Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

María Dueñas
‹Sira›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSira
Tytuł oryginalnySira
Data wydania22 marca 2023
Autor
PrzekładBarbara Bardadyn
Wydawca Sonia Draga
CyklSira Quiroga
ISBN978-83-8230-528-9
Format552s. 150×230mm
Cena54,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Palestyna – Wielka Brytania – Hiszpania - Maroko
[María Dueñas „Sira” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Sira” to powieść historyczna, przedstawiająca losy świata po drugiej wojnie światowej. Pojawia się tu wątek szpiegowski – z kobietą w roli głównej.

Joanna Kapica-Curzytek

Palestyna – Wielka Brytania – Hiszpania - Maroko
[María Dueñas „Sira” - recenzja]

„Sira” to powieść historyczna, przedstawiająca losy świata po drugiej wojnie światowej. Pojawia się tu wątek szpiegowski – z kobietą w roli głównej.

María Dueñas
‹Sira›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSira
Tytuł oryginalnySira
Data wydania22 marca 2023
Autor
PrzekładBarbara Bardadyn
Wydawca Sonia Draga
CyklSira Quiroga
ISBN978-83-8230-528-9
Format552s. 150×230mm
Cena54,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Książka stanowi kontynuację „Krawcowej z Madrytu”, która ukazała się u nas kilka lat temu. Ceniona hiszpańska pisarka Maria Dueñas (ur. w 1964 roku) postanowiła wrócić do postaci ze swojej debiutanckiej powieści. Aby lepiej zrozumieć, co rozgrywa się w „Sirze”, warto być na bieżąco z poprzednią książką, choć nie jest to bezwzględna konieczność.
Zatem ponownie spotykamy się z Hiszpanką Sirą. Kończy się druga wojna światowa. Młoda kobieta porzuca zawód krawcowej i za mężem-Brytyjczykiem wyjeżdża do Jerozolimy (ówcześnie był to Mandat Palestyny). Ta część, zarysowująca stosunkowo mało u nas znane realia terytorium znajdującego się pod brytyjską administracją, jest szczególnie ciekawa.
Za sprawą wyjątkowo dramatycznych zbiegów okoliczności Sira musi po jakimś czasie pilnie wyjechać – decyduje się na Wielką Brytanię. Nadal ma kontakty z brytyjskim wywiadem, z którym współpracowała. Tym razem zmuszona jest także do uporządkowania swoich prywatnych spraw. Sporo tu zawiłości, tym bardziej skomplikowanych, że Sira jest matką syna, który ma prawa do dziedziczenia rodzinnego spadku.
Sprawy zawodowe wzywają ją po jakimś czasie do powrotu do Hiszpanii. Wraca do Madrytu, swojego rodzinnego miasta, gdzie nadal mieszka jej ojciec. To już dla niej prawie obcy świat: Hiszpania po wojnie i za sprawą dyktatury Franco bardzo się zmieniła. Ale też i Sira jest już inną kobietą. Ostatnim jej celem podróży jest Tanger w Maroku, gdzie jakiś czas temu mieszkała z matką.
Daje się dostrzec w tej powieści sporo pracy, którą Maria Dueñas włożyła, aby możliwie jak najbardziej wiernie odtworzyć realia historyczne pierwszych lat po wojnie w kilku miejscach świata. Będą one szczególnie ciekawe raczej dla czytelników hiszpańskich, którzy mogą zapoznać się na przykład z losami hiszpańskich wygnańców w Londynie czy też realiami życia w Madrycie w późnych latach 40. XX wieku. Jest także akcent związany z terytoriami Maroka, znajdującymi się przez jakiś czas pod protektoratem Hiszpanii. Ale i dla polskich czytelników jest to dosyć interesujące ujęcie ówczesnego obrazu świata. Być może najciekawszym dla nas wątkiem będzie historia podróży do Europy Evy Perón, powszechnie uwielbianej żony argentyńskiego dyktatora. Jej popularność bez wątpienia ocieplała wizerunek Argentyny i pozwalała uniknąć międzynarodowej izolacji tego kraju.
W „Sirze” znajdziemy przede wszystkim motywy szpiegowskie. Główna bohaterka wraca do zajęcia, którym parała się jeszcze w czasie wojny, w Madrycie. Zawód krawcowej dawał jej spore możliwości pracy „pod przykrywką”. Tym razem Sira ma ambicje, aby zmienić się w dziennikarkę radiową. Nawiązuje kontakty z radiem BBC (co dla autorki jest też pretekstem, aby pokazać ciekawą i cenioną działalność międzynarodowych rozgłośni docierających do większości miejsc na świecie).
Niestety, warstwa fabularna to stosunkowo najsłabsza strona „Siry”. Wątkom szpiegowskim brakuje przede wszystkim odpowiedniego tempa i wyrazistości. Jest sporo scen, które są rozwlekłe, a przy tym dosyć naiwne. Trudno na przykład sobie wyobrazić, aby kobieta „znikąd”, jaką dla Argentyńczyków była Sira, dostała się w tak krótkim czasie do otoczenia Evity… Historia pewnego zagubionego odznaczenia służy też głównej bohaterce, aby rozliczyć się z mężczyznami ze swojej przeszłości. Podnosi to nieznacznie temperaturę narracji, ale nic poza tym. Nijakość fabuły jeszcze bardziej rzuca się w oczy, jeśli weźmiemy pod uwagę, że warstwa historyczna i faktograficzna jest w „Sirze” naprawdę świetnie ujęta, wręcz w wybitny sposób.
I właśnie to ostatnie jest głównym powodem, dla którego warto sięgnąć po tę powieść. Naprawdę satysfakcjonujące podczas lektury będzie spojrzenie na nią „z lotu ptaka” i doszukanie się w niej wielu ciekawych faktów dotyczących czasów, o których pisze autorka.
koniec
1 maja 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

O pożytkach ze zdrowych zębów oraz powrót do Liszkowa
Wojciech Gołąbowski

24 IX 2023

Dziesiąty (jubileuszowy?) tom przygód Jakuba Wędrowycza, „Faceci w gumofilcach” Andrzeja Pilipiuka, ma lepsze i słabsze strony. Dobrze, że te lepsze zajmują więcej miejsca.

więcej »

PRL w kryminale: Polska Ludowa oczyma reportażysty
Sebastian Chosiński

22 IX 2023

„Cztery reportaże” Jerzego Edigeya to zbiór tekstów, które pierwotnie ukazały się w latach 1979-1982 w nadzwyczaj poczytnym miesięczniku Krajowej Agencji Wydawniczej „Ekspres Reporterów”. Trzy z nich – „Tajemnica Lasku Arkońskiego”, „Zbrodniczy cień przeszłości” oraz „Rzeka wódki w Wyszkowie” – to typowe opowieści kryminalne, które, gdyby tylko odpowiednio je opracować, mogłyby stać się podstawą całkiem udanych „powieści milicyjnych”.

więcej »

Mała Esensja: Zadziwiające odkrycia na wyciągnięcie ręki
Marcin Mroziuk

20 IX 2023

W „Ekspedycji Elliki Tomson” tytułowa bohaterka wprawdzie nie przemierza terenów, na których wcześniej nie stanęła ludzka stopa, ale i tak przekonamy się, że jest naprawdę dociekliwą badaczką. Lektura książki Åsy Lind może uświadomić młodym czytelnikom, że czasem warto po prostu uważniej rozejrzeć się wokół siebie.

więcej »

Polecamy

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”

Stare wspaniałe światy:

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pod podszewką historii
— Joanna Kapica-Curzytek

Powieść jak wino
— Joanna Kapica-Curzytek

Hiszpanka w Ameryce
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Wszystkich polskich hut królowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Od pandemii do pandemii
— Joanna Kapica-Curzytek

Wszyscy ze wszystkimi
— Joanna Kapica-Curzytek

Wielcy też się mylili
— Joanna Kapica-Curzytek

To nie ma prawa się powtórzyć
— Joanna Kapica-Curzytek

Ćwiczenie wyobraźni
— Joanna Kapica-Curzytek

Zanurzyć się w fabule
— Joanna Kapica-Curzytek

Odkrywając rodzinne tajemnice
— Joanna Kapica-Curzytek

Dwa światy
— Joanna Kapica-Curzytek

Mając w zasięgu wzroku Statuę Wolności
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.