antywestern
[Patrick deWitt „Bracia Sisters” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Śmieszno-gorzka powieść o rewolwerowcach, poszukiwaczach złotach, błądzeniu na życiowej drodze i trudnej miłości braterskiej. Czy Eli i Charlie odkryją, że na świecie istnieje jeszcze coś pewnego poza śmiercią?

Kamil Armacki

Sentymentalny antywestern
[Patrick deWitt „Bracia Sisters” - recenzja]

Śmieszno-gorzka powieść o rewolwerowcach, poszukiwaczach złotach, błądzeniu na życiowej drodze i trudnej miłości braterskiej. Czy Eli i Charlie odkryją, że na świecie istnieje jeszcze coś pewnego poza śmiercią?

Patrick deWitt
‹Bracia Sisters›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBracia Sisters
Tytuł oryginalnyThe Sisters Brothers
Data wydania6 lutego 2013
Autor
PrzekładPaweł Schreiber
Wydawca Czarne
SeriaProza Świata
ISBN978-83-7536-500-9
Format336s. 125×205mm
Cena39,90
Gatunekhistoryczna, mainstream, przygodowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Wszyscy ludzie są obłąkani, wszystkie zwierzęta są obłąkane, ziemia jest obłąkana, nawet przyroda jest obłąkana – tym cytatem z Twaina można podsumować utwór deWitta. Historia dwóch płatnych zabójców, podążających za zleceniem do ogarniętej gorączką złota XIX-wiecznej Kalifornii, zgodnie z regułami dobrej groteski długo nie pozwala zdecydować, czy ta opowieść jest bardziej zabawna czy smutna.
Oczami Eliego Sistersa śledzimy pełną przygód podróż, ale także jego próby zrozumienia własnej osobowości i relacji z bratem. Obaj Sisters Brothers pociągają za spust z równie brutalną skutecznością, lecz nie są z tej samej gliny. Charlie błyskawicznie traci cierpliwość, cieszy się z siły dawanej przez przemoc, a nieliczne wątpliwości zapija wieczorami w saloonie lub burdelu. Eli jest inny. Przed wyciągnięciem rewolweru próbuje wyczerpać wszystkie pokojowe rozwiązania (najczęściej bezskutecznie, bo jest z tych, których mowa nie nadąża za myślami), często popada w melancholię, a o sile jego charyzmy najlepiej świadczy fragment: Zapytałem jakąś kobietę o godzinę, a ona zmierzyła mnie wzrokiem i odpowiedziała: – Dla pana nie mam nawet minuty. – Po czym sobie poszła. Bracia gardzą nawzajem swoimi charakterami i są w nieustannym sporze, co jednak nie przeszkadza im w konsekwentnym dążeniu do wykonania zadania.
W tle ciągnie się panorama Dzikiego Zachodu, w którym gorączka złota wypaliła umysły osadników i sprawiła, że nawet para psychopatów jawi się wobec nich jako względnie normalna. Na szlaku do San Francisco Eli i Charlie spotykają niemal wyłącznie ludzi na krawędzi obłędu, zaś samo miasto okazuje się jednym wielkim domem wariatów, który promieniuje szaleństwem. Dotyka ono nawet konia Eliego, a na koniec samą rzekę, z której poszukiwacze wyławiają cenny kruszec. Autor przyznaje, że westernowa sceneria to tylko dekoracja dla wewnętrznych przeżyć bohaterów, a całą wiedzę na temat Dzikiego Zachodu zaczerpnął z jednej książki oraz tego, co pamiętał z oglądanych w dzieciństwie filmów. Jak na tak skromny materiał źródłowy i dużą umowność świata, efekt robi wrażenie siłą przekonywania.
DeWitt pisze stylem przypominającym krzyżówkę Hellera z Murakamim: z jednej strony kilkustronicowe rozdziały, oszczędna narracja i dialogi, lekka ironia i śmieszno-tragiczny absurd; z drugiej próby nadania oniryzmu niektórym fragmentom (noc w chatce wiedźmy, sny Eliego podczas postoju w mieście), szkatułkowe wplatanie historii snutych przez drugoplanowe postacie i częste refleksje młodszego z braci o smutkach i radościach życia. Narrator Eli jest jednym z największych atutów powieści. Wrażliwy morderca zastanawia się, czy w jego życiu jest miejsce na moralność, troszczy o niedomagającego wierzchowca i zakochuje w każdej napotkanej ładnej kobiecie, która nie jest prostytutką. Momenty, w których jego przemyślenia przechodzą od zwyczajowej szorstkości do niemal czułości, to małe arcydzieła zwięzłego rysu psychologicznego. Świetnie skonstruowaną postacią jest też Hermann Warm, którego bracia na zlecenie szefa mają w San Francisco naszpikować ołowiem – nie sposób dociec, czy jest on tutaj jedynym normalnym, czy może najbardziej szalonym ze wszystkich.
„Bracia Sisters” zdobyli już na świecie grono fanów zastanawiających się nad możliwą ekranizacją. Jedni widzieliby w roli reżyserów braci Coen, inni (pewnie na fali „Django”) Quentina Tarantino, jeszcze inni Wesa Andersona. Na razie prawa do adaptacji nabył znajomy pisarza, aktor John C. Reilly. Oby powierzył je komuś godnemu, bo utwór na to zasługuje. Być może nie przywraca wiary w naturę człowieka, ale na pewno w dobrą literaturę.
koniec
12 marca 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Lipiec 2016
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Dekonstrukcja Dzikiego Zachodu
— Bartłomiej Krzysztan

Esensja czyta: Luty 2013
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Lipiec 2016
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Luty 2013
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Zapomniany wędrowiec
— Kamil Armacki

Barok w pigułce
— Kamil Armacki

Duże ilości fantasy naraz
— Kamil Armacki

Na ubitej ziemi
— Kamil Armacki

Pieśń nad pieśniami
— Kamil Armacki

Życie intymne Myrmidonów
— Kamil Armacki

Kill ’Em All
— Kamil Armacki

Tragedia maltańska
— Kamil Armacki

Trzeci Dumas
— Kamil Armacki

Drugie życie kota
— Kamil Armacki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.