Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Czarnoksiężnicy z Krainy Osobliwości›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarnoksiężnicy z Krainy Osobliwości
Tytuł oryginalnyThe Wizards of Odd
Data wydania24 lipca 2007
PrzekładMaciejka Mazan
RedakcjaPeter Haining
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7469-542-8
Format320s. 142×202mm
Cena29,90
Gatunekhumor / satyra
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

A Lema nie ma!
[„Czarnoksiężnicy z Krainy Osobliwości”, „Czarujące obiekty latające. Nowe opowieści ze świata fantastyki i humoru” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dwie antologie humorystycznej fantastyki: „Czarnoksiężnicy z krainy osobliwości” i „Czarujące obiekty latające”, wydane przez firmę Prószyński i S-ka, wypełniają istotną lukę na fantastycznym rynku. Jednak byłoby lepiej, gdyby dokonać z nich dalszego wyboru i w jednym tomie zmieścić te opowiadania, które na to faktycznie zasługują.

Michał Kubalski

A Lema nie ma!
[„Czarnoksiężnicy z Krainy Osobliwości”, „Czarujące obiekty latające. Nowe opowieści ze świata fantastyki i humoru” - recenzja]

Dwie antologie humorystycznej fantastyki: „Czarnoksiężnicy z krainy osobliwości” i „Czarujące obiekty latające”, wydane przez firmę Prószyński i S-ka, wypełniają istotną lukę na fantastycznym rynku. Jednak byłoby lepiej, gdyby dokonać z nich dalszego wyboru i w jednym tomie zmieścić te opowiadania, które na to faktycznie zasługują.

‹Czarnoksiężnicy z Krainy Osobliwości›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarnoksiężnicy z Krainy Osobliwości
Tytuł oryginalnyThe Wizards of Odd
Data wydania24 lipca 2007
PrzekładMaciejka Mazan
RedakcjaPeter Haining
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7469-542-8
Format320s. 142×202mm
Cena29,90
Gatunekhumor / satyra
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Przybliżanie treści każdego z opowiadań nie ma tutaj sensu – wystarczy wspomnieć, że antologie łącznie zawierają 47 utworów o zróżnicowanej długości i bardzo obszernej tematyce: od przypadkowych przybyszów z przyszłości i czarodziejskich slipek po magiczne kosmetyki. Siła zbiorów powinna tkwić właśnie w tej różnorodności, a także w doborze autorów – w spisie treści spotykamy między innymi Cordwainera Smitha, Raya Bradbury’ego, Arthura C. Clarke’a czy Henry’ego Kuttnera.
Zdziwienie może budzić jednak dobór przedstawionych opowiadań, ponieważ część z nich nie ma nic wspólnego z humorystyczną fantastyką. Co bowiem śmiesznego w opowieści grozy „Władczyni domu miłości” Angeli Carter, w horrorowych „Karaluchach” Thomasa Discha czy w fantastyczno-naukowej „Strasznie wielkiej sile” Erica Russela? Te (i niektóre inne) teksty znalazły się w tym towarzystwie wyraźnie na siłę; możliwe, że jako wyraz uznania antologisty Petera Haininga dla waloru „klasyczności” ich autorów – co innego może bowiem tłumaczyć obecność niesamowitego opowiadania Mervyna Peake’a „Danse macabre” czy klasycznego SF „W mojej maszynie czasu jest wilk” Larry’ego Nivena? Od razu wyjaśniam, że są to bardzo dobre w swoich gatunkach utwory – nie jest to jednak gatunek „humorystycznej fantastyki”. Z tego oczywistego powodu nie śmieszą, a przecież takie powinno być podstawowe kryterium doboru tekstów. To samo zastrzeżenie można odnieść do co najmniej kilku innych opowiadań.

‹Czarujące obiekty latające. Nowe opowieści ze świata fantastyki i humoru›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarujące obiekty latające. Nowe opowieści ze świata fantastyki i humoru
Tytuł oryginalnyThe Flying Sorcerers: More Comic Tales of Fantasy
Data wydania17 lipca 2008
PrzekładMałgorzata Dobrowolska
RedakcjaPeter Haining
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7469-805-4
Format304s. 142×202mm
Cena29,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Widoczne jest także skoncentrowanie się na starszych tekstach oraz ograniczenie językowe antologii. Brak Lema i choćby wyimka z jego „Bajek robotów” jest zrozumiały (choć nieusprawiedliwiony), jednak już nieobecność Gaimana jest bardziej tajemnicza – wszak zbiór „Dym i lustra” ukazał się w 1988 roku, a zawarta w nim „Rycerskość” zdaje się spełniać kryteria antologii w sposób wręcz wzorcowy.
Na szczęście w zbiorach można znaleźć także, autentycznie śmieszne, fantastyczne perełki, takie jak „Samicę gatunku” Johna Wyndhama, „Wrednego” Fredrica Browna czy „Gnurry wyleźli z dhewna” Reginalda Bretnora. Nie zawodzi Robert Sheckley, Harry Harrison czy Piers Anthony. Oczywiście poczucie humoru jest najbardziej subiektywnym elementem gustu, dlatego czytelnikom mogą spodobać się zupełnie inne opowiadania.
Wydaje się zatem, że lepszym pomysłem byłaby, dokonana przez polskiego wydawcę, dalsza selekcja gatunkowa i uzupełnienie oraz uaktualnienie zbioru pod kątem polskiego czytelnika AD 2008. Taki tom byłby prawdziwym kompendium humorystycznej fantastyki, zaś omawiane antologie są jedynie połowicznym sukcesem – stąd niska ocena.
koniec
16 września 2008
PS. Warto zaznaczyć, że pierwsza z omawianych antologii ukazała się już raz w Polsce w roku 1999, nakładem wydawnictwa Zysk i Ska, pod tytułem „Czarnoksiężnicy z Dziwacznego Grodu”. Zawarte w niej utwory były tłumaczone przez innych niż Maciejka Mazan tłumaczy, w tym przez Piotra W. Cholewę, Mirosława P. Jabłońskiego czy Jolantę Kozak.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

PRL w kryminale: W kamienicy na Złotej
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

W 1957 roku, na fali październikowej „odwilży”, swój powieściowy debiut opublikowała – dotychczas zajmująca się głównie dziennikarstwem – Anna Kłodzińska (w tym momencie miała już czterdzieści dwa lata). Wtedy nikt jeszcze nie mógł przewidywać, że za sprawą książki „Śledztwo prowadzi porucznik Szczęsny” na literacką scenę wkroczy jedna z najbardziej znanych postaci peerelowskiej literatury kryminalnej.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Czego oczy nie widziały
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.