Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Orhan Pamuk
‹Rudowłosa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRudowłosa
Tytuł oryginalnyKırmızı Saçlı Kadın
Data wydania17 sierpnia 2017
Autor
PrzekładPiotr Kawulok
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06385-9
Format256s. 145×207mm; oprawa twarda
Cena36,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Ojco- i synobójstwa
[Orhan Pamuk „Rudowłosa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przedstawiając losy głównego bohatera „Rudowłosej” Orhan Pamuk sięga po archetypiczne motywy ze Wschodu i Zachodu, aby stworzyć pasjonującą opowieść ukazującą przemiany, jakie zaszły w jego ojczyźnie w ciągu ostatnich kilku dekad. We efekcie lekturę tę docenią nie tylko fani twórczości tureckiego noblisty.

Marcin Mroziuk

Ojco- i synobójstwa
[Orhan Pamuk „Rudowłosa” - recenzja]

Przedstawiając losy głównego bohatera „Rudowłosej” Orhan Pamuk sięga po archetypiczne motywy ze Wschodu i Zachodu, aby stworzyć pasjonującą opowieść ukazującą przemiany, jakie zaszły w jego ojczyźnie w ciągu ostatnich kilku dekad. We efekcie lekturę tę docenią nie tylko fani twórczości tureckiego noblisty.

Orhan Pamuk
‹Rudowłosa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRudowłosa
Tytuł oryginalnyKırmızı Saçlı Kadın
Data wydania17 sierpnia 2017
Autor
PrzekładPiotr Kawulok
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06385-9
Format256s. 145×207mm; oprawa twarda
Cena36,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Cała historia rozpoczyna się w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy ojciec nastoletniego Cema znika bez śladu. Z tego powodu chłopcu i jego matce się nie przelewa, ale mimo to główny bohater pragnie pójść na studia. Aby zdobyć potrzebne fundusze, Cem zatrudnia się jako pomocnik mistrza Mahuta, który otrzymał właśnie zlecenie wykopania studni w leżącym niedaleko Stambułu Öngören. Z zainteresowaniem obserwujemy, jak między tymi dwoma wytwarza się więź odpowiadająca nie tyle relacji uczeń – mistrz, co syn – ojciec. Łączy ich nie tylko wspólnie wykonywana praca, ale również wyprawy do miasteczka i opowiadane przez jednego i drugiego różnorakie historie. Mahut szczególnie gustuje w opowieściach religijnych, ale również uwielbia wracać do własnych przeżyć związanych z wcześniejszymi zleceniami. Z kolei Cem pewnego razu relacjonuje mistrzowi mit o Edypie, który jednak studniarzowi niezbyt przypada do gustu. W miarę rozwoju wydarzeń okazuje się jednak, że to właśnie historia syna Lajosa i Jokasty stanie się niezwykle ważna dla głównego bohatera.
Równie wielki wpływ na dalsze losy Cema będzie miała pochodząca z „Księgi królewskiej” Ferdousiego opowieść o Rostamie, który nieświadomie zabija własnego syna Sohraba. Główny bohater powieści Orhana Pamuka po raz pierwszy styka się z tą historią w trakcie spektaklu wędrownego teatru w Öngören. Dla czytelników oczywiste jest, że młodzieńca przyciąga tam nie tyle miłość do sztuki, co możliwość zobaczenia na scenie tytułowej Rudowłosej. To właśnie o spotkaniu z tą kobietą i późniejszych tragicznych wydarzeniach tego lata Cem nie będzie potrafił zapomnieć do końca życia. Później będziemy świadkami, jak bohater osiąga sukces zawodowy, ale z powodu bezpłodności żony nie jest mu dane osiągnąć pełnię szczęścia w życiu osobistym. Jednocześnie z zadziwieniem obserwujemy, że – już jako dobrze sytuowany biznesmen – oddaje się on pasji podążania tropem mitów o Edypie i Rostamie. Warto jeszcze dodać, że w przypadku „Rudowłosej” koniec naprawdę wieńczy dzieło, gdyż finał całej historii jest przemyślany pod każdym względem i rzeczywiście znakomity. W trakcie lektury cały czas bowiem zdajemy sobie sprawę, że Cem z pewnością nie jest chodzącym ideałem, ale i tak nie traci on nawet na chwilę naszej sympatii. Dopiero zmiana perspektywy w końcowej części książki sprawia, że musimy dokonać przewartościowania naszych wcześniejszych sądów.
W „Rudowłosej” na uwagę zasługuje w szczególności niezwykle precyzyjna konstrukcja fabuły. Z jednej strony otrzymujemy tutaj poruszającą opowieść o zwykłych ludziach, którzy muszą zmierzyć się ze swoją przeszłością i niczym mityczni bohaterowie nie mogą uciec przed przeznaczeniem, a z drugiej znajdziemy w tej książce metaforyczny obraz ścierających się w Turcji wpływów Wschodu i Zachodu. Wszystko to sprawia, że nowa powieść Orhana Pamuka jest naprawdę wciągającą lekturą, o której z pewnością łatwo się nie zapomina.
koniec
9 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Październik 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Miasto, pamięć i melancholia
— Joanna Kapica-Curzytek

Stambuł – stolica świata
— Joanna Kapica-Curzytek

Przyjaciel jest jak my sami
— Michał Foerster

Co to jest historia
— Michał Foerster

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Zbrodnia w miniaturze
— Michał Foerster

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.