Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja czyta: Lato 2009
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2 3 »

Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Lato 2009
[ - recenzja]

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Arnaldur Indriðason
‹W bagnie›
Anna Kańtoch [70%]
Zachęcona recenzją Sebastiana, sięgnęłam po powieść i lekko się rozczarowałam. Spodziewałam się bowiem niemal arcydzieła, a dostałam zwyczajnie dobrą książkę, więcej niż poprawną, ale – przynajmniej w moim odczuciu – zdecydowanie mniej niż znakomitą. Autor sprawnie układa fabułę ze znanych klocków (nietypowa zbrodnia, starzejący się policjant, któremu nie wyszło w życiu osobistym, zakończenie pesymistyczne, choć z nutką nadziei), potrafi trzymać czytelnika w napięciu, a nawet momentami wzruszyć, jednak nic tu nie wyróżnia się jakoś szczególnie na tle gatunku. Takim elementem wyróżniającym mógłby być ewentualnie posępny nastrój deszczowej, islandzkiej jesieni i mam wrażenie że Indriðason próbuje pójść trochę w tym kierunku, bo jest tu parę naprawdę ładnych, klimatycznych opisów. Niestety, są też jednak długie partie tekstu, gdzie akcja opiera się głównie na dialogach, a wtedy atmosfera gdzieś znika. Szkoda.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Jacek Komuda
‹Wilcze gniazdo›
Jakub Gałka [90%]
Prosta przygodowa historyjka, ale jak napisana! Zaprawdę, powiadam Wam, Komuda jest Sienkiewiczem naszych czasów. I nie o to chodzi, że naśladuje twórcę „Potopu” (w wielu miejscach zresztą Komuda zdaje się mniej pretensjonalny i bardziej wiarygodny w przedstawianiu epoki) – on sam jest wielkim miłośnikiem szlacheckiej Rzeczpospolitej, a ta miłość udziela się czytelnikowi. Jednak nie jest „Wilcze gniazdo” hiperrealistyczną powieścią historyczną – Polska szlachecka jest u Komudy zgodna raczej z wyobrażeniami, archetypami szlachetek-sarmatów. Minus za nieprzystające do reszty powieści zakończenie, na siłę próbujące odbrązowić pieczołowicie konstruowany mit Rzeczpospolitej szlacheckiej, moralizować i rozliczać sarmatów z ich wad powodujących co najmniej upadek ojczyzny. Poza tym jednak „Wilcze gniazdo” wciąga niesamowicie i satysfakcjonuje aż nadto.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Andrzej Kozioł
‹Pociąg do Stalinogrodu i inne opowiadania›
Konrad Wągrowski [60%]
Mały zbiorek króciutkich opowiadań, przedstawiających różnorodne scenki z PRL-u. Teksty zwarte, konkretne, domknięte na 2-3 stronach najczęściej albo po prostu pokazują absurdy minionej epoki, albo kontrastują oficjalną wykładnię władzy ze zdroworozsądkowym podejściem obywateli. Niby proste pomysły, ale bywa i dowcipnie, i celnie. Najzabawniejsza historia – o wnuku, który decyduje się ochrzcić, nie wiedząc, że dwie babcie zrobiły to z nim w niemowlęctwie niezależnie, w tajemnicy przed partyjnymi rodzicami. Najbardziej poruszająca – staruszka, której prześladowania Żydów w 1968 r. wydają się powrotem koszmaru II wojny światowej. Całość można przeczytać podczas jednego wieczoru lub jednej przejażdżki pociągiem. Niekoniecznie do Stalinogrodu.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Marek Krajewski
‹Głowa Minotaura›
Anna Kańtoch [60%]
Mimo odmiennej lokalizacji (Lwów zamiast Wrocławia) oraz dwóch bohaterów zamiast jednego nowa książka Krajewskiego jest zdumiewająco podobna do wcześniejszych kryminałów z tej serii, zwłaszcza że lwowski policjant Popielski to niemal kopia Mocka, i to zarówno w upodobaniach, jak i w charakterze. A szkoda, bo czyż przyjaźń obu panów nie byłaby ciekawsza, gdyby stanowili swoje przeciwieństwa? Poza tym, jak i poprzednie tomy, powieść sprawia mocno schizofreniczne wrażenie. Na plus mamy więc genialnie dobrane, wzmacniające wrażenie realizmu szczegóły z życia A.D. 1938, na minus zaś sztuczność świata, w którym co drugi człowiek to zdegenerowany zboczeniec. Na plus ciekawa odpowiedź na pytanie „kto zabija i dlaczego”, na minus sposób poprowadzenia intrygi – dość powiedzieć, że w zakończeniu „Głowy Minotaura” zbrodniarz zgłasza się do detektywa i osobiście wyjaśnia wszelkie zawiłości. Niemniej, to się czyta, to ma klimat, a Mock daje się lubić, choć – tu znowu minus – po sześciu książkach przyjęta konwencja jednak zaczyna nieco nużyć.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Wojciech Kuczok
‹Moje projekcje›
Konrad Wągrowski [50%]
We wstępie do „Moich projekcji” Wojciech Kuczok pisze bardzo fajne zdanie: „krytyk spogląda na kino, a raczej dogląda go troskliwie, nieco z boku, z ostatniego rzędu, głuchy na doraźne pyskówki”. Właśnie takiej krytyki dziś mi strasznie brakuje – oderwanej od stawiania gwiazdek, przywalania nielubianym twórcom czy nachalnego promowania własnych poglądów na świat, politykę czy innych braci Kaczyńskich. Brakuje właśnie takiego spojrzenia z dystansu, z perspektywy, z miłością do kina, ale miłością nie ślepą. I Wojciech Kuczok obiecuje, że coś takiego znajdzie się w jego małej książeczce. I w sumie znajduje – bo zestaw jego felietonów jest oderwany od tej chęci oceniania, załatwiania porachunków, prezentuje po prostu filmowe fascynacje autora. Wielka jednak szkoda, że w sumie wiele z tego nie wynika. Ani te przemyślenia nie są bardzo odkrywcze, ani nic specjalnie z nich mi w pamięć nie zapadło. Niestety, Kałużyńskim Kuczok nie jest. W sumie więc niespełniona obietnica.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Tadeusz Lubelski
‹Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty›
Konrad Wągrowski [100%]
Najlepsza, powtarzam, najlepsza pozycja filmoznawcza, jaka ukazała się na polskim rynku w ostatnich latach. Tadeusz Lubelski stworzył dzieło naprawdę wyjątkowe. Po pierwsze, ujął historię polskiego kina w konkretne fazy, wyróżnił konkretne nurty, nie jest to tylko chronologiczny zapis produkcji rodzimej kinematografii. Takie podejście jest oczywiście obowiązkiem filmowego publicysty, szkoda tylko, że mało który o tym pamięta. Po drugie – i chyba najważniejsze – wydaje się, że autor ma coś ciekawego do powiedzenia o praktycznie każdym filmie, o którym mowa w książce. Czasem wystarczy jedno zdanie, czasem potrzebny jest cały akapit, czasem rozdział, ale prezentowany komentarzom daleko od sztampy, widać tu osobiste, autorskie spojrzenie, poparte nieraz cytatami z innych źródeł. Książka, którą czyta się z niezmiennym zainteresowaniem, by później regularnie wracać w razie potrzeby do konkretnych rozdziałów, tematów i opisów. Pozycja obowiązkowa na półce każdego miłośnika filmu.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Piotr Łopuszański
‹Pan Samochodzik i jego autor›
Konrad Wągrowski [50%]
Jednak rozczarowanie. Może nie wielkie, bo fajnie, że takie rzeczy powstają, ale mogło być dużo, dużo lepiej. Sięgałem po tę książkę z nadzieją, że poznam nieznane fakty wokół jednego z ulubionych cykli mojej młodości, że zobaczę dogłębną analizę postaci Pana Samochodzika i jego czasów, a dostałem nieco faktów i analizę bardzo płytką. Najciekawsze są rozdziały, w których Łopuszański wymienia właśnie fakty – gdy opowiada o Zbigniewie Nienackim oraz gdy przedstawia różnice między wydaniami książek (z czego jasno wynika idiotyzm prób adaptowania „Pana Samochodzika” do naszych czasów). Rozdział o samych powieściach jest niestety tylko zbiorem streszczeń, a rozdziały omawiające kolejne aspekty tych powieści w dużej mierze dublują informacje między sobą (redaktor się nie popisał) i przedstawiają bardzo, bardzo pobieżną analizę, z reguły ograniczającą się do stwierdzeń, że Pan Samochodzik był lojalnym obywatelem i funkcjonariuszem socjalistycznej ojczyzny. Szkoda.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Siergiej Łukjanienko
‹Fałszywe lustra›
Jakub Gałka [90%]
„Labirynt odbić”, pierwsza część trylogii (właściwie dylogii poszerzonej o mikropowieść zamieszczoną w zbiorze „Atomowy sen”) została przez nas uznana jedną z najlepszych powieści pierwszego 5-lecia XXI wieku. „Fałszywe lustra” niewiele ustępują swojemu poprzednikowi. Na pewno nie ma tu już elementu świeżości, zwłaszcza że fabuła prowadzona jest podobnie (znów Głębia zagraża prawdziwemu życiu, znów Leonid jest przegranym samotnikiem, znów musi walczyć), ale cała reszta jest równie dobra. Znów Łukjanienko udanie miesza mnóstwo różnych elementów: powieść sensacyjną, cyberpunk, geekowskie nawiązania do gier komputerowych, opisy współczesnej Rosji, celne obserwacje psychologiczne… – a wszystko to spięte warto toczącą się akcją i sprawnie skonstruowaną postacią głównego bohatera. Sam miód.
« 1 2 3 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Luty 2017
— Przemysław Ciura, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Czasospędzacz
— Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Listopad 2010
— Jędrzej Burszta, Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek , Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Wilk w owczej skórze
— Sebastian Chosiński

Skandynawskich autorów chów wsobny
— Jakub Gałka

Sen o Dolinach
— Karina Murawko-Wiśniewska

Zbigniew Nienacki vs. Pan Samochodzik
— Sebastian Chosiński

Gdy budzą się upiory przeszłości…
— Sebastian Chosiński

Esensja czyta: Marzec-kwiecień 2009
— Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Aus Breslau nach Lemberg
— Sebastian Chosiński

Z tego cyklu

Luty 2018
— Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Katarzyna Piekarz, Konrad Wągrowski

Styczeń 2018
— Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017
— Dominika Cirocka, Joanna Kapica-Curzytek, Konrad Wągrowski

Listopad 2017
— Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Październik 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Wrzesień 2017
— Dominika Cirocka, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka

Sierpień 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Lipiec 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Katarzyna Piekarz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czerwiec 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Maj 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Katarzyna Piekarz

Tegoż twórcy

Klasyka kina radzieckiego: Zdrajcy i ogłupiacze
— Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Łotewska twarz komisarza Martina Becka
— Sebastian Chosiński

Gwałt niech się gwałtem odciska!
— Sebastian Chosiński

Moralność przyszłości
— Miłosz Cybowski

Auf Wiedersehen, Herr Mock!
— Sebastian Chosiński

Dybuki krążą wokół nas
— Sebastian Chosiński

Cyceron kontra piękna Ormianka
— Sebastian Chosiński

Jaśniejsza strona mrocznej mocy
— Sebastian Chosiński

Nie każdemu służy morskie powietrze
— Sebastian Chosiński

Pięć razy Strugaccy
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.