Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Marina Diaczenko, Siergiej Diaczenko
‹Rytuał›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRytuał
Tytuł oryginalnyРитуал
Data wydania29 kwietnia 2008
Autorzy
PrzekładIwona Czapla
Wydawca Solaris
ISBN978-83-89951-93-9
Format432s.
Cena39,50
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Sekrety smoczego serca
[Marina Diaczenko, Siergiej Diaczenko „Rytuał” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Rytuał” to pełna baśniowego uroku historia o miłości zmagającej się z przeznaczeniem. W tej krótkiej powieści Marina i Siergiej Diaczenko osiągnęli poziom, o jakim wielu innych twórców fantasy może tylko pomarzyć. Z kolei wszechstronność ukraińskiego duetu potwierdzają trzy „bonusowe” opowiadania zamieszczone w książce.

Marcin Mroziuk

Sekrety smoczego serca
[Marina Diaczenko, Siergiej Diaczenko „Rytuał” - recenzja]

„Rytuał” to pełna baśniowego uroku historia o miłości zmagającej się z przeznaczeniem. W tej krótkiej powieści Marina i Siergiej Diaczenko osiągnęli poziom, o jakim wielu innych twórców fantasy może tylko pomarzyć. Z kolei wszechstronność ukraińskiego duetu potwierdzają trzy „bonusowe” opowiadania zamieszczone w książce.

Marina Diaczenko, Siergiej Diaczenko
‹Rytuał›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRytuał
Tytuł oryginalnyРитуал
Data wydania29 kwietnia 2008
Autorzy
PrzekładIwona Czapla
Wydawca Solaris
ISBN978-83-89951-93-9
Format432s.
Cena39,50
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Początek „Rytuału” całkiem dobrze pasowałby do klasycznej baśni. Najpierw w czarodziejskim zwierciadle obserwujemy przygotowania trzech księżniczek do karnawałowej zabawy, a chwilę później smok porywa jedną z nich – Jutę – w przestworza. W tym momencie spodziewamy się kolejnej opowieści o dzielnych bohaterach walczących z potwornym gadem, jednak fabuła zaczyna przypominać bardziej historię o Pięknej i Bestii – z drobnymi, aczkolwiek dość istotnymi różnicami. Smok bowiem nie jest bezmyślnym krwiożerczym monstrum, lecz może przyjąć ludzką postać, w której jako Arman jest znacznie mniej przerażający. Z kolei księżniczka nie tylko nie należy do specjalnie urodziwych, lecz na domiar złego odznacza się dość trudnym charakterem. Kiedy mogłoby zaś się wydawać, że wybuch uczuć między Jutą i Armanem jest już nieuchronny, nagle pojawiają się motywy kojarzące się ze znacznie bardziej mroczną opowieścią.
Fabuła „Rytuału” jest tym bardziej interesująca, że autorzy nie poprzestają na podsuwaniu czytelnikom nawiązań do znanych baśni, lecz stawiają bohaterów przed koniecznością dokonywania wyborów godnych postaci z tragedii antycznej. Nie można wszak zapominać o dwoistej naturze Armana, którego szczęście w związku z księżniczką staje pod znakiem zapytania z powodu ciążącej mu spuścizny, odziedziczonej po wielu pokoleniach smoczych przodków. W takiej sytuacji zdecydowanie, co będzie najlepsze dla niego i ukochanej kobiety, wcale nie jest prostą sprawą. W dodatku wyboru właściwej drogi postępowania nie ułatwia odczytana przez Jutę przepowiednia, dotycząca przeznaczenia Armana. Nie sposób więc pozostać obojętnym, kiedy obserwuje się emocje targające bohaterami, szczególnie że w miarę rozwoju wydarzeń budzą oni coraz więcej sympatii.
Marina i Siergiej Diaczenko po raz kolejny stworzyli ciekawe postacie o skomplikowanym wizerunku psychologicznym, których losy są pełne dramatycznych przeżyć. Znakomite połączenie baśniowej scenerii z atrakcyjną fabułą i przekonującym przedstawieniem burzliwych uczuć głównych bohaterów zaowocowało powstaniem fascynującego dzieła, które powinno zachwycić wszystkich miłośników dobrej literatury fantasy.
Zamieszczenie w książce obok tytułowej powieści jeszcze trzech opowiadań z pewnością ucieszy fanów ukraińskiego duetu, jednak było to rozwiązanie nieco ryzykowne, przede wszystkim dlatego, że żaden tekst nie dorównuje poziomem „Rytuałowi” i mimo że są to opowiadania całkiem interesujące, to nieco obniżają ogólną ocenę. Po drugie zaś mogą części czytelników zwyczajnie nie przypaść do gustu, ze względu na znaczną odmienność gatunkową. W przypadku „Ostatniego Don Kichota” mamy do czynienia z udaną wariacją literacką na temat bohatera stworzonego przez Miguela de Cervantesa, ale fantastyki jest tu tyle co na lekarstwo. Z kolei „Zoo” i „Tron” łączy to, że rozgrywają się współcześnie, jednak opowiadania te różnią się znacznie zarówno tematyką, jak i nastrojem. Pierwsze to dość zabawna, lecz nieco przydługa historyjka o eksperymentach na zwierzętach, na które zgubny wpływ miała pogoń za „oglądalnością”. Drugie natomiast to niesamowita opowieść o dziewczynce trafiającej do niezwykłej szkoły, którą można uznać za interesującą wypowiedź na temat wpływu przypadku na losy całego świata.
Jeśli chodzi o ryzykowne rozwiązania, to z pewnością było takim umieszczone na okładce porównanie powieści Diaczenków do twórczości Paula Coelho. Wprawdzie rozumiem, że miał to być sposób na poszerzenie kręgu potencjalnych czytelników książki, jednak jest to zupełnie chybione. Nie dość, że „Rytuał” wykazuje bardzo dalekie podobieństwo zarówno pod względem treści, jak i formy do „Alchemika”, to ukraiński duet tworzy na tak wysokim literackim poziomie, że Brazylijczyka dzielą od niego lata świetlne. Podejrzewam, że ta notka na okładce może spowodować tylko to, że miłośnicy prozy Paula Coelho zwyczajnie się rozczarują „Rytuałem”, zaś nie sięgną po tę książkę osoby mające awersję do dzieł w stylu „Alchemika”. Pozostaje mieć nadzieję, że mimo to powieść Mariny i Siergieja Diaczenko odniesie sukces, na jaki zasługuje.
koniec
27 lipca 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Coś się dzieje
Joanna Kapica-Curzytek

23 I 2022

„Zostaw świat za sobą” amerykańskiego pisarza to kameralna proza psychologiczna z motywami postapo. Co się wydarzy, gdy konieczność zaufania obcym ludziom to ostatnia rzecz, która pozostała?

więcej »

Gorzka czekolada
Beatrycze Nowicka

22 I 2022

„Piekarnia czarodzieja” Gu Byeong Mo okazała się książką ciekawą i skłaniającą do przemyśleń.

więcej »

PRL w kryminale: Pamflet na środowisko filmowe
Sebastian Chosiński

21 I 2022

Barbara Gordon – jedna z najlepszych autorek peerelowskich „powieści milicyjnych” – była doskonałą obserwatorką. Jak mało które z jej koleżanek bądź kolegów po fachu potrafiła podglądać rzeczywistość. Dlatego jej książki mają tak dobrą podbudowę obyczajową. Nie inaczej jest w „Ćmach”, których bohaterami są artyści z różnych dziedzin: reżyserzy, aktorzy, pisarze, tancerka i scenografka. Obstawiajcie, kto zginie!

więcej »

Polecamy

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo

Stulecie Stanisława Lema:

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo
— Mieszko B. Wandowicz

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Luty 2011
— Jędrzej Burszta, Miłosz Cybowski, Michał Foerster, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Daniel Markiewicz, Marcin Mroziuk, Mieszko B. Wandowicz

Historia lubi się powtarzać
— Marcin Mroziuk

Moc płynąca z ksiąg i magii
— Marcin Mroziuk

Esensja czyta: Maj-czerwiec 2009
— Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Joanna Słupek, Agnieszka Szady, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Przypowieść o wyjątkowo tchórzliwym bohaterze
— Marcin Mroziuk

Opowieść o magu, który nie jest magiem
— Marcin Mroziuk

Magia filozofią podszyta
— Marcin Mroziuk

Brak mocy
— Marcin Mroziuk

Z przetrąconym kręgosłupem
— Eryk Remiezowicz

Apokalipsa bez klucza
— Artur Chruściel

Tegoż autora

Moc ukryta w baśniach
— Marcin Mroziuk

Każdy ma swoje demony
— Marcin Mroziuk

Przekraczanie granic
— Marcin Mroziuk

Średniowieczna propaganda
— Marcin Mroziuk

Niezrealizowane marzenia cesarza i księcia
— Marcin Mroziuk

Coś więcej niż dźwięki
— Marcin Mroziuk

Trudne początki niezwykłej przyjaźni
— Marcin Mroziuk

Brune, gdzie jesteś?
— Marcin Mroziuk

Cisza przed burzą
— Marcin Mroziuk

Gdy tropikalny raj staje się piekłem na ziemi
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.