Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Sarah Waters
‹Pod osłoną nocy›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod osłoną nocy
Tytuł oryginalnyThe Night Watch
Data wydania12 maja 2015
Autor
PrzekładMagdalena Moltzan-Małkowska
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-8069-007-3
Format576s. 135×206mm
Cena43,—
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Mroczny labirynt
[Sarah Waters „Pod osłoną nocy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mroczna sceneria Londynu podczas drugiej wojny światowej oraz skomplikowane ludzkie losy i relacje – tak można w skrócie opisać to, co znajdziemy w powieści „Pod osłoną nocy”.

Joanna Kapica-Curzytek

Mroczny labirynt
[Sarah Waters „Pod osłoną nocy” - recenzja]

Mroczna sceneria Londynu podczas drugiej wojny światowej oraz skomplikowane ludzkie losy i relacje – tak można w skrócie opisać to, co znajdziemy w powieści „Pod osłoną nocy”.

Sarah Waters
‹Pod osłoną nocy›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod osłoną nocy
Tytuł oryginalnyThe Night Watch
Data wydania12 maja 2015
Autor
PrzekładMagdalena Moltzan-Małkowska
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-8069-007-3
Format576s. 135×206mm
Cena43,—
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Ta książka Waters znalazła się w ścisłym finale nagrody Man Booker Prize w 2006 roku. Od razu daje się dostrzec dlaczego. To przepięknie zniuansowana i niezwykle pojemna proza, w której widać, niezwykłą jak na współczesną prozę, dbałość o szczegóły. Ważne są nie tylko te związane z opisem uczuć bohaterów, ale także detale kreujące scenerię wojennego i powojennego miasta, pomieszczeń i najdrobniejszych w nich rekwizytów. Akcja „Pod osłoną nocy” toczy się w latach 40. XX wieku, dlatego każdy „literacki drobiazg” tym dobitniej uświadamia nam, że tego świata przywołanego na kartach książki już nie ma.
Do świata bohaterów powieści wchodzimy w roku 1947, krótko po wojnie. Nadal jeszcze dominuje uczucie wielkiego wyczerpania, wręcz wypalenia wojennymi wydarzeniami. Rzeczywistość jest trudna i niełatwo dojść do ładu ze sobą i z własnym życiem. Dlatego żyje się „na razie”, nastawia się na przetrwanie, na przeżycie kolejnego dnia. Uczestniczymy w codzienności Kay, Helen i Julii, trzech lesbijek, które łączą dosyć skomplikowane relacje. Obserwujemy romans Viv z żonatym mężczyzną i życie jej brata Duncana, który – tak samo jak wszystkie cztery dziewczyny – ma za sobą dramatyczną przeszłość.
Jakie są ich tajemnice? Co przeżyli wcześniej? Sarah Waters posłużyła się metodą retrospekcji, przechodząc od czasów powojennych do lat wojny: najpierw 1944 i 1941 (to stosunkowo krótki rozdział). Trzeba cierpliwie poczekać, aż wszystko się wyjaśni, choć powieść wymaga od czytelnika wielkiej uwagi. Również – sporo cierpliwości, bo trafiają się dłużyzny i dialogi, z których niełatwo coś sensownego wyczytać. Po dotarciu do końca powieści właściwie najlepiej… zabrać się do lektury ponownie, dopiero wtedy daje się w pełni zrozumieć cały jej sens, połączyć fakty i odczytać to, co za pierwszym razem kryje się między wierszami albo uchodzi naszej uwadze.
„Pod osłoną nocy” to jedna z tych powieści, które pomagają zrozumieć, jak wielka ewolucja obyczajowa dokonała się od czasów tu opisywanych. Tytuł nawiązuje nie tylko do mroku wojennego Londynu (życia w zaciemnieniu i podziemnych schronach na stacjach metra). „W podziemiu” musiały pozostawać homoerotyczne związki, co więcej, homoseksualizm był wtedy przestępstwem karanym pozbawieniem wolności. Przypomina o tym postać Duncana i przejmujące sceny z jego pobytu w więzieniu. Ale akurat w jego przypadku autorka pozostawiła sporo niedomówień, co zmusza nas do myślenia na temat cokolwiek rozmytych kryteriów „obrazy moralności”. Do niedopuszczalnych i nielegalnych czynów zaliczała się wtedy także aborcja. W Polsce są to, jak wiemy, nadal tematy trudne i „zapalne”, tym bardziej warto przyjrzeć się, jak wygląda rzeczywistość, w której wiele rzeczy musi zejść do mrocznego podziemia.
Sarah Waters przywraca także pamięć i należną sprawiedliwość kobietom, aktywnie włączającym się w pełną poświęcenia pracę podczas wojny. Jeśli oprzeć się na grze słów w języku angielskim, pisze „herstory” (jej historię), w odróżnieniu do „history” (jego historii). Wtedy było mnóstwo bohaterek – na przykład kierowców ambulansów, ratujących ludzkie życie nie bojąc się bombardowań i wchodzenia do budynków grożących zawaleniem się. Dla polskiego czytelnika to raczej rzecz oczywista, choćby dlatego, że u nas dużo wcześniej niż w Wielkiej Brytanii kobiety były aktywne zawodowo i nie budzi to niczyjego zdziwienia. Ale brytyjska pisarka mocno akcentuje: spójrzcie, kobiety są silne i potrafią wiele. Widać więc zmiany – także w szczegółach: kobieta pojawiająca się na ulicy bez towarzystwa nie jest już tak otwarcie narażona na bezczelne (i bezkarne!) zaczepki i dogadywania mężczyzn, jak to było kilkadziesiąt lat temu.
„Pod osłoną nocy” może być nas trudna w odbiorze i nie w pełni zrozumiała, właśnie przede wszystkim ze względu na odmienność kulturową. Ale niesie ze sobą ogromny ładunek emocji, opisanych przepięknym, precyzyjnym i przejrzystym językiem. Miłość, odrzucenie, rozczarowanie życiem to tematy uniwersalne, tutaj natomiast opisane są w bardzo ciekawym ujęciu. Wielkim walorem powieści jest także sceneria Londynu, opisana z topograficzną dokładnością. Nazwy miejsc, stacji metra, ulic – to buduje klimat tej prozy. Schodzimy do mrocznego labiryntu ludzkiego życia, toczącego się w powojennej i wojennej scenerii. Ale nawet i tam można dowiedzieć się wielu rzeczy o sobie samym.
koniec
19 sierpnia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Styczeń 2016
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek

Powieść wiktoriańska XXI wieku
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja czyta: Październik 2015
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Daniel Markiewicz, Joanna Słupek

Esensja czyta: Październik-listopad 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Marcin T.P. Łuczyński, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski, Krzysztof Wójcikiewicz

Tegoż autora

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.