Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Krzysztof Piskorski
‹Prorok›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProrok
Data wydania14 maja 2007
Autor
Wydawca RUNA
CyklOpowieść Piasków
ISBN978-83-89595-32-4
Format304s. 125×185mm
Cena27,50
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

I po co ten pośpiech?
[Krzysztof Piskorski „Prorok” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Prorok” to ostatni tom „Opowieści Piasków”, debiutanckiego cyklu Krzysztofa Piskorskiego. Niestety, choć jest to tom trzeci, może się wydawać, że to na nim właśnie autor uczył się pisać.

Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?
[Krzysztof Piskorski „Prorok” - recenzja]

„Prorok” to ostatni tom „Opowieści Piasków”, debiutanckiego cyklu Krzysztofa Piskorskiego. Niestety, choć jest to tom trzeci, może się wydawać, że to na nim właśnie autor uczył się pisać.

Krzysztof Piskorski
‹Prorok›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProrok
Data wydania14 maja 2007
Autor
Wydawca RUNA
CyklOpowieść Piasków
ISBN978-83-89595-32-4
Format304s. 125×185mm
Cena27,50
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Poprzednie tomy cyklu („Wygnaniec” i „Najemnik”) były sprawnie napisanymi, lekkimi opowieściami, przyjemnymi w lekturze, a niekiedy budzącymi w czytelniku refleksje. Nie wiedzieć czemu, tom trzeci do ich poziomu nie dosięga. Wszystkie wątki – wojny ludzkie i boskie, miłość głównego bohatera, Kashima, do Jelayi, zagadka przeszłości świata – zostają zamknięte. I nic ponadto.
„Prorok” sprawia wrażenie, jakby autor chciał mieć już całą „Opowieść Piasków” za sobą. Nie ma tam tworzenia i rozwijania postaci, nie ma chwili zatrzymania się nad światem – jest szaleńczy galop do przodu i pośpieszne, lekceważące wręcz czytelnika kończenie wątków (szczytem tej tendencji jest załatwienie sprawy ukochanej głównego bohatera). Decydująca o kształcie świata bitwa zbywana jest kilkoma zdawkowymi opisami, przemiana wewnętrzna Kashima zamyka się w krótkiej opowiastce o tym, co przeżył… Tak nie można. Naprawdę trudno poczuć radość z czytania tej powieści, mimo że domyka ona losy frapujących bohaterów z poprzednich tomów. Sprawy nie polepszają przeskoki w stylizacji – co raz to ktoś archaizuje, potem przestaje, a zaczyna ktoś inny – jakby jakaś metamorfoza dopadała postaci co kilka kartek. Na domiar złego do całości doczepiony został epilog sugerujący, że coś może się jeszcze wydarzyć i zostać opisane, mimo ewidentnego znudzenia autora tematem.
„Opowieść Piasków” została zamknięta; kto chce się dowiedzieć, co się wydarzyło, „Proroka” powinien nabyć. Jednak nie jest to powieść, którą można polecać.
Plusy:
  • dużo się dzieje
  • interesująca w sumie fabuła
Minusy:
  • za duże tempo, pewne przeskoki akcji denerwują
  • zmienna stylizacja wypowiedzi bohaterów
  • nie ma ani chwili na charakteryzację postaci i świata
koniec
18 czerwca 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Nadmiernie wrażliwy śledczy
Sebastian Chosiński

16 II 2024

Niepohamowane ludzkie namiętności niejednokrotnie stawały się – także w literaturze – przyczyną wielkich tragedii. Zwłaszcza miłosnych. Taki właśnie wątek postanowił rozwinąć w jednej ze swoich „powieści milicyjnych” Artur Morena, pod którym to pseudonimem ukrywał się Andrzej Wydrzyński. Nosi ona tytuł „Arlekin”, a ukazała się – przed ponad półwieczem – w serii Iskier „Ewa wzywa 07…”.

więcej »

PRL w kryminale: „Kopan” i „kwasopran”
Sebastian Chosiński

9 II 2024

Skoro major Wiktor Zaruba, bohater „powieści milicyjnych” Pawła Borysa Henelta, jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli prawa, jakich świat nosi, to i sprawy, którymi się zajmuje, muszą być niezwykłej wagi. W wydrukowanym w 1962 roku na łamach „Słowa Powszechnego” „gazetowcu” „Plany rakiety X-1 zaginęły” próbuje on złapać podstępnych szpiegów, którzy czyhają na genialny polski wynalazek.

więcej »

Smutki i radości
Joanna Kapica-Curzytek

5 II 2024

Twórczość dziewiętnastowiecznej brytyjskiej pisarki nadal warta jest odkrywania. Jej powieść „Adam Bede”, to bardzo dobra ku temu okazja.

więcej »

Polecamy

Pierwsza wojna... czasowa

Stare wspaniałe światy:

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Wielbłąd trójgarbny
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Krew jego dawne bohatery
— Anna Nieznaj

Widziałem jasny cień króla
— Beatrycze Nowicka

Steam-science-fiction
— Miłosz Cybowski

Cień twój wróg!
— Jacek Jaciubek

Wojny napoleońskie w oparach etheru
— Marta Najman

Zgubione momenty
— Jędrzej Burszta

Wielbłąd trójgarbny
— Jakub Gałka

Esensja czyta: Marzec-kwiecień 2009
— Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Czytelniku, nie zadraśnij się!
— Jakub Gałka

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Najstarsza magia
— Eryk Remiezowicz

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

Nie zawsze szczęście
— Eryk Remiezowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.