Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Katarzyna Czajka-Kominiarczuk
‹Oscary›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOscary
Data wydania13 lutego 2019
Autor
Wydawca W.A.B.
ISBN978-83-280-6145-3
Format320s. 142×202cm
Cena36,99
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Biblioteka kinomana: Historia Złotego Golasa
[Katarzyna Czajka-Kominiarczuk „Oscary” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Oscary. Sekrety największej nagrody filmowej” Katarzyny Czajki-Kominiarczuk nie są jedynie zbiorem ciekawostek oscarowych, bo autorka ma ambicje spojrzeć na historię Złotego Golasa nieco głębiej.

Konrad Wągrowski

Biblioteka kinomana: Historia Złotego Golasa
[Katarzyna Czajka-Kominiarczuk „Oscary” - recenzja]

„Oscary. Sekrety największej nagrody filmowej” Katarzyny Czajki-Kominiarczuk nie są jedynie zbiorem ciekawostek oscarowych, bo autorka ma ambicje spojrzeć na historię Złotego Golasa nieco głębiej.

Katarzyna Czajka-Kominiarczuk
‹Oscary›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOscary
Data wydania13 lutego 2019
Autor
Wydawca W.A.B.
ISBN978-83-280-6145-3
Format320s. 142×202cm
Cena36,99
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Zbliża się jedna z najciekawszych Oscarowych ceremonii ostatnich lat. Z jednej strony nasza „Zimna wojna” zdobyła aż trzy nominacje, co jest absolutnym ewenementem w historii polskiego kina (choć przyznajmy szczerze, że przekucie tych trzech nominacji na choćby jedną statuetkę będzie graniczyło z cudem), z drugiej strony dawno nie było tak wyrównanego wyścigu bez zdecydowanego faworyta. Z pewnością więc wielu miłośników kina zasiądzie przed telewizorami w nocy z niedzieli na poniedziałek, a przed tą nocą warto też sobie przypomnieć nieco faktów na temat najsłynniejszej nagrody filmowej, której książka Katarzyny Czajki-Kominiarczuk dostarcza pod dostatkiem.
Autorka swą książkę podzieliła na cztery części – Nagroda, Ceremonia, Kategorie nieoczywiste i Zwycięzcy. Pierwsza część rysuje historię Amerykańskiej Akademii Filmowej, omawia cechy filmu, który miałby największe szanse na nagrody, analizuje relacje Oscarów i polityki, ale najciekawszy rozdział dotyczy kampanii Oscarowych – bardziej i mniej brudnych chwytów, po jakie sięgali producenci (ze szczególnym uwzględnieniem niesławnego Harveya Weinsteina) i aktorzy, by zdobyć statuetkę. Nie ma więc tu suchych faktów i ciekawostek, ale próba spojrzenia na mechanizmy kierujące tymi, którzy nagrodę przyznają i tymi, którzy pragną ją otrzymać.
Część druga – jak sama nazwa wskazuje – poświęcona jest samej corocznej kilkugodzinnej ceremonii. Autorka omawia kreacje, osoby prowadzących, najsłynniejsze podziękowania i oczywiście poświęca wiele miejsca najgłośniejszym Oscarowym wpadkom. Prym tu wiedzie niedawna głośna afera z wręczeniem nagrody „La La Land” zamiast „Moonlight”, ale w żadnej mierze nie była to jedyna oscarowa kompromitacja, a te pozostałe, choć mniej znane, niekoniecznie miały mniejszą skalę. Nie zabraknie też oceny prowadzących – od tych, którzy dodali gali blasku, po tych, których występy zostały uznane za wielką porażkę.
Kolejna część przedstawia historię kilku kategorii – niekoniecznie tych najważniejszych, ale tych, w których nagrody budzą kontrowersje, lub po prostu mają ciekawe historie. Tu przeczytamy o nagrodzie za najlepszą piosenkę, pełnometrażowy film animowany, film zagraniczny i efekty specjalne. Nieco na doczepkę dołączono tu rozdział o historii polskich nagród (nielicznych) i nominacji (liczniejszych). I tu mamy też spojrzenie przez pryzmat ewolucji Akademii, hollywoodzkiego postrzegania kina i znaczenia (w tym finansowego) tych kategorii dla samej nagrody. Albo właściwie znaczenia samej nagrody dla nagrodzonych w tych kategoriach.
W ostatniej części przychodzi czas na jeden z najgorętszych tematów ostatnich lat – problemy z reprezentacją na Oscarach różnych mniejszości. Nie bez przyczyny Oscar nazywany jest nagrodą starych, białych ludzi. Autorka nie ogranicza się do pominięć twórców afro amerykańskich, analizuje, podając szczegółowe statystyki również reprezentacje innych ras i mniejszości, dobrze argumentując, jakie są przyczyny i efekty takich działań Akademii. Poza tym w tej części poczytamy o wpływie nagrody na filmowy biznes (czyli jak jest dla nagrodzonych korzystna finansowo), o późniejszych (po-oscarowych) karierach niektórych aktorów i twórców. Nie zabraknie też listy największych – według subiektywnego odczucia autorki – pomyłek w przyznawaniu nagród, listy filmów zasługujących na Oscara, a część uzupełnia znów odrobinę na siłę doczepiony rozdział o Meryl Streep i jej 23 nominacjach.
Praca wykonana przez autorkę jest solidna – lista pozycji bibliograficznych robi wrażenie, a wiele faktów jest nieoczywistych i ciekawych nawet dla osób dobrze obznajomionych z historią kina. Tak jak wspomniałem, książka nie ogranicza się do podawania faktów i ciekawostek, ale próbuje umieścić Oscara w szerszym kontekście, patrząc na jego znaczenie społeczne, polityczne, finansowe i wyjaśniać mechanizmy działające nagrodą.
Czego mi natomiast zabrakło? Przede wszystkim zdjęć . W rozdziałach o gali jest wiele informacji o kreacjach, ludziach, formie uroczystości – tu aż się prosi by zilustrować to konkretnymi obrazami. Ciekawe byłoby też przyjrzenie się historii kategorii, które odeszły już w niepamięć – jak nagroda za czarno-białe, dla młodych aktorów, czy też najlepszą reżyserię scen tanecznych. Więcej można było chyba też miejsca poświęcić tym mniej prestiżowym kategoriom, które nie elektryzują tak widowni, jak nagroda za film czy rolę, ale dla nagradzanych twórców bywa czymś dużo ważniejszym niż dla odbierających statuetkę gwiazd. Sam bym chętnie o tym poczytał, ale oczywiście wybór tematów należał do autorki.
Książka nie ustrzegła się też kilku drobnych błędów, za pozostawienie których należy winić redakcję. Nie ma tu konsekwencji w używaniu tytułów polskich i oryginalnych (np. „Miłość” Hanekego raz jest tytułowana po polsku, a raz nazywana „Amour”), pojawia się kilka błędów w przekładzie (na przykład „Dawn of the Planet of the Apes” to nie jest po polsku „Świt Planety Małp”, ale „Geneza Planety Małp”), na liście nominowanych polskich animacji brakuje słynnej „Katedry” Tomka Bagińskiego, no i „żydzi” pisze się jednak z wielkiej litery, gdy chodzi o przedstawicieli grupy narodowościowej, a nie wyznaniowej – a tak wyraźnie wynika z kontekstu. Na szczęście od strony faktograficznej pomyłek nie odnotowałem – przynajmniej w tym zakresie, w jakim byłem w stanie to zweryfikować.
Tak czy inaczej – warto po tę książkę sięgnąć, nie tylko po to, by poznać solidną porcję ciekawych faktów, ale też by podczas dzisiejszego oglądania ceremonii, móc spojrzeć na Oscary z zupełnie innej perspektywy.
koniec
24 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

PRL w kryminale: W kamienicy na Złotej
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

W 1957 roku, na fali październikowej „odwilży”, swój powieściowy debiut opublikowała – dotychczas zajmująca się głównie dziennikarstwem – Anna Kłodzińska (w tym momencie miała już czterdzieści dwa lata). Wtedy nikt jeszcze nie mógł przewidywać, że za sprawą książki „Śledztwo prowadzi porucznik Szczęsny” na literacką scenę wkroczy jedna z najbardziej znanych postaci peerelowskiej literatury kryminalnej.

więcej »

Destrukcyjne układy
Joanna Kapica-Curzytek

11 IV 2024

W czeskiej powieści kryminalnej „Pięć martwych psów” najważniejsze są zwierzęta, i to nie tylko te tytułowe. Zespół śledczych z Ołomuńca musi poradzić sobie z trudnym zadaniem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Z tego cyklu

Czarna wdowa w zagmatwanej sieci dyskursów
— Łukasz Twaróg

Noir – wojenne zaćmienie
— Łukasz Twaróg

Mroczna strona miasta
— Łukasz Twaróg

Amerykański samotnik
— Konrad Wągrowski

Mistrz wielu epok
— Urszula Lipińska

Urok diw
— Arkadiusz Kaczanowski

Encyklopedia, czyli prosimy o remake
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.