Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Julia Quinn
‹Bridgertonowie. Mój książę›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBridgertonowie. Mój książę
Tytuł oryginalnyThe Duke and I
Data wydania5 stycznia 2021
Autor
PrzekładWiesław Lipowski, Katarzyna Krawczyk
Wydawca Zysk i S-ka
CyklBridgertonowie
ISBN978-83-8202-127-1
Format480s. 140×205mm
Cena39,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Co lepsze: książka czy filmowa adaptacja?
[Julia Quinn „Bridgertonowie. Mój książę” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieść Julii Quinn „Bridgertonowie. Mój książę” ukazała się po raz pierwszy ponad dwadzieścia lat temu. Jej wznowienie zawdzięczamy niedawnej ekranizacji w formie serialu.

Joanna Kapica-Curzytek

Co lepsze: książka czy filmowa adaptacja?
[Julia Quinn „Bridgertonowie. Mój książę” - recenzja]

Powieść Julii Quinn „Bridgertonowie. Mój książę” ukazała się po raz pierwszy ponad dwadzieścia lat temu. Jej wznowienie zawdzięczamy niedawnej ekranizacji w formie serialu.

Julia Quinn
‹Bridgertonowie. Mój książę›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBridgertonowie. Mój książę
Tytuł oryginalnyThe Duke and I
Data wydania5 stycznia 2021
Autor
PrzekładWiesław Lipowski, Katarzyna Krawczyk
Wydawca Zysk i S-ka
CyklBridgertonowie
ISBN978-83-8202-127-1
Format480s. 140×205mm
Cena39,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Książka jest pierwszą z serii dziewięciu tomów historii rodziny Bridgertonów. Każda część skupia się na losach innej osoby z rodu, składającego się z ośmiorga rodzeństwa i ich owdowiałej matki. Ostatni, dziewiąty tom jest swoistą literacką grą, zawierającą zestawienie alternatywnych zakończeń poszczególnych historii. W niniejszym wydaniu powieści jej „drugi epilog” został zamieszczony.
Seria nawiązuje do popularnego w literaturze anglosaskiej nurtu romansu z okresu regencji (zwanego po angielsku Regency romance). To w Wielkiej Brytanii lata 1811-1820, okres panowania Jerzego IV w zastępstwie jego ojca (ze względu na chorobę umysłową Jerzego III). To czas bardzo dynamicznego rozwoju kultury, sztuki i architektury na Wyspach Brytyjskich oraz okres intensywnych zmian społecznych i ekonomicznych, nie bez powodu nazywany mini-Renesansem.
W literaturze brytyjskiej do dzisiaj chętnie wraca się do tej epoki, stanowiącej wyjątkowo malowniczą scenerię szczególnie dla powieści o miłości. Portretuje się w nich życie klasy wyższej, podkreśla znaczenie konwenansów i dobrego wychowania, szeroko zakrojone jest obyczajowe tło: przyjęcia, bale, wyjścia do opery, przejażdżki karocą, polowania. Zawieranie związków małżeńskich traktowane jest jak ekonomiczna inwestycja w ramach obowiązujących norm społecznych. Miłość, rzecz jasna, stanowi „nieprzewidzianą komplikację”, a także pretekst, by pokazać (najczęściej) główną bohaterkę jako postać nietuzinkową, samodzielnie myślącą i podejmującą decyzje wbrew konwenansom (idącą „za głosem serca”).
To właśnie do tej konwencji nawiązuje powieść „Bridgertonowie. Mój książę”. Mamy tutaj dwoje wyrazistych bohaterów: rezolutną Daphne i Simona, naznaczonego trudnym dzieciństwem. Oboje szczególnie mocno odczuwają społeczną presję. Daphne jest debiutantką, a zatem oczekuje się od niej szybkiego zamążpójścia (oraz zdobycia przy tym „dobrej partii”). Nie jest jej łatwo, by cokolwiek zrobić po swojemu, ponieważ ma trzech nadopiekuńczych starszych braci, a także ostro ją oceniające młodsze rodzeństwo. Simon ze względu na przeszłość nie planuje w najbliższym czasie ożenku ale nie dają mu spokoju matki panien na wydaniu… Dwójka głównych bohaterów zawiera więc między sobą pewien sekretny układ i mają nadzieję, że dzięki temu uzyskają choć trochę wolności i niezależności.
To całkiem niezły i obiecujący początek intrygi, który daje autorce spory potencjał. Niestety, pozostał on w większości niewykorzystany. Brakuje tutaj szerszego obyczajowego tła – wyjątkiem jest do pewnego stopnia tylko bal, opisany na początku powieści. Słabo pod względem psychologicznym pokazane są postacie, mało wyraziste są te drugoplanowe. Akcja nie jest szczególnie wartka, ponieważ autorka skupiła się (w moim odczuciu nadmiernie) na dialogach. Wszyscy tutaj rozmawiają; i mówią bardzo dużo, przy czym ta słowna szermierka w większości pozostaje pusta i nie wnosi do powieści niczego istotnego. Jedyną dobrą rzeczą, którą można powiedzieć jest to, że można tutaj znaleźć przebłyski humoru. Gdyby wybrzmiało to w powieści pełnym głosem, czytelnicy mieliby przednią zabawę! Niezłe są fragmenty kroniki towarzyskiej, którą zaczytują się wszyscy i zastanawiają, kto kryje się pod tym ciętym piórem.
Pod koniec książki autorka próbuje skręcić w stronę erotyki i na niej się koncentruje, ale trzeba przyznać, że efekt nie jest najlepszy. Zamiast erotyzmu (który przecież może być w beletrystyce pięknie i artystycznie opisany) mamy tu raczej skupienie się na poszczególnych aspektach fizjologii. Chwilami mocno brakuje tu finezji.
Powieść „Bridgertonowie. Mój książę” ukazała się w oryginale ponad dwadzieścia lat temu, w Polsce wydano ją po raz pierwszy w 2010 roku (nakładem Wydawnictwa Amber). Wtedy przeszła raczej bez echa. Zastanawiam się, czy doczekalibyśmy się wznowienia tego tytułu, gdyby nie jego głośna ekranizacja? Z pewnością najczęstszym powodem, z którego sięgniemy po tę książkę będzie ciekawość, czy lektura okaże się lepsza niż filmowa adaptacja. Odpowiedź pozostawiam czytelnikom.
koniec
29 marca 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

PRL w kryminale: W kamienicy na Złotej
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

W 1957 roku, na fali październikowej „odwilży”, swój powieściowy debiut opublikowała – dotychczas zajmująca się głównie dziennikarstwem – Anna Kłodzińska (w tym momencie miała już czterdzieści dwa lata). Wtedy nikt jeszcze nie mógł przewidywać, że za sprawą książki „Śledztwo prowadzi porucznik Szczęsny” na literacką scenę wkroczy jedna z najbardziej znanych postaci peerelowskiej literatury kryminalnej.

więcej »

Destrukcyjne układy
Joanna Kapica-Curzytek

11 IV 2024

W czeskiej powieści kryminalnej „Pięć martwych psów” najważniejsze są zwierzęta, i to nie tylko te tytułowe. Zespół śledczych z Ołomuńca musi poradzić sobie z trudnym zadaniem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Oblicza strachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Smutki i radości
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.