Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Brian Jay Jones
‹George Lucas. Gwiezdne wojny i reszta życia›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGeorge Lucas. Gwiezdne wojny i reszta życia
Tytuł oryginalnyGeorge Lucas: A Life
Data wydania14 grudnia 2016
Autor
Wydawca Wielka Litera
ISBN978-83-8032-132-8
Cena54,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Prawdziwe życie Luke’a Skywalkera
[Brian Jay Jones „George Lucas. Gwiezdne wojny i reszta życia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Z książki Briana Jay Jonesa poznacie kulisy powstawania waszych ulubionych ponadczasowych hitów filmowych, takich jak „Star Wars Holiday Special” i „Kaczor Howard”. Ale poczytacie też o innych filmach i z pewnością wiele dowiecie się o życiorysie Człowieka we Flaneli.

Konrad Wągrowski

Prawdziwe życie Luke’a Skywalkera
[Brian Jay Jones „George Lucas. Gwiezdne wojny i reszta życia” - recenzja]

Z książki Briana Jay Jonesa poznacie kulisy powstawania waszych ulubionych ponadczasowych hitów filmowych, takich jak „Star Wars Holiday Special” i „Kaczor Howard”. Ale poczytacie też o innych filmach i z pewnością wiele dowiecie się o życiorysie Człowieka we Flaneli.

Brian Jay Jones
‹George Lucas. Gwiezdne wojny i reszta życia›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGeorge Lucas. Gwiezdne wojny i reszta życia
Tytuł oryginalnyGeorge Lucas: A Life
Data wydania14 grudnia 2016
Autor
Wydawca Wielka Litera
ISBN978-83-8032-132-8
Cena54,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„George Lucas. Gwiezdne wojny i reszta życia” nie zaskakuje formą. To bardzo klasyczna opowieść biograficzna, rozpoczynająca się od narodzin i dzieciństwa swego bohatera, a kończąca… jego dniem dzisiejszym. Pisanie biografii żyjącej wciąż postaci sugeruje, że można już jej życie podsumowywać, że najprawdopodobniej nic wielkiego, rewolucyjnego czy szokującego w jego przyszłych losach się nie wydarzy. Symbolicznym domknięciem kariery George’a Lucasa jest w książce moment odsprzedania Disneyowi marki „Gwiezdnych wojen”. Nie będzie więc zaskoczeniem, co z życiowych osiągnięć Lucasa autor książki uważa za najważniejsze. I właściwie przecież nie może być innego wyboru.
Ale – jak słusznie zauważa w tytule swej książki Brian Jay Jones – „Gwiezdne wojny” to jednak nie całe życie Lucasa. Książka nie jest po prostu historią powstania filmu (o tym napisano zresztą bardzo wiele popularnych dzieł, w szczególności warto wspomnieć pięknie wydane „The Making of Star Wars”, „The Making of Empire Strikes Back” i „The Making of Return of the Jedi”), jest opowieścią o jego twórcy. Dla którego „Gwiezdne wojny” były oczywiście najważniejszym dziełem, ale nie jedynym. I fakt, że Lucas zostanie zapamiętany w historii kina ze względu na gwiezdną sagę wcale nie musiał być jego największym życiowym pragnieniem.
„Gwiezdne wojny i reszta życia” nie są biografią autoryzowaną, nie zawierają osobistych wspomnień samego bohatera książki, Jonesowi nie udało się porozmawiać też z najważniejszymi osobami w życiu Lucasa – Francisem Fordem Coppolą, Stevenem Spielbergiem, czy byłą żoną Marcią. Autor zbiera co prawda wiele wypowiedzi nieco mniej znaczących współpracowników i znajomych Lucasa, ale przede wszystkim swą opowieść buduje w oparciu o niezliczone materiały prasowe, telewizyjne, książkowe – i czyni to w sposób budzący uznanie. Widać, że za tą książką stała poważna praca zbierania i analizy źródeł, a Jones dodatkowo potrafi też ubrać te niezliczone informacje w jedną spójną i płynną opowieść. Książkę więc czyta się znakomicie, lekko i z dużym zainteresowaniem.
George Lucas sam w sobie jest bowiem ciekawą postacią. Chłopak, który filmowcem został niejako z przypadku. Miłośnik ambitnego kina eksperymentalnego, który zasłynął stworzeniem największego komercyjnego sukcesu filmowego wszech czasów. Człowiek należący do ekipy Nowego Hollywood, całkowicie odporny na pokusy filmowego świata, nie używający alkoholu, narkotyków, nieśmiały w relacjach z kobietami, skoncentrowany na swej pasji. Twórca przeżywający wielką huśtawkę na karuzeli sławy – raz balansujący na granicy biedy, wkrótce zarabiający miliardy. Czerpiący z „Gwiezdnych wojen” ogromne profity, ale też stający się ich niewolnikiem. Czy więc sprzedaż franczyzy nie stanowiła dla niego swoistego oswobodzenia?
Jeśli znacie skądinąd historię powstania „Star Wars”, rozdziały poświęcone tej samej w sobie niesamowitej opowieści nie będą niosły pewnie wiele nowych informacji. Ciekawsze będą inne tematy – szorstka przyjaźń z Francisem Fordem Coppolą (ukazana w pewnym stopniu w relacji Luke Skywalker – Han Solo), historie powstania „THX-1138” i „American Graffiti”, relacje osobiste z trzema najważniejszymi kobietami w życiu, szukanie własnego miejsca na świecie po oszałamiającym sukcesie swego najważniejszego dzieła. A jeśli jednak chcecie czegoś więcej dowiedzieć się o „Gwiezdnych wojnach”, ciekawe będzie śledzenie jak fakty z osobistego życia wpływały na pomysły związane z tym uniwersum: złożona relacja z własnym ojcem, pasja do mechaniki samochodowej, której wpływ widać w wizji Sokoła Millenium, elementy uwielbianych przez Lucasa klasycznych pozycji kina światowego przemycone do sagi, czy jawne powinowactwo na wielu płaszczyznach między głównym bohaterem tej opowieści, a człowiekiem, który go wymyślił. Luke S. = Lucas.
Jeszcze jedna refleksja przychodzi do głowy po lekturze tej biografii – o samym reżyserskim talencie George’a Lucasa. W powszechnym mniemaniu uważa się go za reżysera słabego, nie potrafiącego poprowadzić aktorów, swe polecenia ograniczającego do „zagrajcie to jeszcze raz, tylko intensywniej” (tę perspektywę potęguje niekwestionowana mierność aktorska trylogii prequeli z rolą Haydena Christensena na czele). Książka Jonesa nie próbuje ukrywać tego, że Lucas nie był mistrzem prowadzenia aktorów i nawet tego nie lubił. Ale też zwraca uwagę na fakt, że dyrygowanie aktorami to nie jest całość reżyserskiej pracy. Lucas był autentycznym innowatorem w zakresie montażu, udźwiękowienia, efektów specjalnych, czyli tematów pozornie wykraczających poza kompetencje reżysera. Swe filmy traktował jednak jako dzieła kompletne, składające się z wzajemnie uzupełniających się elementów, nad którymi zawsze pragnął mieć pełną kontrolę. Był perfekcjonistą, miał odważne wizje i potrafił je realizować. Samo to wystarczy, by umieścić go w panteonie najwybitniejszych reżyserów XX wieku – nawet jeśli to, co zwykle kojarzy się z reżyserią nie było jego najmocniejszą stroną. Był jednak świadom swych ograniczeń i od początku mocno opierał się na castingu, starając się od razu dobierać aktorów jak najlepiej pasujących do odgrywanych postaci. Udało się z Harrisonem Fordem, nie udało z Haydenem Christensenem, ale nie powinno przysłaniać osiągnięć na innych płaszczyznach.
Tylko, czy w końcu powstaną te ambitne, niskobudżetowe, artystyczne, eksperymentalne filmy, których tworzenie jest podobno marzeniem George’a Lucasa i o których mówi od ponad 40 lat? Niestety, nic na to nie wskazuje.
koniec
16 marca 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Sierpień 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Marcin Osuch, Joanna Słupek

Kukiełkowy rewolucjonista
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.