Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Joyce Carol Oates
‹Moja siostra, moja miłość›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMoja siostra, moja miłość
Tytuł oryginalnyMy Sister, My Love
Data wydania21 września 2009
Autor
PrzekładKatarzyna Karłowska
Wydawca Rebis
ISBN978-83-7510-292-5
Format616s. 150×225mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena45,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Relacja zza kulis
[Joyce Carol Oates „Moja siostra, moja miłość” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Joyce Carol Oates w książce „Moja siostra, moja miłość” pokazuje to, jak łatwo stereotypowy amerykański sen zamienić w koszmar. Wciągająca historia jest tylko przykrywką dla bezlitosnej krytyki wygórowanych ambicji, złudnego blasku oraz pasożytniczych mediów.

Wiktoria Skurnowicz

Relacja zza kulis
[Joyce Carol Oates „Moja siostra, moja miłość” - recenzja]

Joyce Carol Oates w książce „Moja siostra, moja miłość” pokazuje to, jak łatwo stereotypowy amerykański sen zamienić w koszmar. Wciągająca historia jest tylko przykrywką dla bezlitosnej krytyki wygórowanych ambicji, złudnego blasku oraz pasożytniczych mediów.

Joyce Carol Oates
‹Moja siostra, moja miłość›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMoja siostra, moja miłość
Tytuł oryginalnyMy Sister, My Love
Data wydania21 września 2009
Autor
PrzekładKatarzyna Karłowska
Wydawca Rebis
ISBN978-83-7510-292-5
Format616s. 150×225mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena45,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Książka Oates jest przesiąknięta amerykańskością tak bardzo, że nawet gdyby nie była inspirowana faktycznym morderstwem JonBenét Ramsey, nietrudno byłoby uwierzyć w jej autentyczność.
Dziewiętnastoletni Skyler Rampike w niemal dziesięć lat od śmierci młodszej siostry odczuwa potrzebę spisania wspomnień. Jego narracja jest osobliwa – pełna chaosu, powtórzeń, dygresji i przypisów. Mimo tych niedogodności, książka przykuwa uwagę, jako przejmujący dokument nastolatka o zdruzgotanym dzieciństwie.
Początkowo dominuje frustracja – rozczarowujące są bowiem zarówno małżeństwo rodziców Skylera – Betsey i Bixa, jak również ich syn. Już tu wyczuwalny jest ten specyficzny pęd do osiągnięć, do wyróżnienia się na tle innych, doprowadzający ostatecznie do wypadku chłopaka. Odkrycie talentu łyżwiarskiego u czteroletniej Bliss oznacza rewolucję w rodzinie. Dziewczynka staje się dla Rampike′ów przepustką na salony, co doprowadza do bezwzględnego eksploatowania jej daru. Koniec względnej sielanki nadchodzi jednak szybko, jako że tuż przed swymi siódmymi urodzinami Bliss zostaje zamordowana. W konsekwencji rodzina całkiem się rozpada, a rodzice porzucają nieoficjalnie oskarżanego o dokonanie zbrodni dziewięcioletniego Skylera skazując go na tułaczkę po szpitalach i internatach.
Obłuda i chore ambicje są motywem przewodnim książki. Betsey, która wciąż podkreśla jak niezwykle ważni są dla niej najbliżsi, całkiem odcięła się od swoich krewnych, a o tragedii rodzinnej najchętniej rozprawia w telewizyjnych talk-show, z kolei nieustannie zapewniający o swej miłości do dzieci Bix ani razu nie pojawia się na lodowisku, by pooglądać na żywo występ córki. Skyler strona po stronie udowadnia, jak bardzo nieszczęśliwe są dzieci w ich środowisku, od najmłodszych lat faszerowane lekami psychotropowymi, z tajemniczo brzmiącymi diagnozami, niekochane i zdradzone przez rodziców, dla których najważniejsze okazują się sława, wystawne życie oraz uznanie w towarzystwie. Piętnuje również media, wielokrotnie podkreślając jak wiele stron internetowych stworzono, by upamiętnić jego siostrę, ile newsów znalazło się na czołówkach tabloidów, jak wszelkim działaniom od początku towarzyszyły kamery, a przede wszystkim jak wielką sławę osiągnęła Bliss, niestety, pośmiertnie.
Bezsprzecznie, morderstwo młodej łyżwiarki okazuje się dla Oates tylko sposobnością do skrytykowania materialistycznego społeczeństwa skupionego na rywalizacji i wygrywaniu oraz wdzierających się do prywatnego życia mediów, które żerując na nieszczęściach rodzinnych przyczyniają się do podsycania niezdrowego zainteresowania nimi. Przyjęta perspektywa gwarantuje stronniczość, ale także silne emocje, ponieważ nie raz wypominany brak suspensu nie oznacza braku napięcia towarzyszącego czytającemu tę książkę.

Recenzja nadesłana na konkurs „Esensji”.
koniec
15 listopada 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Tajemnica brzydszej siostry
— Marcin Mroziuk

Joyce Carol King
— Konrad Wągrowski

Tatulo się tobą zaopiekuje
— Jacek Jaciubek

Strach się bać
— Jacek Jaciubek

Esensja czyta: Grudzień 2011
— Artur Chruściel, Joanna Kapica-Curzytek, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Styczeń 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka Szady, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Bilet do ziemi obiecanej
— Monika Twardowska-Wągrowska, Konrad Wągrowski

Bluesowa trylogia
— Michał Hernes

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.