Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jacek Dukaj
‹Czarne oceany›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarne oceany
Data wydania2001
Autor
Wydawca superNOWA
ISBN83-7054-149-6
Format493s. 120×195mm
Cena33,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Kronika zmiany
[Jacek Dukaj „Czarne oceany” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jacek Dukaj pokazuje – z sukcesem – świat nieliniowy, świat gdzie ważna nie jest zmiana, ale matematyczna pochodna zmiany – przyspieszenie zmian. Świat wiarygodny, gęsty, nasycony szczegółami. Świat, w którym wpływają na siebie częstości pojawiania się morderczych milenarystycznych sekt i przemiany technologiczne w telekomunikacji.

Janusz A. Urbanowicz

Kronika zmiany
[Jacek Dukaj „Czarne oceany” - recenzja]

Jacek Dukaj pokazuje – z sukcesem – świat nieliniowy, świat gdzie ważna nie jest zmiana, ale matematyczna pochodna zmiany – przyspieszenie zmian. Świat wiarygodny, gęsty, nasycony szczegółami. Świat, w którym wpływają na siebie częstości pojawiania się morderczych milenarystycznych sekt i przemiany technologiczne w telekomunikacji.

Jacek Dukaj
‹Czarne oceany›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarne oceany
Data wydania2001
Autor
Wydawca superNOWA
ISBN83-7054-149-6
Format493s. 120×195mm
Cena33,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
To najdłużej chyba wyczekiwana książka polskiej fantastyki. Zapowiadana kilka lat, przeszła cztery przemiany treści sugerowane przez wydawcę. W końcu na ostatnim Polconie odbyła się zapowiadana prapremiera. I niżej podpisany był pierwszym (w ogóle) czytelnikiem, który nabył „Czarne oceany”.
Trudno jest o tej książce opowiedzieć, nie zdradzając zbyt wiele ze świata i fabuły; sam autor podkreślał, że konstrukcja świata jest tu elementem intrygi. Nie wchodząc w wielce smakowite szczegóły, powieść traktuje o momencie zmiany. Wielkiej zmiany jakościowej w ziemskiej cywilizacji.
Jest rok około 2060, świat od czasów, jakie znamy, przeszedł co najmniej jeden cykl przekształcenia balance of power. Rzecz dzieje się w Stanach w kręgach kompleksu wojskowo-przemysłowego. Ale nie w naszym tego słowa znaczeniu. Trzonem armii są wojska ekonomiczne chroniące gospodarkę przed wrogimi wpływami. Establishment oddzielił się biologicznie i społecznie od nieprzekształconego genetycznie plebsu nazywanego pogardliwie dzikusami. Większość funkcji państwa podległa prywatyzacji.
W tym świecie jak ryba w wodzie czuje się Nicholas Hunt, polityk i lobbysta. Główną jego chorobą jest zwichnięta kariera. Przypadek wysadził go z siodła w jeździe do sukcesu i gnije teraz jako kierownik dziwacznego, podrzędnego projektu badawczego na pograniczach DARPA i NSA. Kapitalne są sceny obyczajowe, pokazujące Nową Etykietę ówczesnych elit.
I na ten świat wyścigowego kanibalizmu szczurów przychodzi Zmiana. Następna, kolejny cykl społecznych i gospodarczych przemian i przetasowań. Bohaterowie nie są na nią przygotowani, ale są na nią gotowi. Sensem ich życia jest wyczuć wzbierający pod powierzchnią trend. Wyczuć i być gotowym do surfowania po nim, gdy zmieni się w falę. Po to mają implanty naładowane strategicznym softwarem, powiązania z grupami kapitałowymi, latami ćwiczoną bezwzględność.
Jacek Dukaj pokazuje – z sukcesem – świat nieliniowy, świat gdzie ważna nie jest zmiana, ale matematyczna pochodna zmiany – przyspieszenie zmian. Świat wiarygodny, gęsty, nasycony szczegółami. Świat, w którym wpływają na siebie częstości pojawiania się morderczych milenarystycznych sekt i przemiany technologiczne w telekomunikacji.
Najważniejsza książka polskiej SF (nie fantastyki, właśnie SF) od czasu „Fiaska” Lema.
koniec
1 października 2001

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Wykład profesora Dukaja
— Eryk Remiezowicz

3 grosze
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

O tym, czego nie boi się Dukaj
— Mieszko B. Wandowicz

Człowiek przeżywający
— Joanna Kapica-Curzytek

Przeczytaj to jeszcze raz: My nie marzniemy
— Anna Nieznaj

Przeczytaj to jeszcze raz: Dryf
— Beatrycze Nowicka

Nanomagia i chłopięce marzenia
— Beatrycze Nowicka

Wieczność porasta rdzą
— Justyna Lech

Scena za ciasna na Lód
— Karolina „Nem” Cisowska

Człowiek przekraczający
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Luty-marzec 2010
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Daniel Markiewicz, Marcin Mroziuk

Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Ramota
— Janusz A. Urbanowicz

Loser fiction
— Janusz A. Urbanowicz

Kryminał czarny jak węgiel
— Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz

Postludzkość w świętym gaju
— Janusz A. Urbanowicz

Nie ma wody na pustyni
— Janusz A. Urbanowicz

O jedną planetę za daleko
— Janusz A. Urbanowicz

Inna wojna
— Janusz A. Urbanowicz

Si vi pacem, para bellum
— Janusz A. Urbanowicz

Dwie połowy Dukaja
— Wojciech Gołąbowski, Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz

Zabić powieść
— Janusz A. Urbanowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.