Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wojciech Mann, Katarzyna Kubisiowska
‹Głos›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGłos
Data wydania14 października 2020
Autorzy
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-6106-8
Format310s. 145×210mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

O wewnętrznej wolności
[Wojciech Mann, Katarzyna Kubisiowska „Głos” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Z dystansem, humorem, ale bez nadmiernego odsłaniania swojej prywatności – taki jest legendarny dziennikarz, autor kultowych radiowych audycji, w książce „Głos. Wojciech Mann w rozmowie z Katarzyną Kubisiowską”.

Joanna Kapica-Curzytek

O wewnętrznej wolności
[Wojciech Mann, Katarzyna Kubisiowska „Głos” - recenzja]

Z dystansem, humorem, ale bez nadmiernego odsłaniania swojej prywatności – taki jest legendarny dziennikarz, autor kultowych radiowych audycji, w książce „Głos. Wojciech Mann w rozmowie z Katarzyną Kubisiowską”.

Wojciech Mann, Katarzyna Kubisiowska
‹Głos›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGłos
Data wydania14 października 2020
Autorzy
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-6106-8
Format310s. 145×210mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jego rozmówczyni nie boi się trudnych wyzwań. Dziennikarka „Tygodnika Powszechnego”, jest także autorką kilku książek. Wśród nich jedna z najgłośniejszych: „Pilch w sensie ścisłym”, biografia pisarza, u którego szczególnie trudno było oddzielić fakty od świadomej autokreacji.
Spotkanie z Wojciechem Mannem okazało się dla Katarzyny Kubisiowskiej nie mniej trudne. Już w jej wstępie czytamy o „uprzejmej rezerwie” i „ubieraniu emocji w garnitur dobrze skrojonej anegdoty”. Czy poza tym nie jest tak, że znany radiowiec większość rzeczy już o sobie powiedział – by wspomnieć na przykład „RockMann czyli jak nie zostałem saksofonistą” (Wyd. Znak, 2010)? Ale, po pierwsze, to było dziesięć lat temu. Po drugie, taka jest rola dziennikarzy: nie przejmować się zdystansowaniem rozmówców, nie dać się zbić z tropu, dociekać i drążyć, szukać nowych wątków i opowieści. Z jakim efektem to się udało Katarzynie Kubisiowskiej – ocenią czytelnicy.
Osobiście jestem zdania, że pod wieloma względami „Głos” jest wywiadem-rzeką, jakich wiele. Tematy nie wychodzą poza utarte szlaki dzieciństwa, młodości, wspomnień związanych z latami pracy w radiu, okresu zawodowej aktywności, a także muzycznych pasji i rodziny (słyszymy także w kilku miejscach głos żony Ewy; bardzo dużo – może nawet aż za dużo – przeczytamy o synu Marcinie). Wojciech Mann za to pięknie opowiada o swoich przodkach, wspomina także swojego ojca Kazimierza, który był malarzem, zajmował się też grafiką i sztuką użytkową. Dla tych, którzy wcześniej być może sięgnęli po książkę Wojciecha Manna „Artysta. Opowieść o moim ojcu” (Wyd. Znak, 2018), wywiad będzie swoistym przypomnieniem tego, co najważniejsze, ale nie powinien zaskoczyć tych, którzy tę publikację znają.
Wojciech Mann, wspominając swoją przeszłość, ma dar przywoływania atmosfery dawnych lat, to wielka zaleta „Głosu”. Powracamy do dawnych czasów, i to nie tylko w Polsce, albowiem Wojciech Mann wspomina też wojaże za żelazną kurtynę (tchnące swoistą egzotyką, ponieważ nie było tak rozwiniętej komunikacji, jak obecnie). Mało tego, w latach 70. XX wielu podjął nawet pracę w genewskim biurze ONZ! Jednak na pytanie „co pan robił w ONZ-ecie?” odpowiada z wdziękiem: „Właściwie nie wiem”. Czytamy też o nielegalnym przebywaniu na terytorium Kanady… Wojciech Mann ma też na swoim koncie występy w telewizji, o czym również dowiemy się więcej. Jest także tłumaczem i autorem tekstów piosenek, także angielskojęzycznych.
A czy pisał wiersze? „I tak, i nie”, odpowiada Mann. I z tym wywiadem jest tak, jak to u pana Wojciecha: jest humor i dystans, ale wiele rzeczy trzeba wyczytać między wierszami, dopowiedzieć sobie, wychwycić aluzję, ironię, dostrzec (choć w tekście to trudne) mrugnięcie okiem i wyobrazić sobie ton głosu. Kto zna Wojciecha Manna – świetnie wie, jak odbierać to, co mówi. Jednak odnoszę wrażenie, że takich „momentów”, smaczków, delikatnych „dotknięć” nie jest w książce zbyt wiele. To może fanów trochę rozczarować, choć z drugiej strony – również zmobilizować, aby wszystko dokładnie wychwycić i odpowiednio odczytać.
„Głos” pod jednym względem jest wyjątkowy: powstawał w okresie dla Wojciecha Manna znamiennym pod względem zawodowym i jest ciekawym, bezpośrednim zapisem rodzącej się historii. Gdy Katarzyna Kubisiowska rozpoczęła z nim pracę, był jeszcze dziennikarzem radiowej „Trójki” (w publicznym radiu od ponad pół wieku). Odszedł w marcu 2020 roku, w proteście przeciwko zwolnieniu ze stacji współautorki jego audycji Anny Gacek. Później nastąpił czas rozmów Kubisiowskiej z Mannem bezrobotnym. A od lipca 2020 dziennikarka rozmawiała już z dziennikarzem prowadzącym audycje w Radiu Nowy Świat. Jakby mało było zawodowych zawirowań, rozmowy do książki od marca toczyły się zdalnie, ze względu na pandemię.
Te wydarzenia zajmują w książce stosunkowo niewiele miejsca. Ale to nie znaczy, że zupełnie brak tutaj komentarzy dotyczących obecnej sytuacji i kondycji radia oraz naszego kraju. Dowiemy się na przykład, kiedy Wojciech Mann napije się whisky niezależnie od swojego stanu zdrowia… Wywiad-rzekę Katarzyny Kubisiowskiej z nim można odczytać jako próbę zdefiniowania przyzwoitości i wolności, rozumianej w wielu aspektach. A przede wszystkim – wolności wewnętrznej, której bohaterowi tej publikacji nigdy nie brakowało i nie brakuje.
koniec
28 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Grudzień 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka

Żelazny karzeł i jego drużyna
— Konrad Wągrowski

Zwierzenia Manniaka
— Jędrzej Burszta

Tegoż autora

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Oblicza strachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Smutki i radości
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.