Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ian McEwan
‹Betonowy ogród›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBetonowy ogród
Tytuł oryginalnyThe Cement Garden
Data wydania18 sierpnia 2008
Autor
PrzekładMarek Obarski
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-1011-0
Format200s. 132×205mm
Cena25,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Abra makabra
[Ian McEwan „Betonowy ogród” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Debiutancka powieść Iana McEwana „Betonowy ogród” to ciąg makabrycznych scen, których siła leży nie w epatowaniu elementami gore, a raczej w przekraczaniu wszelkiego tabu. Autor konsekwentnie rujnuje ogólnie przyjęte kulturowe schematy postępowania ludzi w różnych sytuacjach, przez co szokuje co krok odbiorcę. Gdyby ująć to jedną frazą: realizm magiczny w makabrycznej oprawie. Warto w ogóle czytać coś takiego?

Paweł Sasko

Abra makabra
[Ian McEwan „Betonowy ogród” - recenzja]

Debiutancka powieść Iana McEwana „Betonowy ogród” to ciąg makabrycznych scen, których siła leży nie w epatowaniu elementami gore, a raczej w przekraczaniu wszelkiego tabu. Autor konsekwentnie rujnuje ogólnie przyjęte kulturowe schematy postępowania ludzi w różnych sytuacjach, przez co szokuje co krok odbiorcę. Gdyby ująć to jedną frazą: realizm magiczny w makabrycznej oprawie. Warto w ogóle czytać coś takiego?

Ian McEwan
‹Betonowy ogród›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBetonowy ogród
Tytuł oryginalnyThe Cement Garden
Data wydania18 sierpnia 2008
Autor
PrzekładMarek Obarski
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-1011-0
Format200s. 132×205mm
Cena25,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Pasją starego, schorowanego ojca głównego bohatera jest planowanie wyglądu ogrodu i wprowadzanie w nim rozlicznych ulepszeń. Pochylony nad własnoręcznie nakreśloną koncepcją zagospodarowania przydomowej przestrzeni, z fajką w zębach, wpada na pomysł wybetonowania większości powierzchni. Jest już zmęczony, w ogrodzie z wolna pojawiają się badyle i łoboda, trawnik zarasta – słowem, wszystko niszczeje. Matka nie jest zbyt zachwycona tą koncepcją, więc gdy przywieziony zostaje cement, w domu wybucha granda. Ojciec stawia na swoim, jednak los ingeruje w jego plany i wyprawia go na tamten świat. Niedługo potem kostucha odwiedza także matkę, w wyniku czego czwórka dzieci zostaje zdana tylko na siebie.
McEwan w powieści „Betonowy ogród” opisuje chorą atmosferę, którą stwarzają młodzi mieszkańcy domu. Dzieci, ze swoją nieukształtowaną moralnością, rodzącym się zainteresowaniem płcią przeciwną i trudnościami w odnalezieniu tożsamości starają się organizować przestrzeń wokół siebie. Najstarsza dziewczyna Julia to już prawie dojrzała kobieta – ma siedemnaście lat, chodzi na randki ze starszymi mężczyznami, pali i ciągle mizdrzy przed lustrem. Sue to mała dziewczynka, która zafascynowana jest życiem starszej siostry, a najmłodszy chłopiec Tom nie potrafi przyjąć męskiej roli – chodzi w damskiej peruce i ubiera się w sukienki. Najważniejszy jest jednak piętnastoletni Jack, z którego perspektywy poznajemy wszystkie wydarzenia. Chłopiec intensywnie przeżywa fascynację ciałami swoich sióstr, z higieną jest zupełnie na bakier i wciąż się masturbuje. A najbardziej podnieca go Julia.
Narracja w powieści poprowadzona jest fenomenalnie, więc książkę czyta się ze szczęką na kolanach. McEwan biegle naśladuje sposób mówienia i postrzegania zdarzeń przez piętnastolatka, dzięki czemu powieść jest niebywale realistyczna. Wydarzenia relacjonowane są z perspektywy Jacka, który odbiera świat z pewną naiwnością – nie stara się interpretować wydarzeń i zachowań, nie poszukuje w sobie przyczyn własnego zachowania. Onanizuje się myśląc o siostrze, podgląda ją, jest nawet zazdrosny o jej partnera. Jack nie miewa wątpliwości – on po prostu działa, gnany różnymi popędami. A że McEwan nie pomija żadnego tematu, wszystkie sfery życia prezentowane są na kartach powieści z jednakową atencją (czy to seksualne, czy fekalne lub higieniczne). Ponadto autor nie stara się niczego interpretować: on w chłodny sposób relacjonuje fakty, a resztę pozostawia wrażliwości czytelnika. Każdy opis to tak naprawdę zapis - pozbawiona emocji transmisja. W tym czasie wyobraźnia odbiorcy wariuje, bo bohaterowie co rusz przełamują tabu, naruszają kulturowe normy lub po prostu zachowują się obrzydliwie. To wewnątrz czytelnika powstają wątpliwości i obawy, które winny żywić postaci, i to on przeżywa za czwórkę dzieci ich nierozsądne pomysły i lekkomyślne czyny. Pisarz tak poprowadził narrację, że zaangażowanie emocjonalne odbiorcy w lekturę nie stanowi problemu.
„Betonowy ogród” traktuje także o wychowaniu. McEwan w bardzo obrazowy sposób wskazuje, jak dzieci przyjmują wszelkie tłumaczenia rodziców, jak je interpretują na własny użytek i co się stanie, gdy zaczną według nich postępować. Autor przekonuje, że komunikacja jest niesłychanie ważnym elementem wychowania. Jego bohaterowie kierują się słowami, wypowiedzianymi przez matkę przed śmiercią, że gdy nie będą sobie radzić, przyjdzie zła i demoniczna pomoc społeczna, odbierze im najmłodsze rodzeństwo i rozdzieli na zawsze. Przerażeni, interpretują to dosłownie i nikomu nie dają znać o tragicznych zdarzeniach w domu. McEwan mocno to hiperbolizował poprzez warunki, które wytworzył (wakacje, chałupina na obrzeżach miasta, brak sąsiadów, bliższych znajomych i rodziny), dlatego powieść naprawdę przemawia do wyobraźni.
Pisarz dzięki tej książce zdobył sławę makabrysty i trzeba przyznać – zasłużenie. McEwan nie wymachuje przed oczami czytelnika wyrwanymi żołądkami i nerkami, ale zwyczajnie wskazuje, do czego zdolne są dzieci. A w powieści „Betonowy ogród” biegają one wokół siniejących zwłok matki, zaśmiewają się do rozpuku i wpadają na pomysł prywatnego pogrzebu, którego opis jeży włosy na głowie. Permanentny szok to jedno z uczuć, które towarzyszy lekturze tej książki. I długo po niej.
koniec
3 października 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Całe życie Rolanda
— Joanna Kapica-Curzytek

Stworzony na obraz i podobieństwo człowieka
— Marcin Mroziuk

Być albo nie być
— Marcin Mroziuk

Pani życia i śmierci
— Marcin Mroziuk

Smak rozczarowania
— Daniel Markiewicz

Tegoż autora

Zakalec z ambicjami
— Paweł Sasko

Końskie mordy
— Paweł Sasko

Dziwy nad dziwami
— Paweł Sasko

Coś na spanie
— Paweł Sasko

Lewe jądro Szatana
— Paweł Sasko

Z miłości do pędzli
— Paweł Sasko

Tęsknię, Lizaczku
— Paweł Sasko

Zmiana warty w Baśniogrodzie
— Paweł Sasko

Tylko dla fanatyków
— Paweł Sasko

Pogoń za zwłokami
— Paweł Sasko

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.