Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kurt Vonnegut
‹Matka Noc›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMatka Noc
Tytuł oryginalnyMother Night
Data wydania9 grudnia 2004
Autor
PrzekładLech Jęczmyk
Wydawca Zysk i S-ka
ISBN83-7298-675-4
Format208s. 125×195mm
Cena24,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Rzecz o udawaniu
[Kurt Vonnegut „Matka Noc” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Amerykański pisarz Howard W. Campbell staje się narzędziem w rękach wywiadu Stanów Zjednoczonych i pełni niezwykle istotną rolę w nazistowskiej machinie propagandowej. To okładkowe streszczenie „Matki nocy” pozornie oddaje całą jej fabułę. Czyli, jak to u Kurta Vonneguta, nie mówi o książce właściwie nic.

Daniel Markiewicz

Rzecz o udawaniu
[Kurt Vonnegut „Matka Noc” - recenzja]

Amerykański pisarz Howard W. Campbell staje się narzędziem w rękach wywiadu Stanów Zjednoczonych i pełni niezwykle istotną rolę w nazistowskiej machinie propagandowej. To okładkowe streszczenie „Matki nocy” pozornie oddaje całą jej fabułę. Czyli, jak to u Kurta Vonneguta, nie mówi o książce właściwie nic.

Kurt Vonnegut
‹Matka Noc›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMatka Noc
Tytuł oryginalnyMother Night
Data wydania9 grudnia 2004
Autor
PrzekładLech Jęczmyk
Wydawca Zysk i S-ka
ISBN83-7298-675-4
Format208s. 125×195mm
Cena24,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Howarda poznajemy, kiedy siedząc w izraelskim więzieniu, oczekuje na proces. Ma być sądzony za zbrodnie nazistowskie i oczywiście w powszechnej opinii jest winny. Wywiad amerykański nie jest nawet w najmniejszym stopniu zainteresowany dekonspirowaniem swoich działań, więc na korzyść pisarza-propagandzisty nie będzie mógł świadczyć fakt, że w swoich radiowych wystąpieniach przekazywał informacje niezwykle istotne dla USA. A teraz do rzeczy:
„Matka noc” jest jedną z pierwszych powieści Vonneguta, wydaną jeszcze przed „Śniadaniem Mistrzów” czy „Rzeźnią numer pięć”. Mimo to odnajdujemy w niej cechy pisarstwa dla tego autora charakterystyczne, za które, nie ma co ukrywać, podziwiają go fani z całego świata. Otrzymujemy zatem historię poruszającą, choć podaną na zimno. Bohatera nakreślonego co prawda plastycznie, ale zachowującego w obliczu traumatycznych zdarzeń niewzruszony spokój. I wreszcie najważniejsze – morał, który Vonnegut zdradza na samym początku: „Jesteśmy tym, kogo udajemy, i dlatego musimy bardzo uważać, kogo udajemy”. Po wygłoszeniu tej kluczowej dla zrozumienia książki formuły pisarz, krok po kroku, przeprowadza studium umysłu propagandzisty. Pod koniec opowieści Howard prawdopodobnie już sam nie potrafiłby odpowiedzieć na pytanie, kim właściwie jest, był i kim się staje w otaczającym go świecie, w którym ma przeciwko sobie nieświadome prawdy społeczeństwo oraz agentów kilku wywiadów.
Zawsze lubiłem książki uniwersalne, których wymowa wykracza daleko poza ramy powieści. Kurt Vonnegut tworzył właśnie w ten sposób, zmuszając czytelnika do stawiania sobie kłopotliwych pytań. W tym wypadku dotyczą one wspomnianego morału – czy zakładając w codziennym życiu różne maski, nie stajemy się przypadkiem nowymi osobami? Czy nawet prowadzona z pełną świadomością rozgrywka w którymś momencie przestaje być tylko grą? „Matka noc”, skłaniając do powyższych rozważań, nie tylko zasiewa wątpliwości, ale i daje wyraźną przestrogę. Ja również dołączam się do ostrzeżenia, po lekturze można zacząć się bać. Nazistów, szpiegów, żądnego zemsty tłumu? Nie. Samego siebie.
Plusy:
  • stary, dobry Vonnegut
Minusy:
  • nie u tego autora…
koniec
21 marca 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ludzka rzecz
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Grudzień 2010
— Jędrzej Burszta, Miłosz Cybowski, Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Nic, co ludzkie…
— Daniel Markiewicz

Dziękujemy ci, Mięcho!
— Michał Kubalski

Problem wielgachnych mózgów
— Radosław Scheller

Jesteśmy bandą degeneratów
— Konrad Wągrowski

Nieznośna lekkość pisania
— Aleksandra Winnik

Zdarza się?
— Borys Jagielski

Tegoż autora

Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz

Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz

Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz

Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz

Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz

Trudna miłość
— Daniel Markiewicz

Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz

Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.