Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Dolores Redondo
‹Kształt serca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKształt serca
Tytuł oryginalnyLa cara norte del corazón
Data wydania25 listopada 2020
Autor
PrzekładIwona Michałowska-Gabrych
Wydawca Mova
ISBN978-83-66654-80-8
Format608s. 150×225mm
Cena44,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Według powtarzalnego klucza
[Dolores Redondo „Kształt serca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Kształt serca”, thriller hiszpańskiej autorki Dolores Redondo rozgrywający się podczas huraganu Katrina w Nowym Orleanie porywa epickim rozmachem i budzi grozę odkrywaniem mrocznych miejsc ludzkiej psychiki.

Joanna Kapica-Curzytek

Według powtarzalnego klucza
[Dolores Redondo „Kształt serca” - recenzja]

„Kształt serca”, thriller hiszpańskiej autorki Dolores Redondo rozgrywający się podczas huraganu Katrina w Nowym Orleanie porywa epickim rozmachem i budzi grozę odkrywaniem mrocznych miejsc ludzkiej psychiki.

Dolores Redondo
‹Kształt serca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKształt serca
Tytuł oryginalnyLa cara norte del corazón
Data wydania25 listopada 2020
Autor
PrzekładIwona Michałowska-Gabrych
Wydawca Mova
ISBN978-83-66654-80-8
Format608s. 150×225mm
Cena44,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Autorka jest w Polsce znana – ma na swoim koncie dobrze u nas przyjęty cykl „Dolina Baztán” (składający się z tomów: „Niewidzialny strażnik”, „Świadectwo kości” oraz „Ofiara dla burzy”- wszystkie tomy ukazały się parę lat temu dzięki Wydawnictwu Czarna Owca). Obecnie otrzymujemy „Kształt serca”, który jest prequelem do tej trylogii. Mamy tę samą bohaterkę, Amaię Salazar – tutaj dwudziestopięcioletnią, stawiającą swoje pierwsze kroki w zawodzie agentki śledczej.
Jest rok 2005. Wywodząca się z prowincji Nawarra w Hiszpanii Amaia uczestniczy w programie wymiany dla funkcjonariuszy policji Europolu w akademii FBI w Stanach Zjednoczonych. Zadaniem testowym dla uczestników jest analiza prawdziwego przypadku seryjnego mordercy, którego zabójstwa rodzin układają się w pewien charakterystyczny wzorzec. Już od samego początku Amaia wyróżnia się przenikliwością, wyobraźnią i umiejętnością kojarzenia faktów. Zabójca, jak się szybko okazuje, dokonuje swoich czynów podczas wielkich klęsk żywiołowych. Wybiera swoje ofiary według powtarzalnego klucza.
Według prognoz meteorologicznych na wielki kataklizm zanosi się w Nowym Orleanie w stanie Luizjana. Tam też udaje się Amaia wraz z ekipą śledczych. Czy po przejściu huraganu Katrina zdołają zapobiec kolejnemu morderstwu? Śledztwo toczy się na wielu frontach – nie zawsze sprawnie, bo wspólnym działaniom towarzyszy rywalizacja.
Mamy w „Kształcie serca” świetnie zarysowane szerokie tło narastającej katastrofy naturalnej, wiatr przybiera na sile, żywioł staje się coraz groźniejszy. Powieść przynosi nam także obraz miasta w obliczu zagrożenia: ewakuacje i akcje pomocy, ale pokazana jest także frustracja i złość mieszkańców, skarżących się na zbyt wolno nadchodzący ratunek. Buduje to szczególnie dramatyczną scenerię. Na końcu powieści autorka zaznacza, że powieściowe rozmowy telefoniczne z centrum alarmowym zostały rzeczywiście przeprowadzone przez operatorów numeru alarmowego podczas huraganu Katrina.
Wielki dramat rozgrywa się także w sercu Amai. Podczas pracy w USA otrzymuje ona wiadomość o śmierci ojca. W retrospekcjach wraz z nią przeżywamy dzieciństwo, pełne traum i nie do końca wyjaśnionych zjawisk. To szczególnie mroczne i ponure fragmenty, w których zawiera się cała gorycz i ból odrzucenia dziecka przez matkę. Z pewnością portret agentki śledczej Salazar, nakreślony w trylogii, będzie teraz pełniejszy i ciekawszy.
„Kształt serca” ma jeszcze jeden wielki atut: to bardzo twórcze i ze wszech miar udane połączenie elementów mitologii baskijskiej z religiami mieszkańców Luizjany. Są nawiązania do kultu wudu, a thriller chwilami przechodzi w horror za sprawą nawiązań do postaci zombie. Obok zagadki seryjnych morderstw policjanci rozwiązują po drodze jeszcze inne tajemnice. Można za sprawą tych przypadków przekonać się, jak bardzo ludzka psychika potrafi być mroczna i groźna dla innych.
Miałabym do autorki zastrzeżenie jedynie co do finału powieści. W „Kształcie serca” przez cały czas pokazana jest ścisła współpraca pomiędzy agentami, prowadząca do rozwiązania zagadki morderstw. Niezależnie od tego, na jakim odcinku – pracują razem i wspierają się, nawet w obliczu utrudnionej komunikacji telefonicznej z racji huraganu. Tymczasem nagle w finale Amaia Salazar stawia czoło niebezpieczeństwu w osamotnieniu, bez jakiejkolwiek osłony i wsparcia ze strony kolegów. To w kontekście całej powieści (a także tego, że hiszpańska agentka z założenia wspiera tu tylko amerykańskich śledczych, nie mając wszystkich uprawnień) jest mocno wydumane, razi i naprawdę trudno usprawiedliwić to konwencją.
Chciałabym w tym miejscu bardzo pochwalić świetne tłumaczenie Iwony Michałowskiej-Gabrych. Jest precyzyjne, w każdym szczególe dopracowane i poprawne, dzięki czemu powieść czyta się jednym tchem i z prawdziwą czytelniczą przyjemnością.
koniec
16 lutego 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Gdy zawodzi dorosły
Joanna Kapica-Curzytek

18 IV 2021

„Reguły dla dziewczyn” opisują dramatyczne zderzenie się nastolatki z regułami świata dorosłych.

więcej »

Pięć razy Strugaccy
Miłosz Cybowski

17 IV 2021

„Piknik na skraju drogi i inne utwory” zawiera, poza tytułową powieścią, dokładnie cztery inne historie autorstwa Arkadija i Borisa Strugackich. Nie wszystkie przetrwały próbę czasu, nie wszystkie ukryte w nich znaczenia łatwo dziś odczytać, ale nie powinno nas to powstrzymywać przed lekturą.

więcej »

PRL w kryminale: Dziki Zachód w Bagniskach
Sebastian Chosiński

16 IV 2021

Obecność Józefa Hena w rubryce „PRL w kryminale” może być pewnym zaskoczeniem. Wszak nie jest to autor kojarzony z „powieścią milicyjną”. A jednak zdarzyło mu się wydać przynajmniej jedną powieść, w której wątek detektywistyczny odgrywa niebagatelną rolę. To opublikowana pierwotnie w 1972 roku, a wznowiona przed kilkoma tygodniami „Twarz pokerzysty”.

więcej »

Polecamy

„Sen bowiem jest istnością też…”

Na rubieżach rzeczywistości:

„Sen bowiem jest istnością też…”
— Marcin Knyszyński

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Cień nieuchronnego kresu
— Joanna Kapica-Curzytek

Wyjątkowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Co przydałoby się wiedzieć?
— Joanna Kapica-Curzytek

Co lepsze: książka czy filmowa adaptacja?
— Joanna Kapica-Curzytek

Trzy, dwa, jeden – jesteś!
— Joanna Kapica-Curzytek

Top modelki
— Joanna Kapica-Curzytek

Zwierzę domowe, które łapie myszy
— Joanna Kapica-Curzytek

Wydarzyło się na odwrót
— Joanna Kapica-Curzytek

Pozorna śmierć
— Joanna Kapica-Curzytek

Łatwiej dostać się na Harvard
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.