Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 listopada 2022
w Esensji w Esensjopedii

Rafał Syska
‹Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana
Data wydania2008
Autor
Wydawca RABID
ISBN9788360236369
Format648s.
Cena50,-
Gatuneknon‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Biblioteka kinomana: Mistrz wielu epok
[Rafał Syska „Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana” Rafała Syski to pierwsza polska i jedyna na świecie książka analizująca wszystkie filmy reżysera. Autor nie tylko kompleksowo opisuje twórczość Altmana, ale wplatając przykłady dzieł innych twórców, pokazuje, że duch niepokornego mistrza nie pozwolił się zamknąć tylko w jego filmach. Przesiąknął całe kino.

Urszula Lipińska

Biblioteka kinomana: Mistrz wielu epok
[Rafał Syska „Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana” - recenzja]

„Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana” Rafała Syski to pierwsza polska i jedyna na świecie książka analizująca wszystkie filmy reżysera. Autor nie tylko kompleksowo opisuje twórczość Altmana, ale wplatając przykłady dzieł innych twórców, pokazuje, że duch niepokornego mistrza nie pozwolił się zamknąć tylko w jego filmach. Przesiąknął całe kino.

Rafał Syska
‹Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana
Data wydania2008
Autor
Wydawca RABID
ISBN9788360236369
Format648s.
Cena50,-
Gatuneknon‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Robert Altman całe życie unikał ram. Ram filmowego gatunku, Hollywoodu, trendów rządzących daną epoką w kinie. W ciągu trwającej pół wieku kariery przewinął się przez kilka rozdziałów historii filmu. Zaczynał w latach walki Hollywood z telewizją, a zmarł w dobie „Matriksa”. Zostawił po sobie blisko czterdzieści filmów kinowych, osiem produkcji telewizyjnych i kilkadziesiąt odcinków rozmaitych seriali. Choć jego filmografia nie grzeszy gładkością, arcydzieło nie postępuje za arcydziełem, reżyser pozostaje inspiracją dla kolejnych pokoleń twórców. Jego filmy odcisnęły piętno na Paulu Thomasie Andersonie, Toddzie Solondzu, Alanie Rudolphie ale i na Michaelu Haneke oraz Agnes Jaoui.
Altman doczekał się kilku książek na swój temat, ale żadna z nich nie jest pozycją wyczerpującą. „Jumping Off the Cliff” Patricka McGilliana obszernie relacjonuje życie mistrza, ale kończy opis na latach 80., prawie dwadzieścia lat przed jego śmiercią. Analityczna książka Roberta T. Selfa „Robert Altman’s Subliminal Reality” traktuje twórczość reżysera wybiórczo, podobnie jak „Robert Altman Interviews” Davida Sterritta. Helen Keyssar w swojej pracy „Robert Altman’s America” wzięła na warsztat jedynie te prace filmowca, które pasowały do tematu jej wywodu.
Rafał Syska podejmuje się trudnego zadania kompleksowego opisania dorobku reżysera. Trudnego, bo część produkcji z różnorodnej filmografii Altmana niełatwo gładko skatalogować. Wytyczenie porządku w takiej książce stanowiło nie lada wyzwanie, autorowi natomiast udaje się z niego wybrnąć z logiką i gracją, których zabrakło choćby podobnej publikacji o Stanleyu Kubricku autorstwa Piotra Kletowskiego. Przy tym obchodzi się bez naciągania poszczególnych filmów do postawionych tez. Sysce udaje się również trudna sztuka opisywania mniej znanych filmów Altmana, o których czyta się z nie mniejszym zainteresowaniem niż o tych powszechnie dostępnych. A nawet więcej – czytając o „Zdrowiu”, „O.C. i Stiggs” czy o „Owym chłodnym dniu w parku”, czytelnik aż będzie się zwijał z chęci ich obejrzenia.
„Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana” imponuje rozmachem. W tej książce jest po prostu wszystko. Szczegóły z życia reżysera, historia powstawania jego filmów i prac na planie, opis kontekstów kulturowych. Badania nad środkami filmowymi używanymi przez twórcę, przenikliwe analizy wszystkich arcydzieł i porażek, produkcji znanych i mniej znanych, klap i sukcesów Altmana. Skrupulatność i filmoznawcza dyscyplina idą tu jednak w parze ze szczerą pasją i niekrytą fascynacją autora postacią Altmana, które przesiąkają cały tom. „Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana” opowiada o fenomenie legendy kina, jednocześnie nie kończąc się patetycznym przekonaniem, że ów fenomen został przez nami całkowicie odkryty. Syska wyczerpująco kreśli portret wybitności reżysera, ale bez absolutnego przeświadczenia, że jego geniusz wynikał tylko z umiejętności rysowania na ekranie mikrospołeczności, posługiwania się polifoniczną narracją i ironicznej krytyki Ameryki. Fenomen to w końcu coś, czego nie da się całkowicie prześwietlić, jasno zdefiniować, opisać słowami. Coś nienamacalnego. I najistotniejsze w „Zachować dystans”, jest to, że przy swej kompleksowości i dogłębności, tę najważniejszą tajemnicę wyjątkowości reżysera pozostawia w pełni niedopowiedzianą.
koniec
5 marca 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tytus, Balbinka i inni
Marcin Osuch

26 XI 2022

Ten rok był wyjątkowo obfity w zakresie komiksowej publicystyki. Otrzymaliśmy monumentalny „Komiks polski” Adama Ruska, „Każdy komiks jest fantastyczny” nieodżałowanego Macieja Parowskiego, drugi tom „Moich komiksów” Pawła Ciołkiewicza, że przez skromność o Konrada Wągrowskiego i moich więcej »

PRL w kryminale: Tajemniczy pan Robert
Sebastian Chosiński

25 XI 2022

Najpierw była powieść Jerzego Siewierskiego („Spadkobiercy pani Zuzy”), a krótko potem nakręcony na jej podstawie sensacyjny film Pawła Komorowskiego z Ryszardem Filipskim w roli głównej („Brylanty pani Zuzy”). Oba dzieła, choć nie należą do idealnych, na pewno zasługują na uwagę i pochwały. Książka wydaje się zresztą nieco bardziej udana, zwłaszcza gdy czyta się ją po oglądnięciu filmu.

więcej »

Czarownicy żyć nie dopuścisz
Joanna Kapica-Curzytek

24 XI 2022

Akcja historyczno-obyczajowej powieści „Makowa spódnica. Siostry” toczy się w XVII wieku i osnuta jest wokół ówczesnych polowań na czarownice. Niestety, taka była ówczesna smutna rzeczywistość.

więcej »

Polecamy

Cyborg, czyli mózg w maszynie

Stare wspaniałe światy:

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Z tego cyklu

Historia Złotego Golasa
— Konrad Wągrowski

Czarna wdowa w zagmatwanej sieci dyskursów
— Łukasz Twaróg

Noir – wojenne zaćmienie
— Łukasz Twaróg

Mroczna strona miasta
— Łukasz Twaróg

Amerykański samotnik
— Konrad Wągrowski

Urok diw
— Arkadiusz Kaczanowski

Encyklopedia, czyli prosimy o remake
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

007: Wszystkie laski Jamesa Bonda
— Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: „Kopciuszek”, „Gloria”
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: Mapy gwiazd
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska, Kamil Witek

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 10
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 9
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 8
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 7
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 6
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska, Gabriel Krawczyk

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 5
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 4
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.