Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Gabriel García Márquez
‹Opowiadania›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowiadania
Tytuł oryginalnyCuentos 1947-1972
Data wydania1 lutego 2017
Autor
PrzekładZofia Chądzyńska, Carlos Marrodán Casas
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-0379-7
Format376s. 133×205mm
Cena39,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Złożony świat poezji
[Gabriel García Márquez „Opowiadania” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Opowiadaniach” mamy okazję spotkać się z kolumbijskim noblistą i jego twórczością w najbardziej skondensowanej formie.

Joanna Kapica-Curzytek

Złożony świat poezji
[Gabriel García Márquez „Opowiadania” - recenzja]

W „Opowiadaniach” mamy okazję spotkać się z kolumbijskim noblistą i jego twórczością w najbardziej skondensowanej formie.

Gabriel García Márquez
‹Opowiadania›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowiadania
Tytuł oryginalnyCuentos 1947-1972
Data wydania1 lutego 2017
Autor
PrzekładZofia Chądzyńska, Carlos Marrodán Casas
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-0379-7
Format376s. 133×205mm
Cena39,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Niniejszy tom tworzą trzy zbiory opowiadań, zamieszczone tu w niechronologicznej kolejności: „Dialog lustra” (z 1974 roku), „W tym mieście nie ma złodziei” (opublikowany w 1962 roku) i „Niewiarygodna i smutna historia niewinnej Erendiry i jej niegodziwej babki” (powstał w 1972 roku). Autorami przekładów są wybitni tłumacze literatury hispanojęzycznej: Zofia Chądzyńska oraz Carlos Marrodán Casas.
Opowiadania zbiegają się czasowo z publikacjami najważniejszych powieści Márqueza na przestrzeni tego czasu. Nie jest to zatem przypadek, że w tych drobnych formach pojawiają się bohaterowie znani chociażby ze „Stu lat samotności” (jak w opowiadaniach z tomu „W tym mieście nie ma złodziei”). Dostrzeżemy także mnóstwo zbieżności postaci, symboli, motywów, nastrojów z innymi utworami pisarza. „Opowiadania” będą dla miłośników twórczości wielkiego „Gaba” (tak nazywano go w Kolumbii) istną kopalnią tego rodzaju tropów i zagadek. Jest wszystko to, co znamy u Márqueza: motywy samotności i bezgranicznej miłości, obrazy przemocy oraz oczywiście magia wioski Macondo – jednego ze słynniejszych fikcyjnych miejsc w literaturze światowej.
Gdyby scharakteryzować każdy z tomów opowiadań, to wiodącym motywem „Dialogu lustra” z pewnością będzie śmierć w ujęciu metafizycznym, łącząca w sobie światy żywych i zmarłych. Budzi to grozę, ale nadaje egzystencji bohaterów swoistej głębi. „W tym mieście nie ma złodziei” to z kolei (podszyte nutą satyry) obrazy ludzkich zbiorowości, targanych konfliktami i przejawami zła ludzkiej natury. W oryginalnym tytule tego tomu pojawia się „mamá grande” [wielka matka], kobiecy symbol przywodzący na myśl kacyka, lokalnego bossa sprawującego pełnię władzy (szczególnie nieformalnej) nad społecznością. Ten konserwatywny system nadal odgrywa istotną rolę w Ameryce Łacińskiej, będąc w niejednym przypadku źródłem zacofania, anarchii i utrwalania patologicznych „układów”.
W ostatnim opublikowanym w „Opowiadaniach” zbiorze pt. „Niewiarygodna i smutna historia niewinnej Erendiry i jej niegodziwej babki” zwraca uwagę najdłuższe opowiadanie, a właściwie mikropowieść o tym samym tytule. Utwór ten został nawet zekranizowany w 1973 roku. Porusza problem przemocy seksualnej wobec kobiet w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Niektórzy doszukiwali się w tym tekście także metafory nadmiernej eksploatacji ekonomicznej biednych krajów przez bogatsze, co w rodzinnych stronach Márqueza wydaje się szczególnie dostrzegalne. Autor pisze o tym z właściwym sobie wdziękiem, niemal bez granic wyobraźni (symboliczne są pomarańcze z „wrośniętymi” w owoce diamentami, przemycane przez granicę).
I takie właśnie, z pogranicza wyobraźni, są wszystkie zgromadzone w tym tomie opowiadania tego autora. Warto przy tym zaznaczyć: nie są to teksty najłatwiejsze, ponieważ kondensuje się w nich, niczym w pigułkach, literacka inwencja pisarza, magia i surrealizm, metaforyczny i czasami satyryczny styl. Powieści Márqueza są z pewnością dużo prostsze w odbiorze, choć też przecież nie są „czytadełkami” na dwa wieczory. Opłaca się jednak sięgnąć i po te drobne formy prozatorskie, by jeszcze bardziej docenić pisarstwo Gabriela Garcíi Márqueza, laureata literackiej nagrody Nobla z 1982 roku. Autor otrzymał ją, jak uzasadnił Komitet Noblowski, „za powieści i opowiadania, w których fantazja i realizm łączą się w złożony świat poezji, odzwierciedlającej życie i konflikty całego kontynentu”. Nic dodać, nic ująć.
koniec
15 marca 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Nikt nie spodziewa się hiszpańskiej inkwizycji
Miłosz Cybowski

29 VI 2022

„Inkwizycja hiszpańska” Helen Rawlings jest krótkim i treściwym opracowaniem, które zawiera wiele interesujących spostrzeżeń na temat tej owianej złą sławą organizacji.

więcej »

Z twarzą zwróconą na wschód…
Sebastian Chosiński

28 VI 2022

Nie licząc licznych opowiadań drukowanych w prasie, a potem zbieranych w książkach, w ciągu swego krótkiego, pięćdziesięcioletniego życia Izrael Joszua Singer opublikował zaledwie cztery powieści. Ale każda z nich okazała się WIELKA! Ostatnią, jaka trafiła do rąk polskiego czytelnika, jest „Towarzysz Nachman” – pełna dramatycznych zwrotów akcji opowieść o zauroczeniu żydowskiego robotnika sowieckim komunizmem.

więcej »

Krótko o książkach: Zmagania z „tamtym światem”
Joanna Kapica-Curzytek

27 VI 2022

„Dom stu szeptów” to horror z elementami paranormalnymi. Autor postawił na walkę dobra ze złem, także w zaświatach. Ze średnim efektem, choć prozie nie brakuje walorów rozrywkowych.

więcej »

Polecamy

Seksapokalipsa

W podziemnym kręgu:

Seksapokalipsa
— Marcin Knyszyński

Odwieczna dialektyka
— Marcin Knyszyński

Rzeczy, które robisz w piekle, będąc martwym
— Marcin Knyszyński

Bulwar Zachodzącego Słońca 2
— Marcin Knyszyński

Borat Dzong-Un z pasem szahida
— Marcin Knyszyński

Rozkład i rozkładówka
— Marcin Knyszyński

Nowoczesny mit
— Marcin Knyszyński

Horror rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Osaczona
— Marcin Knyszyński

Pan życia i śmierci
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Urodzony w Macondo
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Dokonywanie wyboru
— Joanna Kapica-Curzytek

Kultura potrzebna światu
— Joanna Kapica-Curzytek

Na pełnych obrotach
— Joanna Kapica-Curzytek

Wojna niezmiennie przeraża
— Joanna Kapica-Curzytek

Przyrzeknij mi, że wyjaśnisz, co się stało…
— Joanna Kapica-Curzytek

Podróż intelektualna
— Joanna Kapica-Curzytek

Dla zainteresowanych
— Joanna Kapica-Curzytek

Zawsze jest dobry moment na nowy początek
— Joanna Kapica-Curzytek

Okrutne piękno egzystencji
— Joanna Kapica-Curzytek

Magiczna różdżka i platforma wiertnicza
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.