Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kamila Tuszyńska
‹Narracja w powieści graficznej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNarracja w powieści graficznej
Data wydania20 kwietnia 2016
Autor
Wydawca PWN
ISBN978-83-01-18552-7
Format450s. 165×235mm
Cena89,90
Gatuneknon‑fiction, podręcznik / popularnonaukowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Opowiadanie o opowiadaniu
[Kamila Tuszyńska „Narracja w powieści graficznej” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Narracja w powieści graficznej” Kamili Tuszyńskiej to świetne naukowe opracowanie narracji w komiksach, kierowane do odbiorców akademickich.

Aleksander Krukowski

Opowiadanie o opowiadaniu
[Kamila Tuszyńska „Narracja w powieści graficznej” - recenzja]

„Narracja w powieści graficznej” Kamili Tuszyńskiej to świetne naukowe opracowanie narracji w komiksach, kierowane do odbiorców akademickich.

Kamila Tuszyńska
‹Narracja w powieści graficznej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNarracja w powieści graficznej
Data wydania20 kwietnia 2016
Autor
Wydawca PWN
ISBN978-83-01-18552-7
Format450s. 165×235mm
Cena89,90
Gatuneknon‑fiction, podręcznik / popularnonaukowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Ostatnimi czasy coraz więcej dzieje się w polskich badaniach nad komiksem. To świetnie, ponieważ skorzystać na tym mogą wszyscy – i kolejni badacze, i twórcy komiksów, i wreszcie czytelnicy. Pierwsi: bo publikacje z zakresu (nazwijmy to tak) komiksologii dają im motywację do prowadzenia własnych badań oraz literaturę do bibliografii. Drudzy: bo mogą z większą świadomością wykorzystywać pewne środki wyrazu artystycznego. Trzeci: bo mają szansę na bardziej wnikliwą i bardziej krytyczną lekturę. Czy „Narracja w powieści graficznej” Kamili Tuszyńskiej może przypaść do gustu przedstawicielom wszystkich tych grup?
Sytuacja taka byłaby idealna, ale w praktyce bardzo ciężko napisać książkę „dla każdego”. I choć „Narracja w powieści graficznej” jest z pewnością publikacją udaną i ważną, to wydaje się, że kierowaną do bardziej sprecyzowanego odbiorcy. Kamila Tuszyńska omawia w niej zagadnienie narracji w komiksie. Robi to, podążając za wyznacznikami naukowości: przedstawia przedmiot swoich rozważań, analizuje stan badań, dobiera metodologię, konstruuje terminologię, wreszcie dobiera i analizuje przykłady, na poparcie stawianych przez siebie tez. Wszystko to z naukową precyzją, z poszanowaniem dla tradycji, ale też z rzucaniem wyzwań utartym podejściom tam, gdzie wydaje się to potrzebne.
Zadanie, które postawiła przed sobą autorka, nie jest łatwe. Podstawowa trudność polega na tym, że Tuszyńska wikła się w dwa światy: narratologii oraz komiksologii. O ile narratologia jest dyscypliną mocno już ugruntowaną, o tyle wyrosła na gruncie literaturoznawczym i jej przeniesienie do komiksu, który jest wyraźnie innym medium, rodzi wiele trudności. Jednak autorka radzi sobie z nimi z podziwu godną determinacją. Obracając się w młodej jeszcze dyscyplinie nauki o komiksie, Tuszyńska wykazuje doskonałą orientację w temacie (jej bibliografia liczy blisko 400 pozycji!) i zadziwiającą wrażliwość na zależności i sprzeczności rodzące się w ramach nauki o komiksie. Radzi sobie, odrzucając koncepcje, które nie wytrzymują próby, a także przedstawiając alternatywne, autorskie modele teoretyczne.
Wszystko to sprawia, że „Narracja w powieści graficznej” staje się fascynującą przygodą intelektualną. Trzeba jednak zaznaczyć, że naukowa precyzja i skomplikowana terminologia utrudniają odbiór tej książki czytelnikowi niefachowemu. Tuszyńska nie wydaje się zainteresowana przybliżaniem omawianych przez siebie kwestii odbiorcy popularnemu, pisze wyraźnie z myślą o odbiorcach akademickich. Nie jest to wada, o ile nie oczekujemy popularnej wykładni trudnych zagadnień. To rozwiązanie – wierzę, że świadomie przyjęte – pozwala za to na bardziej wnikliwe analizy i głębsze rozważania metodologiczne. Mając na względzie, że „Narracja w powieści graficznej” to książka naukowa, trzeba przyznać, że w wyznaczonych sobie ramach Tuszyńska spisuje się świetnie, a jej publikacja jest wyczerpująca, interesująca i intelektualnie stymulująca.
Plusy:
  • wysokie zdyscyplinowanie naukowe
  • imponująca erudycja
  • autorskie modele rzucające wyzwanie dotychczasowym badaniom
  • praktyczne ilustracje teoretycznych rozważań
Minusy:
  • w zasadzie tylko dla akademickiego odbiorcy
  • książka zawiera 36 graficznych ilustracji (przy 400 stronach tekstu), warto byłoby wzbogacić ją o więcej
koniec
1 września 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

PRL w kryminale: W kamienicy na Złotej
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

W 1957 roku, na fali październikowej „odwilży”, swój powieściowy debiut opublikowała – dotychczas zajmująca się głównie dziennikarstwem – Anna Kłodzińska (w tym momencie miała już czterdzieści dwa lata). Wtedy nikt jeszcze nie mógł przewidywać, że za sprawą książki „Śledztwo prowadzi porucznik Szczęsny” na literacką scenę wkroczy jedna z najbardziej znanych postaci peerelowskiej literatury kryminalnej.

więcej »

Destrukcyjne układy
Joanna Kapica-Curzytek

11 IV 2024

W czeskiej powieści kryminalnej „Pięć martwych psów” najważniejsze są zwierzęta, i to nie tylko te tytułowe. Zespół śledczych z Ołomuńca musi poradzić sobie z trudnym zadaniem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Powrót do korzeni
— Aleksander Krukowski

Nie rdzewieje
— Aleksander Krukowski

Kiedy sprawy przybierają poważny obrót
— Aleksander Krukowski

I’m gonna send him to outer space…
— Aleksander Krukowski

…nie rozbawi
— Aleksander Krukowski

Blask na wschodzie?
— Aleksander Krukowski

Czasem lepiej stracić nadzieję
— Aleksander Krukowski

Kropki i kreski
— Aleksander Krukowski

Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski

O rzeczach silniejszych niż śmierć
— Aleksander Krukowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.