Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Robert Ziębiński
‹Stephen King. Sprzedawca strachu›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStephen King. Sprzedawca strachu
Data wydania15 kwietnia 2014
Autor
Wydawca Replika
ISBN978-83-7674-284-7
Format328s. 130×200mm
Cena34,90
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

O Kingu nijako i biograficznie
[Robert Ziębiński „Stephen King. Sprzedawca strachu”, Lisa Rogak „Życie i czasy Stephena Kinga” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Bibliografia Stephena Kinga w języku polskim jest już praktycznie kompletna, a nowe powieści powstają w tempie „zaledwie” dwóch rocznie. Wobec panującej posuchy wydawcy dostarczają nam gąszcz wznowień, ale zaczęli też eksplorować tematykę okołokingową: pojawiają się komiksy oparte na prozie autora, publikacje członków jego rodziny (żony i dwóch synów) i wreszcie książki o samym pisarzu. Tych ostatnich w tym roku otrzymaliśmy aż dwie.

Tomasz Kujawski

O Kingu nijako i biograficznie
[Robert Ziębiński „Stephen King. Sprzedawca strachu”, Lisa Rogak „Życie i czasy Stephena Kinga” - recenzja]

Bibliografia Stephena Kinga w języku polskim jest już praktycznie kompletna, a nowe powieści powstają w tempie „zaledwie” dwóch rocznie. Wobec panującej posuchy wydawcy dostarczają nam gąszcz wznowień, ale zaczęli też eksplorować tematykę okołokingową: pojawiają się komiksy oparte na prozie autora, publikacje członków jego rodziny (żony i dwóch synów) i wreszcie książki o samym pisarzu. Tych ostatnich w tym roku otrzymaliśmy aż dwie.

Robert Ziębiński
‹Stephen King. Sprzedawca strachu›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStephen King. Sprzedawca strachu
Data wydania15 kwietnia 2014
Autor
Wydawca Replika
ISBN978-83-7674-284-7
Format328s. 130×200mm
Cena34,90
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Pierwszą z nich jest „Stephen King. Sprzedawca strachu” Roberta Ziębińskiego. Autor wziął na warsztat kilkadziesiąt ekranizacji opartych na prozie króla horroru. Chronologicznie podzielił je na mniej więcej dziesięcioletnie okresy, dodatkowo osobno rozdzielając filmy kinowe i telewizyjne. Na każdy tytuł poświęcił dwu-, trzystronicową notatkę, ale opisy te nie mają jakiejś ustalonej encyklopedycznej formuły. W niektórych pojawiają się zarysy fabuły, informacje o twórcach, historie powstania i różne ciekawostki związane z produkcją, ale książka ma raczej formę gawędy na okołokingowe tematy, w której kolejne filmy są punktem zaczepienia. Aby otrzymać ciągłość narracji i jakąś historię do opowiedzenia, autor postawił tezę, że ekranizacje ułożone w kolejności chronologicznej „idealnie wręcz odzwierciedlają życiorys samego Kinga”, by następnie treść książki pod to stwierdzenie naciągać.
Ekranizacje powstawały oczywiście w innej kolejności niż powieści, na których były oparte, a dodatkowo daty publikacji samych książek nie odzwierciedlają chronologii ich powstawania. Co więcej, King wyjątkowo rzadko ingeruje w filmowe wersje swoich dzieł. Nie chce mieć z nimi nic wspólnego i tracić na nie czasu. Nie wiadomo zatem, co ma być czynnikiem sprawczym koneksji pomiędzy filmami a życiem pisarza, czy dowód postawionej tezy ma opierać się na woli jakiejś kosmicznej opatrzności, że gdy powstawały kolejne części „Dzieci kukurydzy” w życiu i twórczości Kinga miało dziać się źle? W okresie odzwierciedlającym życiowy „upadek”, Ziębiński umieścił na przykład oscarową „Misery”, najlepszy film świata w rankingu IMDb.com „Skazani na Shawshank” czy ambitną „Dolores Claiborne”. Czasem ową zależność pomiędzy biografią a kinem ma odzwierciedlać jakość obrazów, czasem ich ukryta tematyka, czasem tematyka książek, na podstawie których zostały nakręcone, mimo że często niewiele mają z pierwowzorem wspólnego. Wychodzi z tego bałagan i niejednokrotnie nie wiadomo, dokąd Ziębiński w swych rozważaniach zmierza.
W książce unosi się dodatkowo widmo alkoholizmu. King był uzależniony całe lata, ale Ziębiński przypina nałóg wszędzie, gdzie tylko może, a nawet nie może. „Misery” jest więc jednym wielkim wołaniem o pomoc, a jej bohaterka „Annie Wilkes to (…) nic innego jak alkohol, który więzi bohatera”. „Sklepik z marzeniami” jest najlepszym dowodem na to, że podjęcie decyzji o zaprzestaniu picia jest proste(?). „Dolores Claiborne” i jej ekranizacja to dzieła, które najbardziej z całej twórczości Kinga oddają „bagno, jakim jest początek świadomego trzeźwienia”. „Mroczna połowa” opisuje rozterki alkoholika świadomego swojej choroby, ale nie potrafiącego samemu jej zaradzić. W książce znajdziemy całe fragmenty jakby wyrwane z psychologicznych poradników objaśniające czytelnikowi mechanizmy uzależnienia i procesy zachodzące w psychice alkoholika czy narkomana. Przy całym anegdotyczno-gawędziarskim klimacie książki Ziębińskiego owe obszerne wtręty sprawiają wrażenie jakichś niezamierzonych projekcji.
"Sprzedawca strachu" przeznaczony jest dla czytelników, którzy znają twórczość Stephena Kinga bardzo dobrze (ewentualnie dla dziwaków, których proza Kinga nie obchodzi). Pełno w nim zupełnie niepotrzebnych, nic nie wnoszących spojlerów do filmów, ale i do książek. Paradoksalnie same powieści, które przecież są głównym obiektem zainteresowania fanów, potraktowano, mało powiedzieć, lakonicznie. O „To” – dla przykładu – napisano, iż jest w twórczości autora bardzo ważne, gdyż to ostatnia historia Kinga o potworach. I tyle ważnego o literackim aspekcie ponad tysiącstronicowego dzieła.
W roli rozpychaczy dla krótkiej treści książki występuje kilka esejów pomiędzy poszczególnymi częściami: wstęp, za co autor kocha Kinga, opracowanie dotyczące amatorskich ekranizacji, nieprzystająca do treści błahostka o związkach Kinga z muzyką, artykuł o literackim alter ego Richardzie Bachmanie i na koniec o inspiracjach Kinga w filmie i literaturze oraz wkładka z czternastoma ilustracjami. Każdy jeden z tych tekstów to trącenie tematu kijem, jak nad całą książką wisi tu wrażenie chaosu i niedokończenia, luźnych skojarzeń, przypadkowych faktów, oczywiście alkoholizmu i chyba goniących terminów. Wg słów autora „Sprzedawca śmierci” to „coś na kształt biografii pisarza, opowiedzianej przez pryzmat adaptacji jego dzieł, oraz mała historia kina grozy (i nie tylko) w pigułce” (i to wszystko na trzystu stronach). Końcowy efekt jest taki, że każdy z tych tematów jest jedynie liźnięty, a zapowiedź autora należy traktować jedynie jako pretekst, aby w książce mogło się znaleźć cokolwiek, o czym akurat zechce mu się napisać.
Pomysł na książkę początkowo wydawał się interesujący. „Lśnienie”, „Misery”, „Skazani na Shawshank” już weszły do historii kina. Ale nie ma się co oszukiwać – ekranizacje powieści i opowiadań Kinga to z reguły filmy złe i słabe. Autor starał się ratować temat, grupując ekranizacje i ubierając je w ramy, jednak sposób podziału i wydumana teza ten podział uzasadniająca to już strzał w kolano. Każdy zapewne znajdzie w "Sprzedawcy strachu" pewne nieznane, a interesujące fakty o opisywanych ekranizacjach, na plus zaliczyć też trzeba gawędziarski styl Ziębińskiego i wrażenie ciągłości opowieści pomiędzy poszczególnymi opisami, ale to za mało. „Stephen King. Sprzedawca strachu” to książka z jednej strony tylko dla zagorzałych fanów, z drugiej dla nich za płytka; to nieprzemyślana, niedopracowana opowieść o bardzo wielu bardzo złych filmach.
• • •

Lisa Rogak
‹Życie i czasy Stephena Kinga›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie i czasy Stephena Kinga
Tytuł oryginalnyHaunted Heart: The Life and Times of Stephen King
Data wydania8 października 2014
Autor
PrzekładRobert Ziębiński
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7885-986-4
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Robert Ziębiński jest także tłumaczem wydanej przez Albatros książki „Życie i czasy Stephena Kinga” Lisy Rogak. Nieznana u nas amerykańska pisarka jest autorką kilkudziesięciu książek, a przyglądając się bliżej jej bibliografii, można domyślić się, iż jej niebywale rozpięte zainteresowania oscylują wokół dowolnej topowej tematyki, mogącej przynieść łatwe pieniądze. Na koncie ma więc biografie Dana Browna czy doktora Atkinsa, poradniki o zarządzaniu swoim czasem, książki kucharskie o daniach jednogarnkowych i deserach czy leksykon 100 najlepszych firm, które można założyć, gdy nie chce się już nam ciężko pracować.
„Życie i czasy Stephena Kinga” nie są książką z żadną tezą czy wyprofilowaniem na konkretny aspekt życia króla horroru. To po prostu rzetelna opowieść-biografia rozpoczynająca się jeszcze przed narodzinami Kinga (przedstawione są nam fakty z życia jego rodziców) aż do roku 2008 (ostatnie opisane w niej pozycje to „Ręka mistrza” i zbiór „Po zachodzie słońca”). Rogak przeprowadziła i przeczytała sporą liczbę wywiadów o i z Kingiem i ludźmi z jego otoczenia, sięgnęła do artykułów i programów telewizyjnych, innych biograficznych publikacji, zebrała pokaźną liczbę cytatów, ułożyła wszystko chronologicznie i złożyła w spójną opowieść o życiu pisarza.
Efekt tej pracy jest całkiem udany. Szczególnie interesująca jest pierwsza połowa, która opisuje dzieciństwo, młodość i życie Kinga, zanim jeszcze zaczął publikować i stał się sławny, gdyż ta część jego biografii jest polskiemu czytelnikowi mało znana. Historie z życia domowego czy szkolnego, czasy studenckie, borykanie się z biedą, początki uzależnienia – materiały zebrane przez autorkę są miejscami zaskakujące. Druga połowa książki jest nieco słabsza, gdyż i życie Kinga stało się mniej interesujące – to opis pasma kolejnych sukcesów, coraz większych pieniędzy i szaleństwa, które ogarnęło świat na punkcie jego prozy. Biografia kończy się nieszczęśliwym wypadkiem, gdy autor został potrącony przez samochód, rehabilitacją i wolnym powrotem do życia i kariery pisarskiej.
Autorka ucieka raczej od jakichkolwiek interpretacji czy opisów fabuł książek Kinga. Powieści istnieją tu jako kolejne (ważne) fakty w jego życiorysie. Bogato jednak zostały opisane zdarzenia, które zainspirowały autora do napisania danej historii. Sporo miejsca poświęca ekranizacjom, nie pomija ważnych wydarzeń z życia członków rodziny Kinga, opisuje przepychanki z wydawcami, eksperymenty wydawnicze i przede wszystkim liczne ciekawostki i znamienne cytaty. Przyjęte spektrum opisywanych faktów jest dość szerokie i choć z reguły autorce udało się połączyć je płynną narracją, miejscami opowieść zaczyna się krztusić. Widać, że Rogak miała pokaźny zbiór informacji i cytatów dotyczących każdego okresu życia Kinga, ale niekiedy dotykających dość różnych aspektów, przez co przeskoki pomiędzy akapitami wydają się zbyt odległe i przypadkowe.
Brak interpretacji i ocen nieco spłaszcza wymowę książki, ale też nie analiza dzieł była ambicją autorki. Na minus zaliczyć jednak trzeba zbytnie gloryfikowanie. Zachwyt nad Kingiem można zrozumieć – jest hojny dla organizacji charytatywnych, wspiera upadające wydawnictwa, rozdając za darmo swoje opowiadania czy prawa do ekranizacji, bez słowa pomaga potrzebującym znajomym. Ale Rogak nawet życiowe potknięcia stara się ukazać w pozytywnym świetle, tłumaczy niezbyt chwalebne czyny, jak ewidentny fakt kradzieży pomysłu na nowelę „Ciało” czy jego alkoholowe występki (King chodził naćpany non-stop tylko nie wtedy, kiedy nauczał).
Biografia Stephena Kinga nie może się równać z historiami, które spotykają bohaterów jego książek. Jego życie jest (dla czytelnika) w zasadzie nudne – trudne początki i nieustające pasmo sukcesów. Rogak wykonała jednak kawał solidnej roboty – zamieszczone w książce materiały i faktografia są bogate i podane w przystępny, lekkostrawny sposób. „Życie i czasy Stephena Kinga” jest przeznaczone dla osób, które dość dobrze znają i fascynują się twórczością autora. Odnajdywanie elementów powieści i inspiracji w jego biografii sprawia największą frajdę. Początkujący fani Kinga mogą się przy lekturze nieco wynudzić, ale wierni czytelnicy mogą dodać do ekstraktu 10%. To najlepsza z książek o Kingu dostępna w tej chwili na polskim rynku.
koniec
28 października 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Gdzie jest pomysł?
— Tomasz Kujawski

Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski

Michael Nyman o wojnie w strugach deszczu
— Tomasz Kujawski

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

Co by było, gdyby…
— Tomasz Kujawski

Byliśmy wieczni
— Tomasz Kujawski

Miasto zbrodni
— Tomasz Kujawski

Zawsze można spróbować od nowa
— Tomasz Kujawski

Opowiadanko
— Tomasz Kujawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.