Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jordi Sierra i Fabra
‹Dwa dni w maju›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDwa dni w maju
Tytuł oryginalnyDos días de mayo
Data wydania15 lutego 2018
Autor
PrzekładRozalia Kosmider-Sasor
Wydawca Albatros
CyklInspektor Mascarell
ISBN978-83-8125-127-3
Format320s. 140×205mm
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Nie to samo miasto
[Jordi Sierra i Fabra „Dwa dni w maju” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Dwa dni w maju” to thriller kryminalny, tak mroczny jak przeszłość Barcelony z okresu dyktatury generała Franco.

Joanna Kapica-Curzytek

Nie to samo miasto
[Jordi Sierra i Fabra „Dwa dni w maju” - recenzja]

„Dwa dni w maju” to thriller kryminalny, tak mroczny jak przeszłość Barcelony z okresu dyktatury generała Franco.

Jordi Sierra i Fabra
‹Dwa dni w maju›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDwa dni w maju
Tytuł oryginalnyDos días de mayo
Data wydania15 lutego 2018
Autor
PrzekładRozalia Kosmider-Sasor
Wydawca Albatros
CyklInspektor Mascarell
ISBN978-83-8125-127-3
Format320s. 140×205mm
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Emerytowany policjant Miquel Mascarell planuje na nowo ułożyć sobie życie, po zmarnowanych hiszpańską wojną domową latach. Jest rok 1949 i chce on wreszcie znaleźć się z dala od swojej pracy, polityki i powojennych rozliczeń. Ma wspaniałą partnerkę, dzięki której szybko powinien o wszystkim zapomnieć i skupić się na radościach życia.
Plan jednak się sypie. Któregoś dnia zwraca się do niego z dramatyczną prośbę o pomoc córka byłego przyjaciela. Poczucie lojalności nie pozwala mu tego zignorować. Mateu Galvany nie żyje i tylko Miquel – działając poza oficjalnymi, skorumpowanymi i upolitycznionymi policyjnymi strukturami – jest w stanie podjąć zadanie wyjaśnienia, co się stało z jego dawnym kolegą.
Szybko okazuje się, że śmierć Mateu nie była przypadkowa. Wskazuje na to szereg okoliczności ją poprzedzających oraz fakty, coraz więcej powiązanych faktów, które wychodzą na światło dzienne. Miquel z zaskoczeniem przyjmuje to, w jakim kierunku toczy się jego śledztwo. Chwilami ma poczucie, że wszystko go przerasta – ale dał słowo córce Mateu, że jej pomoże i trudno już z tego się wycofać.
Bardzo szybko odkrywamy, że kryminalna intryga jest jednak w tej powieści czymś drugoplanowym, jak gdyby była tylko pretekstem do przedstawienia czegoś zupełnie innego. W tym przypadku chodzi o odtworzenie przygnębiającej atmosfery Barcelony z czasów drugiej dekady dyktatury generała Franco. To nie to samo kolorowe miasto, które znamy dzisiaj jako turyści, choć autor świetnie oddaje tutaj jego topografię. Barcelona jest nieprzyjazna, brzydka, biedna, nieprzytulna. Jordi Sierra i Fabra, urodzony w 1947 roku, doskonale zna tę rzeczywistość z autopsji. Przez lata był naocznym świadkiem tego, co działo się w Hiszpanii podczas lat dyktatury.
Znakomite w tej powieści są portrety ludzi – mieszkańców katalońskiej stolicy. Ich sylwetki są różnorodne: jedni są zastraszeni, w popłochu zamykają drzwi przed obcymi. Mają świadomość, że wszystko, co powiedzą, może obrócić się przeciwko nim. Są tu ludzie z „połamanymi kręgosłupami” przez reżim: dawno już zapomnieli, czym jest przyzwoitość, brną w zakłamywanie rzeczywistości, bo nie wiedzą lub nie chcą wiedzieć jak z tej drogi zawrócić. Ale widzimy tu także ludzi odważnych, którzy w sytuacji, gdy pod butem dyktatury ginie kraj – nie kalkulują, ale z narażeniem życia stale podejmują walkę. Mamy tu cały przekrój barcelońskiego społeczeństwa: od lekarzy do ulicznych prostytutek. Świetne są także epizodyczne wizerunki dzieci.
„Dwa dni w maju” należy do kilkutomowego cyklu, którego bohaterem jest Miquel Mascarell. Na język polski wcześniej przetłumaczono jeszcze trzy inne książki. Jordi Sierra i Fabra jest twórcą bardzo wszechstronnym i ma na swoim koncie imponująco długą listę opublikowanych książek. Są wśród nich powieści, ale także biografie artystów i zespołów rockowych – autor zajmował się przez wiele lat dziennikarstwem muzycznym. Ważne miejsce zajmuje w jego twórczości pisanie dla dzieci. W Medellín w Kolumbii autor prowadzi ponadto fundację promującą twórczość literacką młodych ludzi, zachęcającą ich do pisania. Jest laureatem wielu nagród literackich. Pisarz dwa lata temu spotykał się z polskimi czytelnikami, reprezentując Katalonię – gościa specjalnego na Warszawskich Targach Książki.
koniec
9 kwietnia 2018

Komentarze

09 IV 2018   19:19:06

A ja się zastanawiam, jak wyglądałaby Barcelona gdyby wojnę domową wygrali wspierani przez Stalina komuniści. Czy byłaby przyjazna, ładna, bogata i przytulna...

10 IV 2018   23:25:49

Można to sobie łatwo wyobrazić porównując Barcelonę z Hawaną, która poza turystycznymi enklawami jest malowniczą, sypiącą się ruiną.

Konflikt w Hiszpanii nie sprowadzał się do walki komunistów z nacjonalistami, a to że komuniści byli wredni nie czyni jeszcze z Franco fajnego gościa. Zresztą w czasie wojny domowej zbrodni dopuszczali jedni i drudzy.

10 IV 2018   23:27:38

KOREKTA: ...dopuszczali się...

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Do końca alfabetu
— Joanna Kapica-Curzytek

Barcelońska saga
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Oblicza strachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.