Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Margaret Atwood
‹Kamienne posłanie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKamienne posłanie
Tytuł oryginalnyStone Mattress
Data wydania30 października 2019
Autor
PrzekładPaweł Lipszyc
Wydawca Wielka Litera
ISBN978-83-8032-400-8
Format288s. 135×205mm
Cena39,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Stara miłość nie rdzewieje. Ale nienawiść też
[Margaret Atwood „Kamienne posłanie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziewięć opowiadań zebranych w „Kamiennym posłaniu” różni się pod wieloma względami, ale ich wspólną cechą bez wątpienia jest wysoki poziom literacki. Margaret Atwood potrafi nas tutaj zarówno przerazić, jak i rozbawić, ale przede wszystkim wnikliwie przygląda się ludzkiej naturze.

Marcin Mroziuk

Stara miłość nie rdzewieje. Ale nienawiść też
[Margaret Atwood „Kamienne posłanie” - recenzja]

Dziewięć opowiadań zebranych w „Kamiennym posłaniu” różni się pod wieloma względami, ale ich wspólną cechą bez wątpienia jest wysoki poziom literacki. Margaret Atwood potrafi nas tutaj zarówno przerazić, jak i rozbawić, ale przede wszystkim wnikliwie przygląda się ludzkiej naturze.

Margaret Atwood
‹Kamienne posłanie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKamienne posłanie
Tytuł oryginalnyStone Mattress
Data wydania30 października 2019
Autor
PrzekładPaweł Lipszyc
Wydawca Wielka Litera
ISBN978-83-8032-400-8
Format288s. 135×205mm
Cena39,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Na szczególną uwagę w „Kamiennym posłaniu” zasługują trzy pierwsze opowiadania i to nie tylko z tego powodu, że ich fabuły się zazębiają. I tak „Alphinlandia” to fascynująca opowieść o mieszkającej samotnie pisarce w podeszłym wieku, która musi stawić czoła nadciągającej potężnej burzy śnieżnej. Bohaterce nie jest łatwo zdobyć rzeczy niezbędne do przetrwania w razie zasypania śniegiem dróg dojazdowych czy dłuższej przerwy w dopływie prądu. Otuchy dodają jej zaś rozmowy z niedawno zmarłym mężem, który – jak na ducha – udziela zaskakująco trafnych rad. Na niepokojący stan umysłu Constance wskazuje też z jednej strony powracanie przez nią myślami do zdarzeń z odległej przeszłości, z drugiej traktowanie jako niemal realnej tytułowej fantastycznej krainy, w której rozgrywa się akcja książek napisanych przez bohaterkę.
Z kolei w „Zjawie” towarzyszymy Gavinowi, dawnemu kochankowi Constance, którego odwiedza młoda badaczka literatury. Z zainteresowaniem obserwujemy tutaj przebieg rozmowy Naveeny z poetą, która nie przebiega jednak tak, jak on tego by sobie życzył. Okazuje się, że dla Gavina życie z młodą żoną nie jest wcale taką idyllą i on również wraca myślami do kobiety, której przed laty złamał serce. W „Mrocznej Pani” spotykamy zaś Marjorie, która była przyczyną rozstania Constance i Gavina. Ona z kolei na starość zamieszkała z bratem-bliźniakiem Martinem, a jedną z jej ulubionych rozrywek stało się chodzenie na pogrzeby. I właśnie na takiej uroczystości dochodzi do spotkania rodzeństwa z niektórymi postaciami z poprzednich dwóch opowiadań, a ich wspólna historia zyskuje zadziwiające zakończenie.
Także w opowiadaniu „Martwa dłoń cię kocha” bohaterem jest pisarz, który próbuje zakończyć pewną sprawę ciągnącą się za nim od lat. Jeszcze jako młody człowiek Jack Dace stworzył prawdziwy klasyk horroru (oczywiście zatytułowany „Martwa dłoń cię kocha”), ale zawarł wtedy też niekorzystną umowę z trojgiem znajomych, z którymi wynajmował wspólnie dom. Z jednej strony z zaciekawieniem odkrywamy, jak zostali oni sportretowani w najważniejszym dziele w dorobku literackim Jacka, a z drugiej z napięciem czekamy na to, co wyniknie z zaplanowanych przez Jacka spotkań z dawno niewidzianymi kumplami.
W „Śni mi się Zenia o czerwonych zębach” Margaret Atwood powraca natomiast do znanych ze „Zbójeckiej narzeczonej” trzech przyjaciółek – Ros, Charis, i Tony oraz Zenii, która odbiła mężczyznę każdej z nich. Okazuje się, że chociaż ta ostatnia już nie żyje, to wciąż budzi mocne emocje w bohaterkach opowiadania. A sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje, gdy powraca jeden z tych niewiernych mężczyzn… Co istotne, w tym utworze jest sporo napięcia, ale zaskakujący finał tej historii utrzymany jest w zupełnie innym klimacie.
Dla odmiany tytułowy utwór to opowieść o kobiecie, która za sprawą zrządzenia losu ma okazję zemścić się po latach na mężczyźnie, który zgwałcił ją w młodości. Z wypiekami na twarzy obserwujemy więc, czy bohaterce uda się popełnić zbrodnię doskonałą, czy jednak w jej poczynania wkradnie się jakiś błąd. Także w „Liofilizowanym panu młodym” napięcie rośnie w miarę rozwoju wydarzeń, gdyż drobny oszust igra tutaj z losem, nie donosząc na policję o pewnym dość makabrycznym znalezisku.
Z kolei „Wybryk natury” to kolejny dowód na to, że Margaret Atwood potrafi snuć osobliwe, pełne grozy opowieści. Cierpiąca na niezwykle rzadką chorobę bohaterka poświęca się tutaj dla dobra całej rodziny, ale mimo to nie będzie jej dane dotrwać w spokoju do końca swych dni. Oczywiście trudno byłoby się spodziewać, że jej zachowanie kojarzące się ze scenami ze znanych horrorów mogłoby spotkać się ze zrozumieniem ze strony okolicznej ludności, ale jej historia rzeczywiście potrafi poruszyć czytelników.
Naprawdę przerażająca jest zaś wizja nakreślona w „Wypalaniu kotów z kurzu”, gdzie jesteśmy świadkami zorganizowanej akcji wymierzonej w mieszkańców domów starców. Cóż to za okrutny świat, gdzie nie mogą czuć się bezpieczni tacy bezbronni, schorowani ludzie jak Wilma, która ledwo dostrzega swych rozmówców, a za to widzi często chodzące po jej pokoju ludziki w staroświeckich strojach. Pozostaje więc mieć nadzieję, że jednak nie ziści się to ostrzeżenie przed możliwością brutalnego zerwania solidarności międzypokoleniowej.
Co istotne, w „Kamiennym posłaniu” nie ma ani jednego słabego tekstu, bo nawet jeśli nie każdy z nich musi nam się tak samo spodobać, to wszystkie mają przemyślaną konstrukcję, a Margaret Atwood nie zabrakło też intrygujących i różnorodnych pomysłów na fabułę. To po prostu świetna literatura!
koniec
9 grudnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Narodziny i upadek piekła kobiet
— Marcin Mroziuk

Przyjaciółki na śmierć i życie
— Marcin Mroziuk

Więcej niż jedno życie
— Marcin Mroziuk

Rozmowy z morderczynią
— Marcin Mroziuk

To nie jest (k)raj dla kobiet
— Marcin Mroziuk

Prawie jak w raju
— Marcin Mroziuk

Mamroczący bogowie
— Sylwia Wilczewska

Kto kogo zje?
— Karolina Rodzaj

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.