Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Karin Slaughter
‹Dobra córka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDobra córka
Tytuł oryginalnyThe Good Daughter
Data wydania11 października 2017
Autor
PrzekładDorota Stadnik
Wydawca HarperCollins Polska
CyklDobra córka
ISBN978-83-276-3067-4
Format560s.
Cena39,99
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Nie oglądać się za siebie
[Karin Slaughter „Dobra córka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Najnowszy thriller Karin Slaughter „Dobra córka” portretuje życie w niewielkim mieście, w którym wszyscy się znają oraz pozwala się nam zastanowić nad tym, czy upływ czasu goi rany i czy powinno się zasądzać karę śmierci.

Joanna Kapica-Curzytek

Nie oglądać się za siebie
[Karin Slaughter „Dobra córka” - recenzja]

Najnowszy thriller Karin Slaughter „Dobra córka” portretuje życie w niewielkim mieście, w którym wszyscy się znają oraz pozwala się nam zastanowić nad tym, czy upływ czasu goi rany i czy powinno się zasądzać karę śmierci.

Karin Slaughter
‹Dobra córka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDobra córka
Tytuł oryginalnyThe Good Daughter
Data wydania11 października 2017
Autor
PrzekładDorota Stadnik
Wydawca HarperCollins Polska
CyklDobra córka
ISBN978-83-276-3067-4
Format560s.
Cena39,99
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Trochę może tu za dużo traumatycznych przeżyć, jak na dwie siostry – obecnie w średnim wieku. Gdy były nastolatkami, były świadkami napadu na ich dom oraz widziały morderstwo swojej matki. To wydarzenie pociągnęło za sobą także kolejne dramaty. Ale taka jest konwencja thrillera, w którym kumuluje się całe zło, przypadające na bohaterów powieści.
Mija czas, zacierają się bolesne wspomnienia, Charlie i Samantha są już dorosłe, obie wykonują zawód prawnika. Mają może trochę inne podejście niż ich ojciec, Rusty, który w miasteczku znany jest z tego, że podejmuje się roli adwokata nawet w trudnych przypadkach i niejedną podejrzaną osobę ratował przed przegranym życiem. Gdy w szkole dochodzi do strzelaniny, wszystkim z rodziny jest o wiele trudniej - ponieważ świadkiem tego wydarzenia, kiedy zginęły na miejscu dwie osoby, jest Charlie. Chcąc nie chcąc, musi ona skonfrontować się z wymiarem sprawiedliwości.
Książka ma na ogół niezłe tempo, choć przyzwyczajony do szybkiego tempa thrillerów czytelnik zauważy, że trudno wejść w dosyć rozwlekły początek książki. Niepotrzebne są także powroty do scen morderstwa matki. Autorka w zamyśle chciała to traumatyczne zdarzenie przedstawić z punktu widzenia każdej z sióstr, ale w gruncie rzeczy niewiele wnosi to do całości, a nawet rozprasza i hamuje rozwój akcji. Słabszymi punktami są także pseudo-rozliczeniowe rozmowy pomiędzy Charlie i Samanthą, a także przerzucanie się niby-błyskotliwymi ripostami między Rustym a Samanthą. Scena ich ostatniej rozmowy to wręcz melodramat, ale to się da autorce jakoś wybaczyć. Również końcowa scena, w której uczestniczy Charlie i jej sąsiadka, jest rozwlekła i ma zbyt wolne tempo, jak na finał. Miałabym też przy okazji pytanie do tłumacza: jak można do ojca mówić: „ty dupku?”. Oryginał – oryginałem, można się domyślać, jakie tam jest słowo, ale z pewnością powinno się tu znaleźć coś mniej dosłownego i bulwersującego – nawet jeżeli dostrzegamy, że relacje Rusty’ego z córkami są specyficzne.
Karin Slaughter dużą wagę przywiązała do tego, aby w miarę szczegółowo opisać życie obu sióstr. Charlie została w swoim rodzinnym mieście w stanie Georgia, ma kancelarię w tym samym budynku co ojciec, ale nie pracuje wspólnie z nim. Samantha pracuje w Nowym Jorku i jest świetną prawniczką. Aby utrzymać się na szczycie, ciężko na to pracuje – i ma to ścisły związek z tym, co przeżyła po morderstwie matki. Siostry przez wiele lat nie utrzymywały ze sobą kontaktów: trauma okazała się zbyt wielka. Obie zgodziły się ze sobą co to tego, że jeśli będą cały czas oglądać się za siebie, nigdy nie pójdą do przodu.
Dzieje się jednak coś, co sprawia, że Samantha po latach powraca do rodzinnego miasta. Okazuje się, że tamten bolesny rozdział, związany ze śmiercią matki, jeszcze się nie zamknął. Spraw nie ułatwia fakt, że miasteczko jest stosunkowo małe, wszyscy się tu znają i niejedno o sobie wiedzą. Powrót Samanthy od razu odnotowują ci, z powodu których wyjechała. Nie jest łatwo także jej siostrze Charlie. Bycie świadkiem strzelaniny w szkole to dla niej coś wstydliwego: po prostu nie powinna była znaleźć się w tym miejscu, a zwłaszcza z tamtą osobą. To wydarzenie sprawia, że Charlie i Samantha są w pewnym sensie skazane na współpracę, zwłaszcza ze względu na decyzję ich ojca, by zająć się tą sprawą.
Uwagę przykuwa postać Kelly. To portret dziecka, które zbyt wcześnie poznało smak dorosłego życia i nie było przy niej nikogo, by ją przed tym uchronić. Karin Slaughter pokazała tę nastolatkę w bardzo nietypowym świetle, jak na rolę, która przypada Kelly w tej powieści. Scena jej rozmowy z Samanthą należy do najlepszych w tej książce. Naszą empatię budzi to, że sytuacja Kelly ma wiele niuansów i nic nie jest jednoznaczne. To dla czytelnika bardzo pouczające: przed wyrokiem skazującym podejrzany, nawet jeśli są mocne i wyglądające na niezbite dowody, jest tylko i wyłącznie podejrzanym, o czym zawsze warto pamiętać. Szkoda, że im bliżej finału „Dobrej córki” – Kelly znika z horyzontu.
Przez całą powieść przewija się także motyw kary śmierci – jest jasne, że autorka każe się nam zastanowić nad jej sensem. Kładzie akcent na jej nieodwracalność: a co, jeżeli zostanie wykonana w rezultacie sądowej pomyłki? To także refleksja, która pozostanie z nami znacznie dłużej niż do końca lektury książki.
Karin Slaughter ma u nas spore grono wielbicieli jej książek. „Dobra córka” na pewno ich nie rozczaruje. Gwoli ścisłości, powieść ta nie jest częścią żadnego z dwóch cykli, z których najbardziej znana jest ta autorka: o Willu Trencie i hrabstwie Grant. Ale i tutaj znajdziemy sporo interesujących szczegółów dotyczących systemu prawnego USA i obrazu amerykańskiego prowincjonalnego Południa.
koniec
1 stycznia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Oblicza strachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.