Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

N.K. Jemisin
‹Wrota obelisków›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWrota obelisków
Tytuł oryginalnyThe Obelisk Gate
Data wydania14 czerwca 2017
Autor
PrzekładJakub Małecki
Wydawca Sine Qua Non
CyklPęknięta ziemia
SeriaSQN Imaginatio
ISBN978-83-65836-09-0
Format432s. 135×210mm
Cena39,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Sięgając po magię
[N.K. Jemisin „Wrota obelisków” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wrota obelisków” autorstwa Nory K. Jemisin stanowią kontynuację cyklu „Pęknięta Ziemia” i podobnie jak część pierwsza przenoszą czytelnika do pełnego magii i niebezpieczeństw świata Bezruchu. Świata, który coraz wyraźniej chyli się ku upadkowi.

Dominika Cirocka

Sięgając po magię
[N.K. Jemisin „Wrota obelisków” - recenzja]

„Wrota obelisków” autorstwa Nory K. Jemisin stanowią kontynuację cyklu „Pęknięta Ziemia” i podobnie jak część pierwsza przenoszą czytelnika do pełnego magii i niebezpieczeństw świata Bezruchu. Świata, który coraz wyraźniej chyli się ku upadkowi.

N.K. Jemisin
‹Wrota obelisków›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWrota obelisków
Tytuł oryginalnyThe Obelisk Gate
Data wydania14 czerwca 2017
Autor
PrzekładJakub Małecki
Wydawca Sine Qua Non
CyklPęknięta ziemia
SeriaSQN Imaginatio
ISBN978-83-65836-09-0
Format432s. 135×210mm
Cena39,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Dla Essun powoli staje się jasne, że trwający Sezon może oznaczać koniec cywilizacji Bezruchu. W ziemi zieje olbrzymia wyrwa, woda i powietrze powoli przemieniają się w truciznę, a wszystko wokół pokrywa coraz grubsza warstwa popiołu. We „Wrotach obelisków”, podobnie jak w „Piątej porze roku” wciąż najważniejsze są jednostkowe zmagania bohaterów, z których każdy walczy z „własnym końcem świata” na swój niepowtarzalny sposób. Tym razem jednak jeszcze wyraźniej dostrzegamy skutki tych mikro kataklizmów i ich znaczenie w skali makro. Essun musi tymczasowo zaprzestać poszukiwań córki, podejmuje za to dalsze szkolenie pod okiem słabnącego Alabastra. Z każdym dniem coraz wyraźniej dociera do niej, jak trudnym wyzwaniom będzie musiała stawić czoła. Rośnie w siłę także jej więź ze społecznością podziemnej Castrimy, jedynej wspólnoty, w której Górotwory żyją ramię w ramię z Nieruchomymi. Tymczasem w innej części świata, własną walkę o przetrwanie toczy także Nassun. Mimo młodego wieku zmuszona jest zmierzyć się z największym okrucieństwem i poczuciem zdrady, zraniona przez tych, którzy powinni być dla niej oparciem.
Autorka zręcznie wzbogaca wykreowane przez siebie uniwersum o kolejne szczegóły. Bohaterzy stają przed nowymi dylematami, rozwijają się, nabierają mocy, ale także znów ujawniają swoje mroczne strony. Nieustannie balansują na granicy między miłością i nienawiścią, troską i okrucieństwem. Wciąż na nowo muszą odpowiadać sobie na pytanie, kto jest ich wrogiem, a kto sprzymierzeńcem. Nie ma wśród nich chyba żadnej postaci, która wywoływałaby we mnie wyłącznie pozytywne uczucia, a jej wybory nie budziły wątpliwości, co jednak trudno uznać w tym przypadku za wadę. Nic nie jest takie, jakie wydaje się na pierwszy rzut oka, co czyni świat stworzony przez Jemisin jeszcze bardziej fascynującym.
Akcja „Wrót obelisków” nie toczy się zbyt watko i sami bohaterowie sprawiają wrażenie, jakby potrzebowali nabrać oddechu przed tym, co dopiero nastąpi. Jemisin bez zbędnego przegadania czy pośpiechu, konsekwentnie ukazuje drogę, jaką muszą pokonać Essun, Nassun oraz inni mieszkańcy Bezruchu, by w ostatecznym rozrachunku lepiej zrozumieć otaczający ich świat i rządzące nim prawa. Być może momentami brakuje tu nieco dynamiki, ale ogólnie rzecz ujmując, cieszę się, że autorce udało się zachować swój specyficzny jakby „oszczędny” styl i dość nietypowy sposób prowadzenia narracji zapoczątkowany w części pierwszej. Choć może we „Wrotach obelisków” nie budzi on równie dużego zaskoczenia co wcześniej, a i sama fabuła nie sprawia wrażenia tak misternie utkanej konstrukcji, jak w przypadku „Piątej Pory Roku”, to wciąż mamy do czynienia z wartą uwagi, wielowymiarową powieścią.
koniec
6 września 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Gniew ojca, miłość matki
— Dominika Cirocka

Kilka końców świata
— Dominika Cirocka

Susan Ivanova albo eutanazja, aborcja i in vitro
— Beatrycze Nowicka

Bo z bogiem chaosu najlepszy jest seks
— Beatrycze Nowicka

Tegoż autora

Mikrokosmos
— Dominika Cirocka

Igrzyska po drugiej stronie barykady
— Dominika Cirocka

Kalejdoskop zdarzeń
— Dominika Cirocka

Gniew ojca, miłość matki
— Dominika Cirocka

Wybawca lekki jak piórko
— Dominika Cirocka

Złe miejsce do życia
— Dominika Cirocka

Cena zwycięstwa
— Dominika Cirocka

Kryminalne dwa w jednym
— Dominika Cirocka

Amerykański sen
— Dominika Cirocka

Chichot losu
— Dominika Cirocka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.