Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Caroline Bernard
‹Frida Kahlo i kolory życia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrida Kahlo i kolory życia
Tytuł oryginalnyFrida Kahlo und die Farben des Lebens
Data wydania14 kwietnia 2021
Autor
PrzekładEmilia Skowrońska
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-7936-0
Format352s. 135×208mm
Cena42,99
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, historyczna
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Kobieta z krwi i kości
[Caroline Bernard „Frida Kahlo i kolory życia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Frida Kahlo i kolory życia” to powieść o słynnej meksykańskiej malarce, której całe życie było nierozerwalnie połączone ze sztuką.

Joanna Kapica-Curzytek

Kobieta z krwi i kości
[Caroline Bernard „Frida Kahlo i kolory życia” - recenzja]

„Frida Kahlo i kolory życia” to powieść o słynnej meksykańskiej malarce, której całe życie było nierozerwalnie połączone ze sztuką.

Caroline Bernard
‹Frida Kahlo i kolory życia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrida Kahlo i kolory życia
Tytuł oryginalnyFrida Kahlo und die Farben des Lebens
Data wydania14 kwietnia 2021
Autor
PrzekładEmilia Skowrońska
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-7936-0
Format352s. 135×208mm
Cena42,99
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, historyczna
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jak się wydaje, popularność Fridy Kahlo (1907 – 1954) nie słabnie z upływem czasu. Coraz lepiej widać także, że jej twórczość w wielu aspektach wyprzedzała swoją epokę. Sama malarka stała się już ikoną popkultury, inspirując kolejne pokolenia artystek i artystów. Jeszcze za życia tworzyła swoją legendę. Tytuł i podtytuł powieści „”Frida Kahlo i kolory życia. Miłość, namiętność, sztuka” okazuje się bardzo trafny: akcentuje to, czego w życiu artystki było najwięcej. Było tam miejsce na wielkie, namiętne uczucie, wybitną twórczość, ale i fizyczne cierpienie, z którym ustawicznie zmagała się Frida Kahlo.
Caroline Bernard to pseudonim niemieckiej pisarki (urodzonej w 1961 roku) Tani Schlie. Ma ona już na swoim koncie kilkanaście książek, napisanych także także pod nazwiskiem Greta Hansen. Warto przypomnieć, że nie ona pierwsza zafascynowała się postacią Fridy Kahlo. Wcześniej ukazywały się (także u nas) książki o meksykańskiej artystce, jak na przykład album połączony z biografią: „Frida Kahlo prywatnie” pióra Suzanne Barbezat czy powieść pt. „Frida”, której autorką jest Bárbara Mujica.
„Frida Kahlo i kolory życia”, choć dosyć wybiórczo opisuje epizody z życia malarki, pozwala nam dobrze poznać jej osobowość, relacje z innymi oraz podejście do twórczości. Meksykańska artystka została tutaj sportretowana jako dotknięta ludzkim nieszczęściem. Przebyte w dzieciństwie polio pozostawiło u niej ślad w postaci trwałej niepełnosprawności, dodatkowo pogłębionej za sprawą ciężkiego wypadku autobusowego, któremu uległa w wieku osiemnastu lat – czyli na progu dorosłości. Ale przez to tym bardziej była osobą pragnącą żyć pełnią życia, przede wszystkim nie chciała rezygnować z prawdziwej miłości.
Znalazła ją w osobie Diego Rivery, uznanego już wtedy artysty, starszego od niej o 21 lat. Została jego drugą żoną, ale musiała nauczyć się akceptować jego chroniczną wręcz niewierność. Małżeństwo było nad wyraz burzliwe – co nie do końca zostało tutaj pokazane. Caroline Bernard pokazuje tu idealistyczny i dosyć uładzony (by nie rzec – sielankowy) obraz ich związku, który w rzeczywistości przeżywał spektakularne wzloty i upadki. Prawdą jest jednak to, że Diego był dla Fridy całym światem, inspirował ją i wspierał w pracy artystycznej. Dzięki jego kontraktom oboje wyjeżdżali także kilka razy do Stanów Zjednoczonych. Caroline Bernard poświęca amerykańskim wątkom w książce całkiem sporo miejsca.
Autorka skupia się więc na miłości i sztuce, które w życiu Fridy Kahlo były bezsprzecznie najważniejsze. Meksykańska malarka jest tu kobietą z krwi i kości, zakochaną, o ogromnym potencjale twórczym, ale też niewolną od życiowych dramatów (jednym z nich była niemożność urodzenia dziecka). Nieźle pokazane zostały jej – czasami trudne – relacje z rodzicami i rodzeństwem.
Stosunkowo niewiele można tu przeczytać o społecznym zaangażowaniu Fridy oraz o komunistycznych poglądach jej i męża. Takie pominięcie jest oczywiście jak najbardziej zrozumiałe w popularnej powieści, nie ma tu więc potrzeby wnikać w polityczne niuanse i aż tak daleko idące szczegóły. Jednak przydałoby się wspomnieć o jednym dramatycznym i swego czasu bardzo głośnym wydarzeniu, tutaj przemilczanym: w domu Rivery i Kahlo został zamordowany (w starannie zaplanowanym zamachu) rosyjski komunista Lew Trocki. Meksykańskie małżeństwo przyjaźniło się z nim, o czym rzeczywiście autorka wspomina. Opisanie tego dramatycznego incydentu dodałoby książce trochę ciemnych, głębszych barw i pokazałoby czytelnikom, że życie Fridy było pełne nie tylko osobistych dramatów, ale miało jeszcze mroczne drugie dno.
Całość jednak czyta się bardzo dobrze, treść książki ma przejrzystą i uporządkowaną strukturę. Lektura pozwala sobie wyrobić ogólne wrażenie na temat życia i twórczości Fridy Kahlo, choć jej dokładną biografię lepiej zgłębić z innego źródła. Zostały tu wspomniane jej najsłynniejsze dzieła, co na pewno zainspiruje niejednego czytelnika do obejrzenia obrazów (chociażby w Internecie) i zastanowienia się nad ich bogatą symboliką. Autorka podkreśla także niebanalny, ale głęboko przemyślany styl ubioru artystki.
Rekonstrukcja całego życia i twórczości Fridy Kahlo nadal jest w toku: jak pisze w posłowiu autorka, dopiero w 2004 roku otwarto pomieszczenie, w którym znajdowały się rzeczy osobiste Fridy, zamknięte tam od czasu jej śmierci. „Frida Kahlo i kolory życia” Caroline Bernard jest oczywiście beletrystycznym portretem słynnej malarki, ale z pewnością wartym poznania. Meksykańska malarka to jedna z najbardziej nietuzinkowych artystek XX wieku, których twórczość dopiero teraz zaczyna być w pełni doceniana i rozumiana.
koniec
19 maja 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Oblicza strachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Smutki i radości
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.