Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ali Smith
‹Zima›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZima
Tytuł oryginalnyWinter
Data wydania27 stycznia 2021
Autor
PrzekładJerzy Kozłowski
Wydawca W.A.B.
CyklPory Roku
ISBN978-83-280-8495-7
Format336s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekmainstream
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pozorna śmierć
[Ali Smith „Zima” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zima”, drugi tom cyklu Ali Smith „Pory roku”, to inspirowane twórczością między innymi Szekspira i Dickensa wariacje na temat przemijania oraz wyjątkowości ludzkiego istnienia.

Joanna Kapica-Curzytek

Pozorna śmierć
[Ali Smith „Zima” - recenzja]

„Zima”, drugi tom cyklu Ali Smith „Pory roku”, to inspirowane twórczością między innymi Szekspira i Dickensa wariacje na temat przemijania oraz wyjątkowości ludzkiego istnienia.

Ali Smith
‹Zima›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZima
Tytuł oryginalnyWinter
Data wydania27 stycznia 2021
Autor
PrzekładJerzy Kozłowski
Wydawca W.A.B.
CyklPory Roku
ISBN978-83-280-8495-7
Format336s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena49,99
Gatunekmainstream
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Tetralogię szkockiej pisarki otwierała „Jesień”, akcentująca tematy tożsamości, upływu czasu i relacji między ludźmi. Znalazła się w finale nagrody Bookera w 2017 roku. Obecnie, po czterech latach od publikacji w oryginale, polscy czytelnicy dostają „Zimę”. Pod względem fabuły oraz bohaterów ta książka nie wiąże się z poprzednim tomem, można po nią sięgnąć także nie znając „Jesieni”.
Proza ma niezwykły, subtelny koloryt – to półmrok wczesnego zimowego poranka, ściszone dźwięki z rzadka przerywające ciszę. Kryształki śniegu fruwające w powietrzu. Zima, taka jaka przychodzi od zawsze. Ale upływające lata przynoszą ze sobą coś nowego – oddaliły od siebie ludzi. Nie ma między nimi relacji, są transakcje. Są dziwnie mówiący do klientów pracownicy banku. Albo samoobsługowe maszyny w supermarkecie zamiast personelu. Nic już nie jest takie jak kiedyś. „Umarło bardzo wiele rzeczy”, jak czytamy na samym początku powieści.
„Zacznijmy od tego, że Bóg umarł” – już to pierwsze jej zdanie nawiązuje do najsłynniejszego zimowego utworu literatury anglojęzycznej, jakim jest „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa. W „Zimie” jest „postmilenijny wigilijny poranek w epoce globalnego ocieplenia”. Sophia mieszka samotnie, oczekuje odwiedzin syna z narzeczoną. Na razie towarzystwa dotrzymuje jej bezcielesna głowa dziecka, absorbując wszystkie jej myśli. Poznajemy przeszłość Sophii. Okazuje się, że kobieta ma jeszcze siostrę Iris, ale nie miały ze sobą kontaktu od trzydziestu lat.
Obie nie mogłyby być bardziej różne od siebie. Sophia to kobieta interesu, zarabiała pieniądze już na studiach. Iris to aktywistka, od lat biorąca udział w protestach i manifestacjach. Nawet teraz, mimo dojrzałego wieku, nie ma ustabilizowanego życia. Pomieszkuje w squatach, nie odwiedza członków swojej rodziny. Ale na święta ma miejsce coś zaskakującego: została wezwana (nawet nie to, że zaproszona) do domu Sophii – bez wahania zostawia wszystko i przyjeżdża.
U matki zjawia się także syn Art. Miała z nim przyjechać narzeczona Charlotte, ale zamiast niej mężczyzna zaprasza na ten wyjazd przypadkowo spotkaną młodą kobietę, Lux. W języku łacińskim imię to oznacza światło – i rzeczywiście towarzyszka Arta jest uosobieniem nadziei, symbolem wychodzenia z mroku i uzdrowienia trudnych relacji między ludźmi. Wielka Brytania jest jej przybraną ojczyzną. Lux przyjechała tutaj ze względu na fascynację twórczością Szekspira.
Utwór „Jesień” nazwano „pierwszą postbrexitowską powieścią”. „Zima” także nawiązuje do tego przełomowego wydarzenia z historii Wielkiej Brytanii, nazwanego też „procesem odzyskiwania kontroli”. Mamy tutaj jego bilans, dokonywany przez autorkę także przez pryzmat problemu globalnej migracji i uchodźców, poszukujących bezpiecznego schronienia przed wojnami. Ali Smith zadaje tutaj szereg ważnych pytań dotyczących kondycji naszej planety i jej permanentnie nierozwiązywalnych problemów.
„Zima” to powieść wielowymiarowa, mnóstwo tu ukrytych literackich i popkulturowych tropów. Jeśli miałabym wybrać jakiś klucz do prozy Ali Smith, posłużyłabym się psychologiczną teorią Gestalt, akcentującą powiązania między fragmentaryzacją życia psychicznego człowieka a dążeniem do jego integralności. Z punktu widzenia chwili obecnej wszystko jest istotne: drobne okruchy emocji, impresje umysłu, delikatne bodźce kształtują osobę jako niepowtarzalną, wyjątkową jednostkę oraz mają wpływ na jej relacje z innymi. W powieści Ali Smith zostało to pokazane w mistrzowski sposób. Siostry Sophia i Iris żyją z pozoru z dala od siebie, bez wzajemnego kontaktu, ale są mocno ze sobą związane. Art i Lux są niby razem, ale to obcy dla siebie ludzie, osobni. Nieprzypadkowo mamy również w powieści odniesienia do „Cymbelina” Szekspira, bardzo nieoczywistego utworu. Pierwotnie był umieszczony w tomie tragedii, dzisiaj uznawany jest za komedię.
„Nie lękaj się żaru słońca ni zimowych burz”, czytamy w „Cymbelinie” (tłumaczenie: Zofia Siwicka). Zima to śmierć, ale tylko pozorna. Nie jest ostateczna, bo po niej nadchodzi wiosna i wszystko się ponownie odradza.
koniec
17 marca 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Najgorsza z epok
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Oblicza strachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Smutki i radości
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.