Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

H.P. Lovecraft
‹Koszmary i fantazje›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKoszmary i fantazje
Data wydania23 marca 2013
Autor
PrzekładMateusz Kopacz
Wydawca Sine Qua Non
ISBN978-83-63248-86-4
Format384s. 140×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Kot jest dla arystokraty, pies dla chłopa
[H.P. Lovecraft „Koszmary i fantazje” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Listy i eseje” – to brzmi, jakby spróbowano sklecić tom na siłę, jakby wydawca miał za mało esejów, by wydać książkę i musiał upchnąć jeszcze listy. Nic bardziej mylnego. Czytelnik listów Lovecrafta ma okazję się przekonać, że sztuce pisania listów – dziś zamierającej – bardzo blisko do sztuki pisania esejów.

Paweł Micnas

Kot jest dla arystokraty, pies dla chłopa
[H.P. Lovecraft „Koszmary i fantazje” - recenzja]

„Listy i eseje” – to brzmi, jakby spróbowano sklecić tom na siłę, jakby wydawca miał za mało esejów, by wydać książkę i musiał upchnąć jeszcze listy. Nic bardziej mylnego. Czytelnik listów Lovecrafta ma okazję się przekonać, że sztuce pisania listów – dziś zamierającej – bardzo blisko do sztuki pisania esejów.

H.P. Lovecraft
‹Koszmary i fantazje›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKoszmary i fantazje
Data wydania23 marca 2013
Autor
PrzekładMateusz Kopacz
Wydawca Sine Qua Non
ISBN978-83-63248-86-4
Format384s. 140×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Dzięki lekturze listów Lovecrafta można poznać oblicze amerykańskiego pisarza, którego na próżno szukać w jego utworach fabularnych. Filozoficzne rozterki mieszają się tu z ciętą, inteligentną repliką; miłość do Hellady, do tego co klasyczne ewokuje nienawiść do modernistycznych eksperymentów, które przyniósł początek wieku XX. Przemyślenia sypią się jak z rogu obfitości, pisarz w korespondencji jest literackim rozpustnikiem, a iście schopenhauerowskie nienasycenie bierze się za bary z ograniczeniami materialnymi – Lovecraft z powodu chronicznych problemów finansowych oszczędzał nawet na papierze, a że pisał od pięciu do piętnastu listów dziennie, śmiało można go włączyć do grona literatów, którym pisanie podbierało kolację i zmuszało do zasypiania z burczącym żołądkiem.
Długie akapity wypełniały tasiemcowe zdania ciągnące się jak mackowate wąsy Cthulhu. Dzięki Bogu tłumacz potrafił oszczędzić czytelnikowi nadmiernego wysiłku, jednocześnie nie pozbawiając tekstów ich stylistycznej odrębności. Tom jest bowiem świetnie zredagowany. Prócz wycięcia fragmentów niezrozumiałych lub przynudzających, układ listów i esejów podporządkowany jest tematyce, a nie chronologii. Okrojone i wybrane wszystko jest tak, by czytelnik, którego wiedza o literaturze i historii nie wykracza poza przeciętną, mógł teksty zrozumieć. Tam zaś, gdzie omawiany temat wkracza w rejony obfitujące w detale i szczegóły znane jedynie absolwentom anglistyki, z pomocą śpieszą przypisy. Słowem, wyciągnięto z Lovecrafta esencję.
Porównać te niecałe czterysta stron można z wydanymi stosunkowo niedawno listami Lema i Mrożka. Z korespondencji dwóch polskich twórców nie wyrzucono (chyba) nic, przez co czytelnik – któremu zależy tylko, dajmy na to, na poznaniu opinii Mrożka o „Solarisie” Lema – musi przebrnąć przez dwieście stron opisów fiata 126 . W „Koszmarach i fantazjach” nie znajdziemy listów zamęczających nas szczegółami dotyczącymi tego, co Lovecraft wrzucił na talerz i dlaczego nie było to spaghetti. Choć zaliczając w poczet plusów ów sposób selekcji listów lepiej być ostrożnym – na pewno znajdą się fetyszyści twórczości Amerykanina, którzy o jego życiu prywatnym chcieliby wiedzieć wszystko. Tym polecamy szybki kurs doszkalający języka angielskiego i lekturę pięciotomowego zbioru „Selected Letters”.
No właśnie, kwestia odbiorcy. Najwierniejsi fani Lovecrafta z pewnością będą zadowoleni z wydanej przez SQN pozycji. A reszta? Obstawiam, że tak mniej więcej z połowy będą zadowoleni. Wiele listów i esejów raczej nie wzbudzi ich zainteresowania. Na przykład taki „Notatnik z pomysłami”, gdzie znaleźć można 222 konceptów czy fragmentów opowiadań, potraktują raczej jako ciekawostkę, której nie poświęcą więcej czasu.
Z drugiej jednak strony jest tu kilka tekstów, które swoją tematyką dotykają spraw bardziej uniwersalnych niż tajniki pisania weird fiction. „Wyznanie niewiary” – świetny esej, gdzie autoanaliza własnej, zamierającej religijności pomaga zrozumieć cynizm dojrzałego mężczyzny, który po tym, jak wierzył we wszystko, nie jest w stanie uwierzyć w cokolwiek. List do Roberta E. Howarda to ciekawy szkic na temat czarownic i magii w Europie i Ameryce, ale również doskonały przykład na to, że niektóre listy w tym zbiorze są bardziej eseistyczne niż eseje.
Znajdziemy też tu prawdziwy smakołyk, arcydzielny esej zatytułowany „Koty i psy”. Jeśli byłby on wydany samodzielnie w formie broszury, za którą trzeba by zapłacić tyle samo, co za cały zbiór, to i tak warto byłoby go kupić. Szczególnie wielbiciele kotów powinni go przeczytać. Miarą bowiem artystycznego sprawdzianu nie są tematy wysokie – śmierć, miłość, Bóg, etc. Wzięcie na warsztat przedmiotu lub podmiotu z pozoru całkowicie prozaicznego i napisanie o nim w sposób, który na zawsze pozostaje w pamięci – to jest właśnie test artystycznych możliwości. Lovecraft pisząc o kotach i psach, dotknął najważniejszych spraw ludzkiej egzystencji, nie popadając jednocześnie w infantylność i miałkość. Dla tego tekstu i dla kilku innych jeszcze, warto po „Koszmary i fantazje” sięgnąć.
koniec
27 czerwca 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Kolaboracja z Przedwiecznymi
— Jarosław Loretz

Podróż do świata grozy
— Katarzyna Piekarz

Słodkich snów
— Michał Foerster

Nie taki diabeł straszny
— Daniel Markiewicz

Droga do sławy
— Wojciech Gołąbowski

Necronomicon w domu i zagrodzie
— Wojciech Gołąbowski

Groza częściowo zwietrzała
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż autora

Spacery po Bukareszcie
— Paweł Micnas

Śmietnik umysłowy
— Paweł Micnas

Zbrodniarz o dwóch twarzach
— Paweł Micnas

Kresy polskie i opowieści
— Paweł Micnas

O pożytkach miejskich przechadzek
— Paweł Micnas

Literacki gulasz
— Paweł Micnas

Klaser ze znaczkami końca
— Paweł Micnas

Dzika Polska
— Paweł Micnas

Leningrad była kobietą
— Paweł Micnas

Pan z cukrowni
— Paweł Micnas

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.