Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jerzy Haszczyński
‹Rzeźnia numer jeden›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRzeźnia numer jeden
Data wydania19 października 2022
Autor
Wydawca Czarne
SeriaReportaż (Czarne)
ISBN978-83-8191-569-4
Format224s. 133×215mm; oprawa twarda
Cena44,90
Gatuneknon‑fiction, podróżnicza / reportaż
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Linie polaryzacji
[Jerzy Haszczyński „Rzeźnia numer jeden” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zbiór tekstów „Rzeźnia numer jeden i inne reportaże z Niemiec” daje nam wnikliwy wgląd w problemy społeczne naszych zachodnich sąsiadów. Odsłania przed nami całą ich złożoność, ale też pozwala je lepiej zrozumieć.

Joanna Kapica-Curzytek

Linie polaryzacji
[Jerzy Haszczyński „Rzeźnia numer jeden” - recenzja]

Zbiór tekstów „Rzeźnia numer jeden i inne reportaże z Niemiec” daje nam wnikliwy wgląd w problemy społeczne naszych zachodnich sąsiadów. Odsłania przed nami całą ich złożoność, ale też pozwala je lepiej zrozumieć.

Jerzy Haszczyński
‹Rzeźnia numer jeden›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRzeźnia numer jeden
Data wydania19 października 2022
Autor
Wydawca Czarne
SeriaReportaż (Czarne)
ISBN978-83-8191-569-4
Format224s. 133×215mm; oprawa twarda
Cena44,90
Gatuneknon‑fiction, podróżnicza / reportaż
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jerzy Haszczyński zna Niemcy bardzo dobrze, od lat zajmuje się w swoich reportażach realiami tego kraju. Jakiś czas temu pracował dla „Rzeczpospolitej” w Berlinie, obecnie kieruje jej działem zagranicznym. Wszystkie reportaże zamieszczone w „Rzeźni numer jeden” to efekt pracy autora w latach 2019-2022. Cztery teksty (jeden w zmienionej wersji) ukazały się wcześniej na łamach „Rzeczpospolitej”. Mamy tu zatem aktualny obraz Niemiec, uchwycony zresztą w ciekawym momencie. W 2021 roku, po szesnastu latach, odeszła ze stanowiska kanclerza Angela Merkel. To symboliczny koniec pewnego rozdziału w historii kraju.
Niemiecka przywódczyni jest w książce zresztą obecna. W tekście „Marie Curie i ja” autor próbuje zgłębić tajemnicę jej polskich korzeni. Przedstawiona tu sylwetka oraz życiowa droga Angeli Merkel skłania do refleksji, że być może niektóre wydarzenia z jej życia miały wpływ na niejedną polityczną decyzję. Czy rzeczywiście?
Pewne jest jedno, że gdy w 2015 roku Niemcy znalazły się u progu wielkiego kryzysu związanego z nagłym i masowym napływem imigrantów do Europy, Merkel oznajmiła: „Damy radę!” Dla jednych był to gest przyzwoitości, dla innych – proszenie się o kłopoty. Nowo przybyli stali się dla struktur państwa wielkim wyzwaniem, a emocji nie brakowało. Jerzy Haszczyński świetnie pokazuje w swoich reportażach (to m. in. „Tęsknota”, „Święto miasta Chemnitz” oraz „Heimat Hanau”) napięcia pomiędzy rodowitymi mieszkańcami Niemiec a przybyszami.
Ich narastanie to paliwo polityczne dla skrajnej prawicy, mającej w pejzażu niemieckiej polityki twarz partii AfD – Alternatywy dla Niemiec. Autor opisuje tutaj stopień jej popularności, a przede wszystkim zgłębia przyczyny („Jajo ortolana”). Nie bez znaczenia, jak się okazuje, jest także specyficzna rzeczywistość społeczno-polityczna we wschodnich Niemczech. Jej szerszy obraz znajdziemy w tekście „Buntownicy z enerdowskiej prowincji”, ale nie tylko tam, gdyż jest to wątek w zasadzie stale obecny w przeważającej części książki.
Konsekwencje stykania się kultur mogą być jakże różne i nie zawsze przewidywalne. Cóż skłoniło niemiecką nastolatkę (bez tak zwanego tła migracyjnego) do zradykalizowania się i wyjazdu na Bliski Wschód („Dżihadystka z Breitenbach”)? Jerzy Haszczyński nie przemilcza i tego rodzaju dramatów. Ale pokazuje również to, co sytuuje się na drugim biegunie: Do Niemiec przyjechali z tamtego regionu ci, którzy szukają przede wszystkim stabilizacji oraz spokoju („Libijczyk zostaje tutaj”), i to właśnie tu znajdują.
Niemiecka idylla? Z takim określeniem warto być ostrożnym, bo w kontekście przeszłości tego kraju, ma ono szczególne i złowróżbne zabarwienie. Ciągle nie da się uciec od historii, w której jest mnóstwo wstydliwych rozdziałów. Na ile otwarcie Niemcy potrafią o nich mówić i je „przepracować” z korzystnym dla jakości życia publicznego skutkiem? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie warto sięgnąć do tekstu „Idylla”, przypominającym prowadzoną wobec lekarzy indoktrynację hitlerowców w celu dążenia do czystości rasowej.
Jak się okazuje, nadal potrzebne są rozliczenia, jeśli chodzi o czas drugiej wojny światowej, a przede wszystkim czujność wobec przemilczeń czy też tego, co przedstawiane jest jako fakty w biografii. Dowodem jest postać Rudolfa Dörrera („Mama Żydówka, tata esesman i komunista”). Jerzy Haszczyński podkreśla przy tej okazji szczególną trudność, z jaką przyszło mu drążenie tej akurat sprawy. To zadziwiające, że tyle żywych emocji jest wokół spraw z czasów wojny, zakończonej przecież już niemal osiemdziesiąt lat temu.
Co ciekawe, reportażysta natrafił też na jeszcze starsze niż tamta tajemnice niemieckiej historii. „Sto trzy czerwone goździki” przypomina sylwetkę Róży Luksemburg i okoliczności jej zamordowania. Co ma z nią wspólnego pewien autor poczytnych thrillerów? Dokąd prowadzą tropy badania DNA ciała rewolucjonistki z polskim rodowodem?
To nie jest jedyny polski wątek, który znajdziemy w tekstach Jerzego Haszczyńskiego. Autor odkrywa przed nami rozdział wspólnej polsko-niemieckiej historii z czasów drugiej wojny światowej, o której nie mówi się otwarcie żadnym z obu krajów. Chodzi o nieślubne dzieci polskich robotników, pracujących przymusowo w Niemczech („Mamo, przecież masz niemieckie dziecko”). Wiele tarć i napięć między naszymi krajami od lat budziła też sylwetka Eriki Steinbach, szefowej Związku Wypędzonych. „Heimat Hanau 2” przybliża mniej znane i również – delikatnie mówiąc – niedopowiedziane fakty z jej życia. Jest też polsko-niemiecki wątek współczesny, dotyczący trudnych warunków pracy naszych rodaków w największej ubojni zwierząt w Niemczech (tekst tytułowy).
Jerzy Haszczyński jest reportażystą wnikliwym, spostrzegawczym i mocno wyczulonym na niuanse. Świetna znajomość współczesnych i historycznych realiów Niemiec pozwala mu dokonywać przekrojowej i trafnej syntezy opisywanych tu problemów. W „Rzeźni numer jeden” zarysowane są najważniejsze, choć nie zawsze oczywiste, linie polaryzacji niemieckiego społeczeństwa. Może to budzić pewne obawy, ale jestem przekonana, że jest to raczej stworzenie okazji, aby o wielu rzeczach mówić. To może być dla niemiecko-polskich relacji niezwykle korzystne. Bez znajomości najbardziej palących problemów naszych sąsiadów, trudno budować przyjazne kontakty, opierające się na zaufaniu.
„Rzeźnia numer jeden i inne reportaże z Niemiec” nie jest w ostatnim czasie pierwszą tego rodzaju publikacją. Cztery lata temu o naszych sąsiadach zza Odry niemniej ciekawie pisała też Ewa Wanat (w tomie tekstów „Deutsche nasz”).
koniec
5 grudnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.