Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Suzanne Barbezat
‹Frida Kahlo prywatnie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrida Kahlo prywatnie
Tytuł oryginalnyFrida Kahlo at Home
Data wydania11 października 2017
Autor
PrzekładAnna Basara
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-65780-49-2
Format176s. 225×260mm; oprawa twarda
Cena59,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Jedyna w swoim rodzaju
[Suzanne Barbezat „Frida Kahlo prywatnie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ten pięknie wydany album pozwoli nam lepiej poznać twórczość meksykańskiej artystki. „Frida Kahlo prywatnie” to biografia, opowiedziana także unikalnymi zdjęciami i obrazami.

Joanna Kapica-Curzytek

Jedyna w swoim rodzaju
[Suzanne Barbezat „Frida Kahlo prywatnie” - recenzja]

Ten pięknie wydany album pozwoli nam lepiej poznać twórczość meksykańskiej artystki. „Frida Kahlo prywatnie” to biografia, opowiedziana także unikalnymi zdjęciami i obrazami.

Suzanne Barbezat
‹Frida Kahlo prywatnie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrida Kahlo prywatnie
Tytuł oryginalnyFrida Kahlo at Home
Data wydania11 października 2017
Autor
PrzekładAnna Basara
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-65780-49-2
Format176s. 225×260mm; oprawa twarda
Cena59,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Chyba nie będzie przesadą powiedzieć, że popularność Fridy Kahlo (1907 – 1954) wzrasta z upływem czasu. Coraz lepiej widać, że jej twórczość w wielu aspektach wyprzedzała swoje czasy, co można także powiedzieć o stylu życia. Sama artystka stała się już ikoną popkultury. Jej wizerunek, często ozdabiający gadżety czy odzież, znany jest także tym, którzy nie znają jej malarstwa.
Autorka książki Suzanne Barbezat jest dziennikarką, specjalizującą się w tematach związanych z Meksykiem i jego kulturą. Jej „Frida Kahlo prywatnie” to ciekawie napisana biografia artystki, zilustrowana reprodukcjami jej obrazów i szkiców oraz licznymi zdjęciami. Frida Kahlo jest najwybitniejszą przedstawicielką sztuki Meksyku – o czym świadczy to, że w 1985 roku rząd tego kraju uchwalił specjalną ustawę, zgodnie z którą wszystkie jej prace stanowią narodowe dziedzictwo.
Była osobowością barwną i nietuzinkową, kobietą nieprzejmującą się konwenansami – ale też noszącą w sobie ogromne pokłady ludzkiego cierpienia. W wieku kilku lat zachorowała na polio, co poskutkowało niepełnosprawnością, a do znacznego pogorszenia jej stanu zdrowia przyczynił się dramatyczny wypadek autobusowy. Jego skutki (i chroniczny ból) odczuwała właściwie do końca życia. Odniesione obrażenia sprawiły także, że Fridzie nigdy nie dane było zostać matką.
Pełnym emocji i huśtawek nastroju był jej związek z Diego Riverą, meksykańskim malarzem, grafikiem, znanym przede wszystkim z tworzenia murali. Oboje zdradzali się, burzliwie kłócili, odchodzili – i wracali do siebie. Szanowali wzajemnie swoją twórczość. Co ciekawe, to Diego za życia był sławniejszy, lepiej rozpoznawalny niż jego żona. Z biegiem lat okazuje się, że to twórczość Fridy opiera się upływowi czasu, odsłaniając przed kolejnymi pokoleniami widzów i koneserów sztuki nowe jej znaczenia.
Niezbyt fortunny, a nawet trochę mylący wydaje mi się polski tytuł tej publikacji „Frida Kahlo prywatnie”, sugerujący nacisk na sferę jej życia pozostającą z dala od świata i jego spraw. Tymczasem Suzanne Barbezat – oprócz ściśle prywatnego wizerunku artystki: córki, siostry, żony, przyjaciółki – kreśli portret Fridy Kahlo, która żywo interesuje się sprawami społecznymi, również wielką polityką. Dokumentują to liczne fotografie zamieszczone w albumie. Symboliczne w tym kontekście staje się zdjęcie, na którym jeszcze na 11 dni przed śmiercią Frida, chora na zapalenie płuc, brała udział w wiecu protestacyjnym przeciwko amerykańskiej interwencji w Gwatemali.
Znajdziemy także w książce całkiem sporo informacji o Meksyku pierwszej połowy XX wieku. Był to kraj daleki od stabilizacji: po upadku dyktatury Porfiria Díaza w kraju panował chaos, głównie z powodu przewrotów wojskowych. Nie lepiej było podczas autorytarnych rządów lewicowych populistów. Frida i Diego często wyjeżdżali do Stanów Zjednoczonych, tam również stykali się z problemami społecznymi jak na przykład strajk w fabryce samochodów Forda, o czym wspomina autorka książki. W największym bodaj stopniu wielka polityka splotła się z losami Fridy i Diega, sympatyzujących z komunistami, gdy w 1940 roku w ich domu, w zamachu przeprowadzonym na rozkaz Stalina stracił życie pomieszkujący u nich z żoną Lew Trocki.
Znajdziemy w tej publikacji liczne reprodukcje dzieł Fridy Kahlo. Suzanne Barbezat zajmująco komentuje je w tekście, bardzo trafnie i kompetentnie interpretując i łącząc z wydarzeniami z życia artystki. Jej obrazy mają bogatą symbolikę, w wielu aspektach głęboko powiązaną z klasycznym malarstwem europejskim oraz sztuką Meksyku pochodzącą z okresu prekolumbijskiego i czasów kolonialnych. Autorka książki pozwala nam lepiej zrozumieć fenomen emocjonalnej wyrazistej, „feminizującej” twórczości Fridy Kahlo, która – choć bez artystycznego akademickiego wykształcenia – była artystką bardzo świadomą. Jej zamiłowanie do sztuki prekolumbijskiej przejawiało się również w tym, że oboje z mężem kolekcjonowali jej artefakty.
Oryginalny tytuł książki to „Frida Kahlo at Home”, dlatego też autorka pisze tutaj bardzo wiele o domu, w którym urodziła się mieszkała Frida (Casa Azul). Obecnie znajduje się tu muzeum jej twórczości. Barbezat pisze o tym domu jako „miejscu, w którym się urodziła, żyła, świętowała, cierpiała, kochała i umarła”. Casa Azul – przebudowywany i urządzany wiele razy – był rzeczywiście azylem artystycznego małżeństwa, którzy byli zwolennikami architektonicznego modernizmu. Nawet w dzisiejszych czasach budowla imponuje rozmachem i oryginalnością projektu.
„Frida Kahlo prywatnie” z pewnością bardzo ucieszy miłośników twórczości meksykańskiej artystki, pozwalając raz jeszcze wejść w bogaty i oryginalny świat jej malarstwa. Frida była jedyna w swoim rodzaju, nie naśladując nikogo, żyjąc po swojemu i już za życia tworząc swoją legendę.
koniec
25 grudnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

PRL w kryminale: W kamienicy na Złotej
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

W 1957 roku, na fali październikowej „odwilży”, swój powieściowy debiut opublikowała – dotychczas zajmująca się głównie dziennikarstwem – Anna Kłodzińska (w tym momencie miała już czterdzieści dwa lata). Wtedy nikt jeszcze nie mógł przewidywać, że za sprawą książki „Śledztwo prowadzi porucznik Szczęsny” na literacką scenę wkroczy jedna z najbardziej znanych postaci peerelowskiej literatury kryminalnej.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Oblicza strachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Smutki i radości
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.