Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mario Vargas Llosa
‹Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzelmostwa niegrzecznej dziewczynki
Tytuł oryginalnyTravesuras de la niña mala
Data wydania20 września 2007
Autor
PrzekładMarzena Chrobak
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-0871-1
Format384s. 140×205mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena38,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Harlequin najwyższej próby
[Mario Vargas Llosa „Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mario Vargas Llosa od początku cieszył się „uznaniem” na rynku czytelniczym. Po opublikowaniu „Miasta i psów” egzemplarze książki w podniosłej atmosferze palono w szkołach, za „Pantaleona i wizytantki” pisarza nazwano oszczercą peruwiańskich kobiet, a „Historia Alejandra Mayty” wywołała groźby odebrania Llosie peruwiańskiego obywatelstwa. Czy podobne wydarzenia towarzyszyły publikacji „Szelmostw niegrzecznej dziewczynki”? Tym razem czytelnicy jedynie wpadli w zachwyt.

Paweł Sasko

Harlequin najwyższej próby
[Mario Vargas Llosa „Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki” - recenzja]

Mario Vargas Llosa od początku cieszył się „uznaniem” na rynku czytelniczym. Po opublikowaniu „Miasta i psów” egzemplarze książki w podniosłej atmosferze palono w szkołach, za „Pantaleona i wizytantki” pisarza nazwano oszczercą peruwiańskich kobiet, a „Historia Alejandra Mayty” wywołała groźby odebrania Llosie peruwiańskiego obywatelstwa. Czy podobne wydarzenia towarzyszyły publikacji „Szelmostw niegrzecznej dziewczynki”? Tym razem czytelnicy jedynie wpadli w zachwyt.

Mario Vargas Llosa
‹Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzelmostwa niegrzecznej dziewczynki
Tytuł oryginalnyTravesuras de la niña mala
Data wydania20 września 2007
Autor
PrzekładMarzena Chrobak
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-0871-1
Format384s. 140×205mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena38,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Na samym wstępie warto odnotować, że jest to pierwsza w dorobku Llosy powieść miłosna. Z tego też powodu ciekawi otwierająca powieść dedykacja – „X – na pamiątkę czasów heroicznych”. Krytycy prześcigali się w domysłach, kto jest adresatem tej frazy. Podpowiedź podsuwa obfitujące w skandale życie towarzyskie autora – adresatką dedykacji może być któraś z dawnych miłości Llosy. Jest także inne prawdopodobne rozwiązanie tej zagadki. Autor „Szelmostw niegrzecznej dziewczynki” długie lata przyjaźnił się z drugim tytanem prozy iberoamerykańskiej, Gabrielem Garcią Marquezem. Ich bliska relacja trwała do 1976 roku, kiedy to Llosa spoliczkował przyjaciela i od tamtej pory panowie drą ze sobą koty.
Peruwiański gawędziarz zaczyna opowiadać „Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki”, gdy główny bohater, Ricardo, wchodzi w okres dojrzewania. Rozpalona słońcem i karnawałem Lima staje się dla chłopca miejscem, gdzie zdobywa pierwsze doświadczenia w relacjach z kobietami. Wówczas poznaje miłość swojego życia, które zapewne potoczyłoby się inaczej, gdyby nie demoniczna femme fatale. Od tego momentu tajemnicza dziewczyna będzie nieoczekiwanie pojawiać się w jego życiu, by zamieniać je w ruinę i niespodziewanie znikać. Kilkakrotnie wróci jedynie po to, by znaleźć ukojenie w ramionach kochanka, uspokoić rozchwianą psychikę i ponownie rzucić się w wir romansów z innymi mężczyznami. Już dorosły, nieszczęsny Ricardo zacznie pracować jako tłumacz, a że zarabiał będzie mizernie, nie zapewni kobiecie swojego życia dobrobytu, którego ona pragnie najbardziej. W końcu jednak za jej przyczyną bohater powieści zacznie pisać, a nie tylko przekładać znane dzieła. „Przyznaj, że dostarczyłam ci tematu na powieść” – powie „niegrzeczna dziewczynka” w najbardziej dramatycznym momencie książki.
Llosa tak snuje swoją opowieść, że każdy powrót „niegrzecznej dziewczynki” do Ricarda zbiega się z przemianami na scenie politycznej. Od 1950 roku przez kolejne 30 lat, oprócz sercowych rozterek głównego bohatera, śledzimy burzliwe dzieje światowej polityki – miłosna opowieść przeplatana jest wywodami na temat ekspansji myśli komunistycznej i hipisowskiej. Tło historyczne schodzi jednak na dalszy plan, gdyż historia rozwoju uczucia między bohaterami opowiedziana jest tak sprawnie, że czytelnik pędzi przez opisy wydarzeń politycznych, byle tylko powrócić do rozterek Ricarda i bezdusznego postępowania wybranki jego serca.
Fabuła zaplanowana została jako jednostajna, dość przewidywalna opowieść, o czym czytelnik dowiaduje się już z okładki. Główny temat, jakim jest toksyczna relacja, czasami schodzi na plan dalszy, by powrócić ze wzmożoną siłą, lecz zupełnie nie zaskakuje to odbiorcy. Gdy kochanka ponownie porzuca Ricarda i rozkochuje w sobie kolejnego wysoko postawionego i majętnego mężczyznę, czytelnik wyczekuje ponownego spotkania bohaterów, które wydaje się nieuniknione. Dlatego, gdyby nie doskonały warsztat autora i świetne tłumaczenie Marzeny Chrobak, powieść nużyłaby zbytnim melodramatyzmem.
Recenzując tę pozycję, nie sposób nie wypomnieć autorowi pewnego elementu fabuły. Llosa nie parał się jedynie pisarstwem. W 1989 roku kandydował na prezydenta Peru z ramienia partii liberalnej i w drugiej turze przegrał z politykiem japońskiego pochodzenia, Alberto Fujimorim. Ten, po dziesięciu latach sprawowania urzędu, uciekł do Japonii, po czym został schwytany w Chile. Zapewne ten fakt spowodował, że to właśnie przedstawiciel narodu z Kraju Kwitnącej Wiśni jest głównym czarnym charakterem powieści, sprawcą bólu ukochanej Ricarda, zdeprawowanym i bezdusznym potworem.
Llosa bez sentymentów opowiada o ogromnym uczuciu – relacja ta obdarta jest z romantycznej otoczki, prawdziwa i śmiała. Ta książka to solidna i twarda krytyka miłości, która obrosła rytuałami – spojrzeniami, westchnieniami i sentymentami. „Niegrzeczna dziewczynka” werterowskie wyznania Ricarda nazywa „banałami”. I choć przyznaje, że lubi ich słuchać, nie robią one na niej najmniejszego wrażenia. Dostrzega to także bohater, który stwierdza w końcu: „Najgorsze jest to, że ja to wszystko czuję. Tak, to prawda. Przez ciebie przeistaczam się w postać z telenoweli.” Llosa sprzeciwia się postrzeganiu miłości w kategorii skatalogowanych, typowych zachowań bez krzty uczucia. Z treści powieści wynika, że wówczas miłość niemal nie istnieje – są za to partykularne interesy, korzyści i dobra, które daje życie w partnerskim związku. Ilekroć Ricardo sięga po romantyczne rytuały, „niegrzeczna dziewczynka” brutalnie sprowadza go na ziemię. Najnowsza powieść Llosy to wielki manifest przeciwko banalizacji uczuć, ukryty za sprawnie napisanym romansem.
Peruwiański pisarz ma na swoim koncie dzieła mówiące o różnych sferach funkcjonowania człowieka. Kolejne tomy to portrety indywidualistów, którzy w sytuacjach kryzysowych musieli dokonywać istotnych wyborów. Miłość w twórczości Llosy stanowiła sporą lukę i to ją próbują wypełnić „Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki”. Powieść ta jest zupełnie nową jakością w obrębie skostniałego romansu, gdyż wyraźnie odcina miłość od romantycznej mitologii. Ludzie na własną potrzebę tworzą złudzenia, które pozwalają żyć, a ostatnia powieść Llosy brutalnie je odbiera. Chciałbym cofnąć czas i nie przeczytać tej książki. Trudno, stało się.
koniec
26 kwietnia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Tegoż twórcy

Suwerenność istoty rozumnej
— Joanna Kapica-Curzytek

Nowe igraszki
— Marcin Mroziuk

Literacki voyeuryzm
— Marcin Mroziuk

Soliter, katoblepas i szkatułka Szeherezady
— Kamil Armacki

Prawdziwe jądro ciemności
— Kamil Armacki

Noblista dzieciom
— Marcin Mroziuk

Esensja czyta: Listopad 2011
— Jędrzej Burszta, Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka

Droga do Nobla
— Marcin Mroziuk

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Zakalec z ambicjami
— Paweł Sasko

Końskie mordy
— Paweł Sasko

Dziwy nad dziwami
— Paweł Sasko

Coś na spanie
— Paweł Sasko

Lewe jądro Szatana
— Paweł Sasko

Z miłości do pędzli
— Paweł Sasko

Tęsknię, Lizaczku
— Paweł Sasko

Zmiana warty w Baśniogrodzie
— Paweł Sasko

Tylko dla fanatyków
— Paweł Sasko

Pogoń za zwłokami
— Paweł Sasko

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.