Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Bartosz Kurc
‹Komiks – opowiadanie obrazem›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKomiks – opowiadanie obrazem
Data wydaniamaj 2016
Autor
Wydawca Kurc
SeriaKOMIKSoTEKA
ISBN978-83-921387-5-4
Format120s. 165×235mm
Cena29,90
Gatuneknon‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Słowo, obraz… komiks
[Bartosz Kurc „Komiks – opowiadanie obrazem” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Książka Bartosza Kurca pomimo upływu trzynastu lat od jej pierwszego wydania nadal pozostaje pozycją wartościową. W tym samym czasie oczywiście przybyło publikacji na temat komiksów i znacznie zwiększył się rynek opowieści obrazkowych, ale „Komiks – opowiadanie obrazem” nadal stanowi doskonałe wprowadzenie do komiksowej problematyki.

Paweł Ciołkiewicz

Słowo, obraz… komiks
[Bartosz Kurc „Komiks – opowiadanie obrazem” - recenzja]

Książka Bartosza Kurca pomimo upływu trzynastu lat od jej pierwszego wydania nadal pozostaje pozycją wartościową. W tym samym czasie oczywiście przybyło publikacji na temat komiksów i znacznie zwiększył się rynek opowieści obrazkowych, ale „Komiks – opowiadanie obrazem” nadal stanowi doskonałe wprowadzenie do komiksowej problematyki.

Bartosz Kurc
‹Komiks – opowiadanie obrazem›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKomiks – opowiadanie obrazem
Data wydaniamaj 2016
Autor
Wydawca Kurc
SeriaKOMIKSoTEKA
ISBN978-83-921387-5-4
Format120s. 165×235mm
Cena29,90
Gatuneknon‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Nikogo, kto choć trochę interesuje się rozwojem polskiego rynku komiksowego nie trzeba przekonywać, że od 2003 roku nastąpiły na nim zmiany iście rewolucyjne. To co dziś dzieje się w tym obszarze, można nazwać prawdziwą erupcją komiksów i publikacji komiksom poświęconych. Kiedy książka ukazała się po raz pierwszy, była jednym z nielicznych opracowań w systematyczny sposób podejmujących problematykę medium komiksowego. Dziś drugie jej wydanie jest zaledwie kroplą w morzu kolejnych prac ukazujących się na naszym rynku. Nie zmienia to jednak faktu, że „Komiks – opowiadanie obrazem” nadal pozostaje pozycją, którą trzeba mieć w swojej komiksowej biblioteczce. Książka z powodzeniem może być traktowana jako swoisty niezbędnik, od którego warto zaczynać poszukiwania dalszych, bardziej szczegółowych informacji z teorii komiksu.
Książka składa się z dwóch części. W pierwszej, zatytułowanej „Medium wizualne”, znajdziemy dwa rozdziały. Pierwszy rozdział („Zarys historii i próba definicji”) zawiera omówienie najważniejszych zagadnień dotyczących historii komiksu oraz próbę uporządkowania definicji tego medium. Warto odnotować, że obie te kwestie są dalekie od oczywistości i stanowią do dziś obszar żarliwych dyskusji, których końca nie widać. Kurc nie wikła się jednak w te – w znacznym stopniu jałowe – spory, sygnalizując jedynie syntetycznie i kompetentnie najważniejsze punkty zwrotne w rozwoju swoistego sposobu narracji łączącego obraz i słowo. W ten sposób autor pozostawia czytelnikowi ewentualne dalsze studia w tym zakresie. Drugi rozdział znajdujący się w pierwszej części książki zatytułowany został „Język komiksu”. Znajdziemy tu m.in. uwagi na temat kluczowych składników komiksowej narracji: słowa (traktowanego jako obraz), kadru (stanowiącego podstawowy budulec komiksowych opowieści) oraz planszy. Autor podkreśla tu rolę, jaką w komiksie odgrywa słowo – nie tylko jako przekaźnik określonych treści, ale także jako swoista ikona, niosąca określone znaczenia swoim kształtem, wielkością oraz usytuowaniem. Równie interesujące są uwagi dotyczące różnych typów kadrowania oraz roli, jaką w narracji odgrywa określona kompozycja planszy. Te fragmenty książki mogą okazać się interesujące zarówno dla tych, którzy planują systematyczne badania nad komiksem (wtedy oczywiście konieczne są dalsze lektury), jak i dla tych, którzy myślą o rozpoczęciu kariery komiksiarza (w tej sytuacji oczywiście konieczna jest wytrwała praktyka).
Druga część książki – zatytułowana „Od narracji do znaku” – zawiera trzy rozdziały. W pierwszym („Narracja i montaż komiksowy”) autor analizuje trzy komiksy, jako przykłady różnych podejść do narracji. „Thorgal”, „Arzach” oraz „Akira” stają się tu materiałem, na podstawie którego Kurc pokazuje różnice pomiędzy klasycznym, nastawionym na akcję („Thorgal”) i eksperymentalnym, koncentrującym się na formie („Arzach”), podejściem do tworzywa komiksowego. Obok tych dwóch, ilustrowanych frankofońskimi komiksami, sposobów snucia opowieści autor umieszcza arcydzieło komiksu japońskiego, czyli „Akirę”. Manga Katsuhiro Otomo została tu wykorzystana do pokazania historycznie i kulturowo ukształtowanych różnic pomiędzy europejskim i japońskim sposobem snucia komiksowej opowieści. Ostatnie dwa rozdziały poświęcone zostały problematyce komiksu niemego oraz komiksu traktowanego jako znak. Autor przywołuje tu jako ilustracje dzieła, w których autorzy poszerzając granice gatunku bawili się konwencją i starali się eksponować formalne możliwości tego medium. Przykłady zaczerpnięte z komiksów Millera, Bilala, Moore’a, Bourgeona, Manary czy Andreasa pokazują jak plastycznym medium jest komiks i udowadniają, że w rękach prawdziwego mistrza historia obrazkowa może zamienić się w prawdziwe dzieło sztuki. I co najważniejsze, wcale nie trzeba jej w tym celu umieszczać w galerii czy muzeum.
Ważnym elementem książki są plansze i kadry będące doskonałym uzupełnieniem wywodu. Autor opisuje i analizuje określone aspekty medium komiksowego, a zarazem pokazuje ich wizualne ilustracje. W ten sposób sam swoją narrację upodabnia – w pewnym stopniu – do narracji komiksowej, w której słowo i obraz funkcjonują nierozerwalnie uzupełniając się nawzajem. W recenzowanej książce oczywiście nie ma czysto komiksowej zależności, bo można ją przecież czytać nie oglądając ilustracji, ale bez wątpienia możliwość natychmiastowego zobaczenia tego, o czym jest mowa, znacznie ułatwia zrozumienie wielu niuansów. Choć z drugiej strony bardzo prawdopodobne jest, że wielu spośród tych, którzy postanowią z książką się zapoznać, doskonale zna już analizowane przez autora komiksy. Niewykluczone, że podczas lektury te osoby być może nawet zdejmą opisywane komiksy z półki, by samodzielnie poddać je analizie. Niemniej jednak ci czytelnicy, którzy od tej książki dopiero rozpoczną swoją przygodę z historiami obrazkowymi na pewno docenią możliwość bezpośredniego obejrzenia analizowanych plansz i kadrów.
Książka Bartosza Kurca jest niewątpliwie nadal bardzo ważną pozycją w obszarze analitycznego spojrzenia na komiks. Wprawdzie jest ona bardzo skrótowa, ale dzięki temu doskonale pełni funkcję pierwszego kroku na drodze do dalszego, samodzielnego zgłębiania komiksowej problematyki. Dziś, niemal każdy wątek opisywany przez autora, posiada już własną, obszerną literaturę dostępną po polsku, którą można potraktować, jako rozwinięcie i pogłębienie analiz jedynie zasygnalizowanych w recenzowanej książce. Co więcej, niemal wszystkie komiksy, które analizuje Kurc są już dostępne w polskich wydaniach (a jeśli nie są, to bez problemu można je nabyć w wersjach oryginalnych) i nic nie stoi przeszkodzie, by na własną rękę kontynuować badania. „Komiks – opowiadanie obrazem” należy potraktować zatem jako zaproszenie do niesamowitego świata, w którym jest jeszcze wiele zjawisk i problemów domagających się wnikliwej analizy. Bez wątpienia każdy znajdzie coś interesującego dla siebie. Zresztą niewykluczone, że i sam autor pójdzie za ciosem. Wznowienie książki jest bowiem jednocześnie początkiem nowej serii – „Komiksoteka”, w której prawdopodobnie ukażą się kolejne naukowe i popularnonaukowe publikacje poświęcone komiksowi. Warto trzymać kciuki za wydawcę i liczyć na kolejne wartościowe pozycje.
koniec
15 lipca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.