Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 marca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Margaret Atwood
‹Opowieść Podręcznej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieść Podręcznej
Tytuł oryginalnyThe Handmaid’s Tale
Data wydania28 kwietnia 2017
Autor
PrzekładZofia Uhrynowska-Hanasz
Wydawca Wielka Litera
CyklOpowieść Podręcznej
ISBN978-83-8032-171-7
Format368s. 135×205mm
Cena39,90
Gatunekfantastyka, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

To nie jest (k)raj dla kobiet
[Margaret Atwood „Opowieść Podręcznej” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kolejną falę zainteresowania „Opowieść Podręcznej” zawdzięcza nowemu serialowi telewizyjnemu, ale z drugiej strony trzeba przyznać, że mimo upływu ponad trzech dekad od jej powstania powieść Margaret Atwood nadal wywiera ogromne wrażenie.

Marcin Mroziuk

To nie jest (k)raj dla kobiet
[Margaret Atwood „Opowieść Podręcznej” - recenzja]

Kolejną falę zainteresowania „Opowieść Podręcznej” zawdzięcza nowemu serialowi telewizyjnemu, ale z drugiej strony trzeba przyznać, że mimo upływu ponad trzech dekad od jej powstania powieść Margaret Atwood nadal wywiera ogromne wrażenie.

Margaret Atwood
‹Opowieść Podręcznej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieść Podręcznej
Tytuł oryginalnyThe Handmaid’s Tale
Data wydania28 kwietnia 2017
Autor
PrzekładZofia Uhrynowska-Hanasz
Wydawca Wielka Litera
CyklOpowieść Podręcznej
ISBN978-83-8032-171-7
Format368s. 135×205mm
Cena39,90
Gatunekfantastyka, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Akcja „Opowieści Podręcznej” rozgrywa się w niedalekiej przyszłości w Gileadzie, czyli nowym państwie powstałym na zgliszczach Stanów Zjednoczonych. Nakreślona przez kanadyjską pisarkę wizja tamtejszego społeczeństwa jest zarówno niezwykle sugestywna, jak i przerażająca. Kiedy śledzimy relację tytułowej bohaterki, z jednej strony nasza uwaga skupia się na jej dramatycznych przeżyciach, a z drugiej stopniowo poznajemy coraz lepiej nowe porządki ustanowione w Gileadzie. Okazuje się, że wprowadzono tam specyficzny ustrój religijno-patriarchalny, w którym obowiązuje ścisły podział ról społecznych. Cała władza trafiła w ręce mężczyzn, natomiast kobiety nie mogą ani pracować zawodowo, ani nawet samodzielnie dysponować jakimkolwiek majątkiem. Jednocześnie pod hasłami ochrony życia oraz instytucji małżeństwa zdelegalizowano aborcję i rozwody, unieważniono kolejne śluby osób rozwiedzionych, a zarazem wprowadzono nietypową odmianę poligamii. Mężczyznom, którzy zajmują odpowiednio wysokie stanowiska, przysługuje prawo do posiadania – oprócz tej jednej sakramentalnie zaślubionej Żony – także Podręcznej, która ma mu zapewnić potomstwo w razie bezpłodności małżonki, oraz Mart pełniących rolę służących. Zrobiono tak rzekomo w trosce o kobiety – żeby nie musiały wykonywać zbyt wielu absorbujących zadań! Zgodnie z planami rządzących tylko przejściowo występują jeszcze Gospożony, które muszą same podołać wszystkim obowiązkom związanym z prowadzeniem domów mniej wpływowych mężczyzn…
Inną sprawą jest, że totalitarny ustrój daje się we znaki nie tylko kobietom, gdyż każdy obywatel ma przede wszystkim wypełniać swoją ściśle przypisaną rolę, a przy zbyt małej liczbie kobiet możliwość zawarcia małżeństwa jest przywilejem, na który mężczyzna musi zasłużyć (o tym, że liczy się tylko prokreacja a nie przyjemność z uprawiania seksu, nawet nie warto wspominać). Sytuacja całego państwa też nie wygląda zbyt ciekawie – gospodarka kuleje, towary są reglamentowane, ciągle toczą się jakieś walki, wymierzane są surowe kary za rozmaite przestępstwa (w szczególności za te na tle seksualnym oraz za występowanie przeciw obowiązującej religii), a problemem jest ponadto skażenie środowiska i coraz powszechniejsza bezpłodność (za którą odpowiedzialne są oczywiście jedynie kobiety).
Prawdziwego imienia głównej bohaterki nie poznajemy, gdyż jako Podręczna nazywa się inaczej przy każdym przydziale do kolejnego Komendanta. W trakcie lektury możemy za to ze szczegółami poznać zarówno szczegóły jej obecnego życia jako Fredy, jak i odkryć całkiem sporo zdarzeń z przeszłości tej kobiety. Zanim nastał Gilead była ona bowiem szczęśliwą żoną i matką, nie jest więc jej łatwo pogodzić się ze swoją sytuacją, nie są jej nawet obce myśli o samobójstwie. W miarę rozwoju wydarzeń możemy się jednak wraz z bohaterką przekonać, że narzucone surowe reguły nie zawsze są skrupulatnie przestrzegane, a ludzie nie tylko próbują na różne sposoby je obejść, lecz działa nawet prawdziwy ruch oporu. Freda stara się zaś przetrwać i jakoś zaadaptować do sytuacji, w której się znajduje. Cały czas liczy, że może jednak będzie jej dane dowiedzieć się czegoś o mężu i córce albo matce, która jako nie-kobieta mogła trafić do wyniszczających zdrowie Kolonii.
Nakreślona przez Margaret Atwood wizja przyszłości robi wielkie wrażenie i skłania do przemyśleń, nawet jeśli zagrożenia dla demokracji i praw kobiet niekoniecznie spodziewalibyśmy się akurat ze strony chrześcijańskich fundamentalistów. Z kolei siła oddziaływania „Opowieści Podręcznej” wynika nie tylko z naprawdę przerażającego obrazu życia w Gileadzie, ale przede wszystkim jest efektem niezwykle przekonującego portretu psychologicznego głównej bohaterki. Jesteśmy bowiem w stanie doskonale zrozumieć targające nią emocje i przyczyny dokonywanych przez nią – nierzadko bardzo trudnych – wyborów i dlatego życzymy jej też jak najlepiej. Oczywiście powieść ta ma wyrazistą feministyczną wymowę, ale w niczym nie zmienia to faktu, że jest dziełem po prostu doskonałym.
koniec
18 czerwca 2017

Komentarze

18 VI 2017   22:55:36

"Okazuje się, że wprowadzono tam specyficzny ustrój religijno-patriarchalny, w którym obowiązuje ścisły podział ról społecznych. Cała władza trafiła w ręce mężczyzn, natomiast kobiety nie mogą ani pracować zawodowo, ani nawet samodzielnie dysponować jakimkolwiek majątkiem."

Arabia Saudyjska?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Femme fatale za kierownicą
Sebastian Chosiński

1 III 2024

„Zaczęło się w Zakopanem” to pierwsza – z dotychczas znanych – gazetowa „powieść milicyjna” Pawła Borysa Henelta, która nie ukazała się na łamach „Słowa Powszechnego”. I pierwsza, w której jako główny bohater nie pojawia się Wiktor Zaruba, chociaż nie brakuje w niej jego najbliższych współpracowników. Pod nieobecność majora na najważniejszego funkcjonariusza MO wyrasta porucznik Zbigniew Madej.

więcej »

Krótko o książkach: Fenomenalna
Joanna Kapica-Curzytek

28 II 2024

Jakże osobliwa była droga do sławy słynnej francuskiej artystki. Oparta na motywach biograficznych powieść „Sarah Bernhardt. Niezrównana aktorka” kreśli szerokie tło początków jej kariery.

więcej »

PRL w kryminale: Grzech niedocenienia (ludowej milicji)
Sebastian Chosiński

23 II 2024

Gdybym miał obstawiać, jednak bez groźby utraty postawionej gotówki, stwierdziłbym, że Paweł Borys Henelt napisał „Nieuchwytnego” w 1955 bądź następnym roku i że była to chronologicznie pierwsza jego powieść z majorem MO Wiktorem Zarubą w roli głównej. Mimo to na swój pierwodruk – i to nie w formie książkowej, lecz jako „gazetowiec” na łamach „Słowa Powszechnego” – musiała ona czekać długich siedem lat.

więcej »

Polecamy

Pierwsza wojna... czasowa

Stare wspaniałe światy:

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Narodziny i upadek piekła kobiet
— Marcin Mroziuk

Stara miłość nie rdzewieje. Ale nienawiść też
— Marcin Mroziuk

Przyjaciółki na śmierć i życie
— Marcin Mroziuk

Więcej niż jedno życie
— Marcin Mroziuk

Rozmowy z morderczynią
— Marcin Mroziuk

Prawie jak w raju
— Marcin Mroziuk

Mamroczący bogowie
— Sylwia Wilczewska

Kto kogo zje?
— Karolina Rodzaj

Tegoż autora

Wiedza ma zawsze swoją cenę
— Marcin Mroziuk

Zaciekła rywalizacja o palmę pierwszeństwa
— Marcin Mroziuk

Bardzo długa rekonwalescencja
— Marcin Mroziuk

Śmiech zabija strach
— Marcin Mroziuk

Fundacja: Sez. 1. odc. 6. Walka na kilku frontach
— Marcin Mroziuk

Praca w kulturze w trybie zadaniowym
— Marcin Mroziuk

Utracony skarb
— Marcin Mroziuk

Śledztwo po omacku
— Marcin Mroziuk

Prawdziwa przyjaźń zawsze zwycięża
— Marcin Mroziuk

Próby ognia i wody
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.