Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Margaret Atwood
‹Pani Wyrocznia›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPani Wyrocznia
Tytuł oryginalnyLady Oracle
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładZofia Uhrynowska-Hanasz
Wydawca Wielka Litera
ISBN978-83-8032-225-7
Format384s. 135×205mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Więcej niż jedno życie
[Margaret Atwood „Pani Wyrocznia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kim naprawdę jest główna bohaterka „Pani Wyroczni”, nie byłoby wcale takie proste. Nie budzi jednak wątpliwości, że jej osobowość jest nad wyraz skomplikowana, a sposób postępowania mało przewidywalny. I właśnie z tego powodu lektura powieści Margaret Atwood jest tak wciągająca.

Marcin Mroziuk

Więcej niż jedno życie
[Margaret Atwood „Pani Wyrocznia” - recenzja]

Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kim naprawdę jest główna bohaterka „Pani Wyroczni”, nie byłoby wcale takie proste. Nie budzi jednak wątpliwości, że jej osobowość jest nad wyraz skomplikowana, a sposób postępowania mało przewidywalny. I właśnie z tego powodu lektura powieści Margaret Atwood jest tak wciągająca.

Margaret Atwood
‹Pani Wyrocznia›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPani Wyrocznia
Tytuł oryginalnyLady Oracle
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładZofia Uhrynowska-Hanasz
Wydawca Wielka Litera
ISBN978-83-8032-225-7
Format384s. 135×205mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Bohaterkę „Pani Wyroczni” poznajemy, kiedy ukrywa się we Włoszech po upozorowaniu własnej śmierci. W trakcie lektury z zainteresowaniem będziemy mogli stopniowo odkrywać, co skłoniło Joan Foster do takiego zachowania, a także poznamy inne zaskakujące elementy jej biografii. Okazuje się, że niewiele wcześniej zdobyła sławę za sprawą swej rzekomo debiutanckiej książki pod tytułem… „Pani Wyrocznia”. Ani krytycy, ani wydawcy, ani nawet jej mąż nie zdawali sobie jednak sprawy, że Joan od lat wydawała pod pseudonimem romanse historyczne! W dodatku to zaledwie wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o jej zdolność do ukrywania informacji o sobie oraz rozmaitych metamorfoz. Na przykład mało kto z jej dawnych znajomych rozpoznałby w tej szczupłej kobiecie dziewczynę, która przez lata szkolnej edukacji zmagała się z olbrzymią nadwagą. Już w dzieciństwie Joan musiała opanować sztukę nieujawniania swych myśli i pragnień przed despotyczną matką, a później do perfekcji opanowała tę umiejętność, aby być akceptowaną przez ładniejsze, chociaż niekoniecznie mądrzejsze koleżanki. Zaskakująca różnorodność panuje również wśród mężczyzn jej życia – z jednej strony polski hrabia żyjący na emigracji w Wielkiej Brytanii, z drugiej „wieczny rewolucjonista”, który ciągle angażuje się w coraz to nowe akcje w „słusznych sprawach”, czy wreszcie niedoceniony awangardowy artysta. I oczywiście kolejny z tych związków niekoniecznie zaczyna po zakończeniu poprzedniego…
Poszczególne epizody z życia Joan nie są przedstawiane w powieści zgodnie z ich porządkiem chronologicznym, ale w miarę postępów lektury zyskujemy coraz pełniejszy obraz niezwykłej osobowości bohaterki – aczkolwiek nie znaczy to wcale, że w pełni rozumiemy motywy jej postępowania czy akceptujemy dokonywane przez nią wybory. Dodatkowego materiału do przemyśleń dostarczają nam zaś pojawiające się w „Pani Wyroczni” fragmenty kolejnego romansu pisanego przez Joan, ponieważ jej przeżycia i rozterki znajdują niepokojące odbicie również w tym fikcyjnym dziele.
Podobną konstrukcję fabuły Margaret Atwood (z książką w książce) zastosowała wiele lat później w doskonałym „Ślepym zabójcy”, ale „Pani Wyrocznia” jednak nie dorównuje poziomem tej nagrodzonej Bookerem powieści. Mimo wszystko nieco rozczarowuje bowiem brak wyrazistego zakończenia, które stanowiłoby zapadające w pamięć zwieńczenie tej intrygującej historii fikcyjnej kanadyjskiej pisarki.
koniec
10 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Narodziny i upadek piekła kobiet
— Marcin Mroziuk

Stara miłość nie rdzewieje. Ale nienawiść też
— Marcin Mroziuk

Przyjaciółki na śmierć i życie
— Marcin Mroziuk

Rozmowy z morderczynią
— Marcin Mroziuk

To nie jest (k)raj dla kobiet
— Marcin Mroziuk

Prawie jak w raju
— Marcin Mroziuk

Mamroczący bogowie
— Sylwia Wilczewska

Kto kogo zje?
— Karolina Rodzaj

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.