Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Brandon Sanderson
‹Bezkres magii›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBezkres magii
Tytuł oryginalnyArcanum Unbounded
Data wydania11 stycznia 2017
Autor
PrzekładAnna Studniarek
Wydawca MAG
CyklCosmere
ISBN978-83-7480-681-7
Format640s. 140×220mm; oprawa twarda
Cena49,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Są światy inne niż ten
[Brandon Sanderson „Bezkres magii” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Bezkresie magii” Brandon Sanderson prezentuje czytelnikom opowiadania powiązane z opublikowanymi już przez niego książkami. I chociaż są to opowiadania dobre, ich lekturę polecam raczej najbardziej zagorzałym fanom autora.

Magdalena Kubasiewicz

Są światy inne niż ten
[Brandon Sanderson „Bezkres magii” - recenzja]

W „Bezkresie magii” Brandon Sanderson prezentuje czytelnikom opowiadania powiązane z opublikowanymi już przez niego książkami. I chociaż są to opowiadania dobre, ich lekturę polecam raczej najbardziej zagorzałym fanom autora.

Brandon Sanderson
‹Bezkres magii›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBezkres magii
Tytuł oryginalnyArcanum Unbounded
Data wydania11 stycznia 2017
Autor
PrzekładAnna Studniarek
Wydawca MAG
CyklCosmere
ISBN978-83-7480-681-7
Format640s. 140×220mm; oprawa twarda
Cena49,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Bezkres magii” zawiera opowieści z sześciu różnych układów świata Cosmere, w którym została osadzona akcja książek Sandersona. Autor przerzuca czytelników pomiędzy różnymi planetami, różniącymi się zarówno warunkami naturalnymi, jak i systemami magii oraz sposobem organizacji społeczeństw. Jednocześnie w wielu miejscach wyraźnie sugeruje, że wszystkie te światy są w pewien sposób ze sobą połączone i miały wspólny początek.
Zazwyczaj w zbiorach opowiadań zdarzają się teksty bardzo dobre, średnie i słabe. W „Bezkresie magii” obecności tekstów kiepskich nie odnotowałam - Sanderson to pisarz, który posługuje się słowem na tyle sprawnie, że nawet prostsze historie spod jego pióra (jak „Nadzieja Elantris”) czyta się przyjemnie. Wykreowane przez niego światy są interesujące, systemy magii niebanalne, nie można też odmówić mu braku pomysłowości. (Zazwyczaj tym, co najbardziej przeszkadzało mi w jego twórczości, była kreacja postaci kobiecych: w krótkich formach jednak ten problem się nie pojawia. Tym samym wszystkie opowieści z „Bezkresu magii” są co najmniej dobre i bardzo różnorodne. Mamy minipowieści (jak znakomita „Dusza cesarza”, mogąca spokojnie funkcjonować niezależnie od „Elantris”), teksty ewidentnie uzupełniające powieści i w oderwaniu od nich nie mające większego sensu („Z mgły zrodzony. Tajna historia”), drobiazgi (wspomniana już „Nadzieja Elantris”, na którą składa się właściwie kilka scenek), opowiadania mówiące nam nieco więcej o niektórych bohaterach (przykładowo „Jedenasty metal”), pisane w nietradycyjnej formie („Allomanta Jak i Czeluście Eltanii, odcinki od 28 do 30“ – tekst przedstawiony w formie relacji podróżnika, opatrzonej komentarzami) czy nawet powieść graficzną (fragment „Białego piasku”). Niemal każde opowiadanie w zbiorku ma w sobie coś, czym może zafascynować: na przykład w „Allomancie” były to komentarze, jakimi opatrzono relację podróżnika, w „Szóstym ze zmierzchu” klimat, w „Duszy cesarza” przepisywanie historii przedmiotów.
Znajomość książek Sandersona w teorii nie jest konieczna, by móc przeczytać zbiorek z przyjemnością. W przypadku niektórych tekstów tak jest rzeczywiście: chociażby „Duszy cesarza”, „Białego piasku” czy „Szósty ze zmierzchu”. Mogą one też stanowić swego rodzaju próbkę, pomóc zdecydować, czy sięgnąć po powieści, których akcja osadzona jest w konkretnym układzie. Ja sama na pewno zainteresuję się światem „Szóstego ze zmierzchu” i rozważałam zakup „Białego piasku” (a zrezygnowałam ostatecznie głównie ze względu na skojarzenia z… „Naruto”). A jednak, nie polecam „Bezkresu magii” osobom, które powieści autora jeszcze nie poznały bądź przeczytały jedną czy dwie. Osobiście zupełnie inaczej odbierałam opowiadania uzupełniające historie, które już wcześniej poznałam, niż teksty nawiązujące do obcych mi uniwersów. Niektóre opowiadania zawierają też mocne spojlery albo czytane w całkowitym oderwaniu od powieści są trudne do zrozumienia. Na przykład sięgając po „Tajną historię” przed lekturą książek z serii „Ostatniego Imperium” czytelnik zagwarantowałby sobie zepsucie zabawy, na starcie znając wszystkie twisty fabularne. Ja sama nie znając jeszcze „Archiwum Burzowego Światła” miałam pewien problem z „Tancerką ostrza”.
„Bezkres magii” to świetna pozycja dla fanów autora. Pozwala jeszcze raz wrócić do lubianych światów, poszerzyć posiadane informacje, w dodatku podkreśla wspólną historię układów Cosmere. Wielbiciele twórczości Sandersona mogą dobrze się bawić wychwytując nawiązania. Dla osób lubiących, żeby książki ładnie wyglądały na półce, nie bez znaczenia będzie także śliczne wydanie.
koniec
27 kwietnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Seryjni…: „Zawsze starałem się nie zostawiać żadnych śladów”
Sebastian Chosiński

27 III 2023

W rok po poświęconej Edmundowi Kolanowskiemu książce „Nekrofil” Andrzej Gawliński opublikował w Wydawnictwie Kryminalistycznym analizę zbrodniczej działalności kolejnego z polskich seryjnych morderców – Joachima Knychały. „Wampir” jest pozycją znacznie obszerniejszą, bo też materiał wyjściowy – kilkunastotomowe akta sprawy – pozwolił na dogłębniejsze zbadanie sprawy „Frankensteina”, jak nazwali go śledczy prowadzący dochodzenie w latach 70. i 80. ubiegłego wieku.

więcej »

Wobec grozy wojny
Joanna Kapica-Curzytek

26 III 2023

„Ognisty medalion” umiejętnie łączy współczesne motywy thrillera i powieści sensacyjnej z opowieścią o niełatwych losach ludzi u schyłku drugiej wojny światowej w stolicy Niemiec.

więcej »

Polsko-niemiecki kalejdoskop
Andreas „Zoltar” Boegner

25 III 2023

Czy książka, która napisana została z myślą o niemieckim odbiorcy, może być ciekawą lekturą dla polskich czytelników? Publikacja Niemieckiego Instytutu Spraw Polskich udowadnia, że to istotnie możliwe.

więcej »

Polecamy

Cyborg, czyli mózg w maszynie

Stare wspaniałe światy:

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

W świecie popiołu i tyranii
— Katarzyna Piekarz

Barwy magii
— Magdalena Kubasiewicz

Raz do Koła: Daleko jeszcze?
— Beatrycze Nowicka

Dokonać niemożliwego
— Katarzyna Piekarz

Miasto upadłych bogów
— Magdalena Kubasiewicz

Nadpisywanie rzeczywistości
— Beatrycze Nowicka

Duże ilości fantasy naraz
— Kamil Armacki

Raz do Koła: Całkiem elegancki splot Ducha
— Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Sierpień 2013
— Kamil Armacki, Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady

Raz do Koła: Koło toczy się dalej
— Beatrycze Nowicka

Tegoż autora

Nie ma łatwych dróg
— Magdalena Kubasiewicz

Mistrzowie czarnego sportu
— Magdalena Kubasiewicz

Królewny i karliczka
— Magdalena Kubasiewicz

A na trakcie śpiewa bard
— Magdalena Kubasiewicz

Krucze opowieści
— Magdalena Kubasiewicz

Ciemny książę i drużyna bohaterów
— Magdalena Kubasiewicz

Witaj w ciemnym mieście Grimm
— Magdalena Kubasiewicz

Krąg zemsty ma swój koniec
— Magdalena Kubasiewicz

Trupy i pani Przecinek
— Magdalena Kubasiewicz

Czarownica wraca
— Magdalena Kubasiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.