EKSTRAKT: | 50% |
---|---|
WASZ EKSTRAKT: | |
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Cząstki elementarne |
Tytuł oryginalny | Les Particules élémentaires |
Data wydania | czerwiec 2003 |
Autor | Michel Houellebecq |
Przekład | Agnieszka Grudzińska |
Wydawca | W.A.B. |
ISBN | 978-83-7414-609-8 |
Format | 363s. 125x195mm |
Cena | 34,90 |
Gatunek | fantastyka, obyczajowa |
WWW | Polska strona |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
…elementarne. Nic |
EKSTRAKT: | 50% |
---|---|
WASZ EKSTRAKT: | |
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Cząstki elementarne |
Tytuł oryginalny | Les Particules élémentaires |
Data wydania | czerwiec 2003 |
Autor | Michel Houellebecq |
Przekład | Agnieszka Grudzińska |
Wydawca | W.A.B. |
ISBN | 978-83-7414-609-8 |
Format | 363s. 125x195mm |
Cena | 34,90 |
Gatunek | fantastyka, obyczajowa |
WWW | Polska strona |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Proszę czytać ze zrozumieniem. Podwójna semantyka - znaczenie dosłowne i przenośne - dzieła literackiego, jakim niewątpliwie są "Cząstki", przerosła możliwości "recenzenta". Rzeczywistość fikcjonalna ukształtowana w wyobraźni autora jako cecha świata przedstawionego nie musi wcale odnosić się do naszej - czytelnika - wyspecjalizowanej wiedzy. Autor wykorzystuje wiedzę, na przykład z zakresu fizyki kwantowej, by za jej pomocą kreować świat literacki. Zna ją w stopniu ograniczonym, ale nie wykłada nam jej, nie jest fizykiem, jest autorem dzieła literackiego, zatem - co jeszcze raz podkreślę - wykorzystuję ją do swoich celów literackich. Używa jej do uformowania rzeczywistości, uogólnia, zawiesza znaczenie dosłowne, koduje znaczenia przenośne, alegoryczne, symboliczne, metaforyczne, by przekazać SWOJĄ wizję świata kreowanego.
Pisząc pseudo-recenzję, jej autor, stara się być błyskotliwy. Powołuje się na wątpliwy autorytet „znajomego biologa”, co ma nas przekonać do „mądrości” owej „recenzji”. Poza tym jest szczerze przekonany, iż po upływie „jakiegoś czasu” jest już wolny od wpływu, jakim „napiętnowały” go wcześniejsze kontakty z innymi recenzjami. Jak sam pisze: „I przez to nie mogłem ocenić tekstu obiektywnie.” Wydaje się, że sięganie do interpretacji innych, zanim weźmie się książkę do rąk własnych, jest podejściem bardzo nieprofesjonalnym. Moim zdaniem, jest to pierwszy sygnał do tego, by uznać, że teks pana Jana R. nie ma wartości, którymi powinna cechować się, dobra recenzja.
Uważam „Cząstki Elementarne” za dzieło bardzo trudne w odbiorze emocjonalnym. Szczególnie sprawia kłopot czytelnikowi wrażliwemu, a jednak namawiam do zmierzenia się z tą książką, bowiem niewątpliwie porusza ona treści uniwersalne.
Bezsprzecznie Michel Houellebecq napisał niesamowitą książkę, jednak my - czytelnicy jesteśmy jej katalizatorem i to my decydujemy, o jakości odbioru treści w niej zawartych. To nie jest książka dla każdego, ale chyba wiemy, że książki dla wszystkich, tak naprawdę nie istnieją.
PS. To była pierwsza i ostatnia recenzja jaka przeczytałem na temat "Cząstek Elementarnych". Oczywiście zrobiłem to po ówczesnym jej przeczytaniu.
Pozdrawiam.
Bardzo przeżyłam lekturę tej książki...
A jeszcze bardziej te dziwaczna niby recenzje
z którą nie sposób sie zgodzić.
Chyba Pan nie przeczytał tej ksiazki ze zrozumieniem...
Dzięki za te recenzję i za przebicie pretensjonalnego i nadmuchanego skutecznym marketingiem balona.
Nie dostrzegam w "Cząstkach" ani grama talentu. Ani narracyjnego, ani intelektualnego, ani nawet obserwacyjnego.
Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.
więcej »W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.
więcej »Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.
więcej »Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Houellebecq jak Kasandra
— Joanna Kapica-Curzytek
Wrogowie krytyczni
— Daniel Markiewicz
Notatki na marginesie „Mapy i terytorium”
— Michał Foerster
Michel Houellebecq, pisarz
— Jędrzej Burszta
Esensja czyta: Październik 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski
Nikt cię nie kocha
— Michał Foerster
Zagubiony w sytości
— Eryk Remiezowicz
Platforma zrzędzenia
— Jan Rudziński
Świat na krawędzi
— Sebastian Chosiński
Trzy w jednym czyli prorokini (mało)szalona
— Jan Rudziński
Sprawa dla emeryta
— Jan Rudziński
Platforma zrzędzenia
— Jan Rudziński
Róża dla monochromatycznej Mary
— Jan Rudziński
ma pan rację - jeżeli dzierżyński programował w asemblerze choć nie powinien, to cała książka w istocie jest g* warta. naiwnie dałem się zwieść