Misie - pierwsza edycja nowej nagrody!Misie to nowa nagroda, w której chodzi o prezentowanie i promowanie dobrej polskiej kultury popularnej. Mamy mnóstwo nagród, festiwali i wyróżnień dla kultury wysokiej. Pokażmy też co ciekawego, godnego uwagi a przede wszystkich trafiającego do odbiorców dzieje się w popkulturze. To idea przyświecająca tym nagrodom, których nazwa pochodzi na równi ze słynnego filmu Barei co z najprostszego zdania, które liczy się w rozrywce „Mi się podoba”.
Misie - pierwsza edycja nowej nagrody!Misie to nowa nagroda, w której chodzi o prezentowanie i promowanie dobrej polskiej kultury popularnej. Mamy mnóstwo nagród, festiwali i wyróżnień dla kultury wysokiej. Pokażmy też co ciekawego, godnego uwagi a przede wszystkich trafiającego do odbiorców dzieje się w popkulturze. To idea przyświecająca tym nagrodom, których nazwa pochodzi na równi ze słynnego filmu Barei co z najprostszego zdania, które liczy się w rozrywce „Mi się podoba”. Powstają nowe nagrody kulturalne – MISIE. Przyznawać je będzie blisko dwieście osób związanych z kulturą, które do tej pory od pięciu lat tworzyły kapitułę Węży – nagród dla najgorszych polskich filmów. Od tego roku obok żartowania z nieudanych polskich filmów chcemy również doceniać to, co najlepsze i najciekawsze w całej polskiej kulturze popularnej. Dzieła, które są w stanie nas naprawdę rozbawić, wzruszyć czy nami wstrząsnąć – wzbudzić emocje, bo przecież o to właśnie chodzi w popkulturze. Chcemy docenić najlepiej wykreowane postacie i nagrodzić najlepszych twórców. W ośmiu kategoriach mogą ze sobą konkurować zarówno dzieła filmowe, telewizyjne, literackie, muzyczne, komiksy, spektakle i reklamy. Po prostu mają być najlepsze. Poniżej przedstawiamy nominacje w pierwszej edycji naszych nagród. Nazwa MISIE zarówno nawiązuje do kultowego filmu Stanisława Barei, jak i do prostej i oczywistej frazy „Mi się podoba". Pierwsze uroczyste ogłoszenie laureatów – gala MISIÓW odbędzie się 15 IX w Łodzi podczas 28 Festiwalu Komiksów i Gier (szczegóły w osobnym komunikacie). Osiem kategorii to kolejno dzieła najzabawniejsze, najbardziej wzruszające, wstrząsające, zawierające najciekawsze sekwencje akcji a następnie najciekawsi bohaterowie, bohaterki i czarne charaktery ostatniego sezonu. I wreszcie najlepszy naszym zdaniem obecnie twórca popkultury. Nasze nagrody przyznajemy za dzieła, które miały premierę w sezonie od 1 VII 2016 do 30 VI 2017 r. Misie będą przyznawane w 8 kategoriach: Cztery emocjonalne: – rozbawiło – wzruszyło – wstrząstnęło – działo się Cztery osobowe: – najlepszy bohater – najlepsza bohaterka – najlepszy czarny charakter – najlepszy twórca A oto nominacje w pierwszej edycji: ROZBAWIŁO: - ASZ Dziennik (portal satyryczny) Red. nacz. Rafał Madajczak za codzienną porcję humoru, błyskawiczne reakcje i nieustannie wysoki poziom żartów nie oszczędzających nikogo. ASZ Dziennik to dziś jedna z najwyrazistszych marek polskiej satyry internetowej. - mapa San Escobar (parodia mapy) Autor Jarek Kubicki za kunsztowne, wymagające wielkiej wyobraźni i jeszcze większego poczucia humoru dzieło kartograficzne opisujące aktualny stan świadomości naszej oficjalnej polityki zagranicznej. Jeśli w tym roku macie spojrzeć tylko na jedną mapę to powinna być właśnie ta. - Ucho prezesa (serial internetowy) Producenci Marcin Dec, Wojciech Orszulak; Reżyseria – Tadeusz Śliwa za bieżącą satyrę polityczną wysokiej klasy i świetne kreacje aktorskie. Dowód na to, że polski serial może stać się tematem rozmów zarówno w środkach komunikacji publicznej jak i na konferencjach prasowych najważniejszych osób w państwie. - Zdrajca metalu (teledysk) Słowa Krzysztof Sokołowski Muzyka i wykonanie Nocny Kochanek; reżyseria teledysku Mikołaj „JAOK" Janusz za skrzyżowanie muzycznych umiejętności z dystansem do gatunku i świetny teledysk na miarę możliwości. Piosenka też może bawić. WZRUSZYŁO: - Czego szukasz w święta? (reklama tv) Produkcja CutCut; Reżyseria – Jesper Ericstam za tak rzadką w dzisiejszej reklamie umiejętność wywołania autentycznych uczuć u widzów. Twórcy tego filmiku wiedzą o odbiorcach więcej niż większość tworzących filmy pełnometrażowe - Kościsko (komiks) Scenariusz i rysunki Karol „KaeReL" Kalinowski za piękną opowieść dla dzieci tkwiących w nas niezależnie od wieku i wzorcowy dowód na to, że my tu też mamy swoją własną mitologię trzeba tylko umieć z niej czerpać. Kalinowski po raz kolejny udowodnił, że potrafi snuć fabuły na światowym poziomie. - Powidoki (film kinowy) Producent Michał Kwieciński; Reżyseria Andrzej Wajda za pokazanie, że nawet w najczarniejszych chwilach można zachować godność i własne zdanie. Piękne ostatnie dzieło mistrza, które dopełniło jego filmografię. - T.Cover (zbiór piosenek) Pomysłodawca – Leszek Zając za twórcze podejście do – było, nie było – klasyki polskiej muzyki rozrywkowej i piękny środowiskowy hołd dla starszych kolegów. Covery T.Love w tych wersjach nabierają zupełnie nowych odcieni, znaczeń i brzmień. - Totalnie nie nostalgia (komiks) Scenariusz Wanda Hagedorn; Rysunki Jacek Frąś za szczerą do bólu opowieść o niełatwym dzieciństwie w Polsce sprzed lat narysowaną w sposób, którego nie sposób zapomnieć. Są opowieści, które idealnie sprawdzają się w formie komiksu – to jedna z nich. WSTRZĄSNĘŁO: - Klątwa (spektakl teatralny) Produkcja Teatr Powszechny w Warszawie; Reżyseria Oliver Frljiić za dosłowne wstrząśnięcie polskim światem kultury, wywołanie dyskusji o teatrze pomiędzy ludźmi, którzy nie tylko na tej sztuce, ale na jakiejkolwiek innej nie byli od wielu lat i sprawdzian siły wiary wielu Polaków, którzy stwierdzili, że jeden spektakl może tej wierze zaszkodzić. Część z nas też nie widziała tego spektaklu, ale sam fakt jego istnienia stał się już wielkim wydarzeniem. - Stolp (komiks) Scenariusz Daniel Odija; Rysunki Wojciech Stefaniec za stworzenie porażającego miasta przyszłości i zaludnienie go fascynującymi postaciami. Stolp to interesująca wyprawa w świat komiksu utytułowanego prozaika, którego wspiera jeden z najciekawszych polskich rysowników. - Ślady (zbiór opowiadań) Autor Jakub Małecki za fascynującą i udaną próbę literackiego dowodu, że właściwie każde z pozoru zwyczajne życie może przerodzić się w tragedię. Proza Małeckiego skutecznie wymyka się literackim szufladkom i dzięki temu może być nominowana zarówno do NIKE jak i do MISIÓW. - Wołyń (film kinowy) Producenci Dariusz Pietrzykowski, Andrzej Połeć; Reżyseria Wojciech Smarzowski za bezkompromisową wizję trudnego fragmentu polskiej historii XX wieku. Ku przestrodze Smarzowski po raz kolejny pokazuje nam bez żadnych niedomówień jak okrutni mogą być ludzie. DZIAŁO SIĘ: - Belfer Sezon 1 (serial tv) Producent Wojciech Bockenheim; Reżyseria Łukasz Palkowski za pierwszy od lat (jeśli nie od dekad) naprawdę udany polski serial sensacyjny. A przy tym dowód, że na prowincji może być równie dziać się równie dużo co w stolicy. - Będziesz smażyć się w piekle (komiks) Scenariusz i rysunki Krzysztof „Prosiak" Owedyk za pełną akcji, humoru i świetnie zarysowanych postaci opowieść o kulisach polskiego środowiska muzycznego. W jednym tomie komiksu Prosiaka dzieje się więcej niż w przeciętnym życiu człowieka. - Inwazja (powieść) Autor Wojtek Miłoszewski za udaną próbę political fiction w której autor świetnie reaguje na bieżące wydarzenia i skryte lęki polskich czytelników. Czerpiąc z najlepszych wzorców literatury zachodniej udało się Miłoszewskiemu stworzyć powieść do cna polską. - Operacja Bazyliszek (film krótkometrażowy) Producenci: Marcin Dyczak, Anna Iller, Aleksandra Sulej, Jarosław Sawko, Piotr Sikora; Reżyseria Tomasz Bagiński za świetny koktajl polskich mitów, humoru, efektów specjalnych, wartkiej akcji i dobrego aktorstwa. Kolejne odsłony serii Legendy Polskie zdobywają wielką popularność i dowodzą wielkiego potencjału tego pomysłu. - Śliski interes (powieść) Autor Ryszard Ćwirlej za rewelacyjne oddanie realiów lat osiemdziesiątych i kryminał od którego nie sposób się oderwać. Ćwirlej stworzył świetne, zapadające w pamięć postacie milicjantów, którym naprawdę chcę się kibicować i postawił przed nimi niełatwe kryminalne zadania. NAJLEPSZY BOHATER: - Adrian (z serialu Ucho prezesa) Scenariusz Robert Górski; Aktor Paweł Koślik za naoczny dowód, że nawet najważniejsza osoba w państwie ma pewne ograniczenia. Każdy z nas jest dla kogoś Adrianem i ma swojego Adriana. - Janusz Jasiński (z filmu Jestem mordercą) Scenariusz Maciej Pieprzyca; Aktor Mirosław Haniszewski za wiarygodne przedstawienie funkcjonariusza systemu, który równocześnie jest po prostu człowiekiem. Rzadko w polskim kinie pojawiają się tak zniuansowane postacie z tamtej epoki. - Jurek (z filmu Sztuka kochania) Scenariusz Krzysztof Rak; Aktor Eryk Lubos za męską energię tryskającą wręcz z ekranu. Oto postać, która miała być tłem dla głównej bohaterki, a stała się jej równorzędnym partnerem. - Krüger (z cyklu powieści Krüger) Autor Marcin Ciszewski za bohatera przygodowo-historycznej fabuły na którego czekaliśmy od lat. Miotany przez wichry historii Krüger to zarówno silna, wyrazista postać jak i metafora dawnej polskości. - Paweł Zawadzki (z serialu Belfer) Scenariusz: Jakub Żulczyk, Monika Powalisz; Aktor Maciej Stuhr za postać zwykłego człowieka z zasadami, nauczyciela, przyjaciela i zdeterminowanego ojca a wszystko to w jednej fascynującej osobie. To na Zawadzkim w interpretacji Stuhra w największej mierze opierał się sukces serialu Belfer. NAJLEPSZA BOHATERKA: - pani Basia (z serialu Ucho prezesa) Scenariusz Robert Górski; Aktorka Izabela Dąbrowska za wyrazistą i jakże często pomijaną w fabułach postać opiekunki, która porządkuje rzeczywistość wokół każdego prezesa. To na paniach Basiach trzyma się każde imperium. - Zofia Beksińska (z filmu Ostatnia rodzina) Scenariusz Robert Bolesto; Aktorka Aleksandra Konieczna za świetny dowód, że postać zapracowanej żony i matki może być w fabule równorzędnym partnerem dla znanych ekscentrycznych artystów. Zofia Beksińska była ostoją normalności i dotąd zwykle przemilczanym trzecim wierzchołkiem trójkąta geniuszu Beksińskich. - Zosia Głowacka-Skiba (z filmu Wołyń) Scenariusz Wojciech Smarzowski; Aktorka Michalina Łabacz za tragiczną postać normalnej dziewczyny w nienormalnych czasach. Gdyby nie postać Zosi odczłowieczenie opowieści zawartej w tym filmie prawdopodobnie przekroczyłoby granicę jakie przyjmuje współczesna kultura. - Wanda (z komiksu Totalnie nie nostalgia) Scenariusz Wanda Hagedorn za szczerą, momentami do bólu, bohaterkę z którą mogą utożsamiać się setki kobiet dorastających w czasach PRL-u. Opowiedzenie tej historii wymagało wiele odwagi i równie wiele talentu. - Michalina Wisłocka (z filmu Sztuka kochania) Scenariusz Krzysztof Rak; Aktorka Magdalena Boczarska za fascynujące i bezpruderyjne oddanie w ekranowej wizji jednej z ikonicznych postaci polskiej edukacji seksualnej. Książki Wisłockiej mocno się zestarzały, za to jej energia wciąż do nas przemawia. NAJLEPSZY CZARNY CHARAKTER: - Antoni (z serialu Ucho prezesa) Scenariusz Robert Górski; Aktor Wojciech Kalarus za osiągnięcie rzeczy niewyobrażalnej – przerośnięcie oryginału. Serialowy Antoni niewątpliwie ociepla wizerunek, bo udowadnia nam, że mogło być jeszcze gorzej. - Boruta (z serii filmów Legendy Polskie) Scenariusz: Błażej Dzikowski; Aktor Tomasz Drabek za konsekwentny i fascynujący rozwój postaci w kolejnych utworach. Uosobienie zła. - komendant Słota (z serialu Belfer) Scenariusz: Jakub Żulczyk, Monika Powalisz; Aktor Paweł Królikowski za przypomnienie, że na wielkie zło składa się często mnóstwo drobnych małych lokalnych s*****syństw. W panteonie prowincjonalnych czarnych charakterów serialu Belfer postać komendanta Słoty lśni jak bryłka mrocznego złota. - Lord Solo (z komiksu Będziesz smażył się w piekle) Scenariusz Krzysztof „Prosiak" Owedyk za wielką kreację dwulicowego mistrza szołbiznesu. Nawet jeśli naprawdę wśród polskich gwiazd nie ma takich lordów, to tak ich właśnie sobie od lat wyobrażamy. NAJLEPSZY TWÓRCA: - Tomasz Bagiński (za Legendy Polskie) za świetne wyczucie potrzeb młodego polskiego widza i idealne, konsekwentne ich zaspokojenie. Legendy Polskie to świetna rodzima marka z wielkim potencjałem rozwoju. - ekipa, która wskrzesiła pismo Przekrój (wiadomo za co) Wydawca Tomek Niewiadomski + redakcja za dokonanie niemożliwego – odtworzenie ducha i charakteru słynnego pisma, które od lat było już tylko wydmuszką. Kwartalnik też może być sensownym cyklem wydawniczym. - Robert Górski (za Ucho prezesa) za próby (często udane) stworzenia parodii naszego życia politycznego, która będzie równie śmieszna jak oryginał. To pierwszy w historii naszego kraju serial internetowy, który pobił swą popularnością i rozpoznawalnością seriale telewizyjne. - Janek Koza (za rysunki i komiksy satyryczne) za umiejętność błyskawicznego obnażenia w kilku kreskach i komiksowych dymkach absurdów, które nas otaczają. Koza po prostu rysuje jak jest. - Wojciech Smarzowski (za Wołyń i Księdza) za mroczne opowieści o ludzkiej naturze od których nie sposób się oderwać. Filmy Smarzowskiego to wielki fenomen ostatnich lat, a w tym sezonie dostaliśmy więcej niż jeden ![]() 2 sierpnia 2017 |
@Misiek- i o to chodzi. Te nagrody nie mają na celu wyróżnienia twórców. One mają zwrócić twoją uwagę na utwory, które mógłbyś pominąć w natłoku zdarzeń.
PS- redakcja proszona o edycję- do Legend Polskich można wstawić przynajmniej 2 linki- jeden do recenzji na stronie Esensji, drugi bezpośrednio do filmu.
Ogłoszono listę finalistów nagród Nebula za rok 2021. Nagrody te przyznawane są przez Amerykańskie Stowarzyszenie Pisarzy Fantasy i SF (Science Fiction Writers of America). Razem z Nebulami poznaliśmy nominacje do nagród Bradbury’ego i Andre Norton, które choć oficjalnie nie są kategoriami Nebuli, ale przyznawane są według tych samych zasad.
więcej »W czwartek 12 stycznia ogłoszono tytuły sześciu książek nominowanych do Nagrody imienia Philipa K. Dicka za rok 2022.
więcej »W ostatnich „Przeciekach…” 2022 zapowiedź polskiego przekładu debiutu Bei Fitzgerald.
więcej »Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Jedna nagroda była głupia, druga też. Nie ma co się dziwić, znająć tego co to organizuje