Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ali Smith
‹Jesień›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJesień
Tytuł oryginalnyAutumn
Data wydania2 września 2020
Autor
PrzekładJerzy Kozłowski
Wydawca W.A.B.
CyklPory Roku
ISBN978-83-280-6016-6
Format304s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekmainstream
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Najgorsza z epok
[Ali Smith „Jesień” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Jesień”, tocząca się w burzliwym czasie brytyjskiego Brexitu, urzeka subtelnością, lekkością, ale też i głębią refleksji o tożsamości, upływie czasu i relacjach między ludźmi.

Joanna Kapica-Curzytek

Najgorsza z epok
[Ali Smith „Jesień” - recenzja]

„Jesień”, tocząca się w burzliwym czasie brytyjskiego Brexitu, urzeka subtelnością, lekkością, ale też i głębią refleksji o tożsamości, upływie czasu i relacjach między ludźmi.

Ali Smith
‹Jesień›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJesień
Tytuł oryginalnyAutumn
Data wydania2 września 2020
Autor
PrzekładJerzy Kozłowski
Wydawca W.A.B.
CyklPory Roku
ISBN978-83-280-6016-6
Format304s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekmainstream
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Powieść szkockiej pisarki Ali Smith znalazła się w finale nagrody Bookera w 2017 roku i jest pierwszą z czterotomowego cyklu obejmującego cztery pory roku. Wszystkie po angielsku się już ukazały, miejmy nadzieję, że i polscy czytelnicy doczekają się ich edycji. „Jesień”, napisana krótko po brytyjskim referendum w sprawie wyjścia z Unii Europejskiej nazywana jest pierwszą powieścią „post-brexitowską”. Polityka, choć jest tu obecna, nie jest w tej powieści najważniejsza.
Trzydziestokilkuletnia Elisabeth regularnie odwiedza Daniela w domu opieki. Daniel ma już 101 lat, jest autorem piosenek (wiele z nich to przeboje). Młoda kobieta zna go od dziecka – byli sąsiadami, a mężczyzna był dla niej przewodnikiem po świecie dorosłych. Zastąpił jej ojca, którego nie znała. Matka Elisabeth nie akceptowała tych kontaktów, podejrzewając, że Daniel „prawdopodobnie jest gejem”. Poza tym dziewczynki nie przyjaźnią się przecież „w ten sposób” ze starszymi mężczyznami.
A jednak przyjaźń Elisabeth i Daniela wymyka się wszelkim stereotypom i jest dla Elisabeth jedną z najlepszych rzeczy, która wydarzyła się w jej dzieciństwie. Starszy sąsiad poświęcał jej czas, traktował ją z wyrozumiałością i cierpliwie słuchał. Ich rozmowy wzruszają, budzą nadzieję. Dzięki Danielowi Elisabeth rozwija swoje artystyczne zainteresowania, rozpoczyna studia na historii sztuki i jest obecnie wykładowczynią na uczelni. Wychowując się w rodzinnym domu, nie miałaby takich aspiracji.
Daniel wraca pamięcią do lat swojej młodości. Jego wspomnienia są oniryczne, jakby za mgłą, egzystuje on w zawieszeniu i bezczasie. Już sam początek powieści zdradza nam ten jedyny w swoim rodzaju nastrój i koloryt jego myśli. Ali Smith pisze z dużą dozą subtelności i lekkości: proza nie przytłacza, ale ma się wrażenie, że porywa nas na skrzydłach. Jest ulotna, a jednocześnie zapada głęboko i budzi emocje. Gdy Elisabeth odwiedza Daniela w domu opieki, mężczyzna przeważnie śpi. Ale to jej nie przeszkadza: poświęca mężczyźnie swój czas tak samo, jak on dawniej – jej. Czas – to najcenniejsze w relacji z drugą osobą, coś, co możemy dawać innym.
Wszystko to dzieje się w czasie Brexitu: „Była to najgorsza z epok, była to najgorsza z epok. Znowu”, tak rozpoczyna się „Jesień”. Powieść staje się zatem swoistą kroniką nowych, nieznanych jeszcze czasów; świadectwem rozpadu, narastania wielogłosu, który nie jest dialogiem. To drugi biegun międzyludzkich relacji: wykluczenie i brak akceptacji. Jakże odmienny od tego, co łączy Elisabeth i Daniela. „Panuj, Brytanio, nad falami. Najpierw dorwiemy Polaczków. Potem dorwiemy muzlimów. Potem dorwiemy Cyganów, a potem pedałów”. Recepta na „porządek z linijką w ręku” w kraju jest jasna i prosta. Nikt nie słucha, mówią wszyscy. Kraj się chwieje.
Jest jeszcze jedna bohaterka „Jesieni”. To Pauline Boty, jedna z ważnych postaci brytyjskiego pop-artu, tworząca dowcipne, dynamiczne kolaże, często przełamujące konwencję. Artystka zmarła przedwcześnie w 1966 roku i została niemal zapomniana. Była jednym z nielicznych kobiet tworzących sztukę w tym stylu.
Kłębią się myśli, marzenia, wspomnienia, ale podcinają ludziom skrzydła niepokój i brak stabilizacji – tylko pory roku niezmiennie, jedna po drugiej, przychodzą i odchodzą.
koniec
6 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pozorna śmierć
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Oblicza strachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Smutki i radości
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.